Franciza cu bauturi calde, la pachet
Alois Dallmayr activeaza de aproximativ 50 de ani pe segmentul de vending, comercializand cafea si alte bauturi calde prin intermediul automatelor. In prezent, exista circa 4.000 de automate operate de francizatii romani pe tot cuprinsul tarii, iar sistemul de franciza ramane in continuare deschis.
Firma Alois Dallmayr a fost inregistrata in - Registrul Comertului din Bavaria (Germania) in 1877, ca o firma de comert cu delicatese - produse alimentare de calitate premium. In 1933, profilul firmei a fost extins cu prelucrarea si comercializarea cafelei. In prezent, Alois Dallmayr ocupa locul doi pe piata cafelei din Germania, din punct de vedere al cotei de piata, potrivit reprezentantilor companiei.
Incepand cu anii ’60, compania a intrat si pe segmentul de vending. Alois Dallmayr Automaten-Service detine toate firmele de vending din Germania si din strainatate. In prezent, compania activeaza in Elvetia, Austria, Franta, Ungaria, Romania, Cehia, Polonia, Croatia, Slovacia, Emiratele Arabe Unite si Iordania.
Extinderea in franciza a inceput in 1996, cand afacerea a fost lansata in Ungaria, unde reteaua se bazeaza in intregime pe parteneri francizati. Afacerea s-a mai dezvoltat in franciza si in Romania (circa 95% din automatele prezente in tara), Polonia si Cehia (compania este prezenta atat prin franciza, cat si prin operare directa). In celelalte tari compania este prezenta prin operare directa a firmei mama.
In noiembrie 2000, dupa circa un an de teste si studiu al pietei potentiale din Romania, compania germana a infiintat la Brasov firma Alois Dallmayr Automaten-Service SRL, care are rol de master francizor pe piata locala (n. red. - are statut de firma independenta si nu de filiala, insa partile sociale sunt detinute in totalitate de compania mama din Germania).
“Activitatea propriu-zisa a inceput in anul 2001, cand au fost acordate si primele francize de pe teritoriul tarii. In prezent, reteaua numara aproape 100 de parteneri de franciza, care opereaza in toate orasele mari si mijlocii din tara”, spune pentru startups.ro Pavel Liszka, Director General la Alois Dallmayr Automaten-Service SRL.
In continuare, sunt vizate toate orasele din tara, fara nici o exceptie. Chiar daca exista francizati in toate resedintele de judet si orasele mijlocii, Pavel Liszka spune ca piata din Romania este departe de a fi saturata, astfel incat este destul loc pentru noi francizati.
Intrarea in sistemul de franciza
In sistemul de franciza dezvoltat de Alois Dallmayr nu exista taxa de intrare si nici investitie initiala obligatorie.
“Pentru a deveni partener de franciza, candidatul trebuie sa aiba un SRL (sau sa fie inregistrat ca PFA), sa aiba o masina, un computer si telefon mobil. Dar cel mai important lucru este sa fie serios si sa doreasca sa-si construiasca o afacere proprie familiala”, spune directorul Alois Dallmayr Automaten-Service SRL.
Francizatul nu trebuie sa investeasca intr-un stoc initial, pentru ca activitatea lui se rezuma la identificarea potentialilor clienti de pe piata pe care activeaza - firme private si de stat, sau locuri publice - unde ar putea fi instalat un automat de cafea. El trebuie sa prezinte serviciile oferite si sa negocieze cu clientii termenii de colaborare. Dupa aceasta etapa, primeste de la compania francizoare automate complet echipate si produse de umplere a acestora, pe baza de comenzi.
Aparatele nu sunt achizitionate de francizat. In schimb, pentru fiecare automat pe care il opereaza, el trebuie sa plateasca o redeventa lunara, care variaza in functie de marimea aparatului, de tipul acestuia, precum si de pretul de vanzare pentru respectivul aparat.
Viitorii francizati sunt instruiti atat din punct de vedere al modelului de business, cat si al partii tehnice a afacerii (pentru a putea asigura serviciile de intretinere pentru automatele Alois Dallmayr). Dupa trei zile de training, asigurate de master francizor, candidatul sustine un test. Obtinerea francizei depinde de rezultatele obtinute in urma acestui test.
Rezultate financiare
In ceea ce priveste pretul de vanzare al produselor la automatele Alois Dallmayr, exista un interval recomandat de master francizor, in limitele caruia fiecare francizat este liber sa-si stabileasca pretul final - in functie de specificul pietei pe care activeaza, al negocierilor cu clientii etc.
Potrivit lui Pavel Liszka, pe segmentul de vending din Romania, in functie de fiecare piata locala si de amplasarea aparatului, pretul unui pahar de bautura calda variaza intre 0,6 lei si 1 leu (cu TVA inclus), iar pretul mediu este de 0,7 lei (cu TVA inclus), adica intre 0,16 euro - 0,17 euro. El spune ca in nicio alta tara din lume nu se practica astfel de preturi reduse, desi pretul cafelei pe piata mondiala este acelasi pentru orice operator, iar in Romania inca se mai platesc accize pe cafea, in comparatie cu alte tari din Uniunea Europeana, unde nu exista aceste taxe.
“In acest moment, partenerii de franciza puternici ating o cifra de afaceri de circa 280.000 de euro pe an”, precizeaza directorul Alois Dallmayr Automaten-Service SRL.
El se refera la acei parteneri care au devenit francizati inca de la inceputurile afacerii in Romania, acoperind in prezent judetul in care activeaza si detinand in jur de 100 de aparate.
Factorul cel mai important care influenteaza cifra de afaceri este ”calitatea de om de afaceri a partenerului”, subliniaza Pavel Liszka. El spune ca doar partenerii de franciza care sunt buni negociatori si comercianti devin profitabili, pentru ca sistemul este construit de asa natura, incat ei trebuie sa se concentreze doar pe eficienta in relatia cu clientii.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Domeniu de activitate: Vending - comercializarea de cafea si alte bauturi calde prin intermediul automatelor.
Investitia necesara: In sistemul de franciza dezvoltat de Alois Dallmayr nu exista taxa de intrare si nici investitie initiala obligatorie.
Cifra de afaceri estimata: In prezent, francizatii puternici ating o cifra de afaceri de circa 280.000 de euro pe an.
Taxe pe parcursul afacerii: Francizatul plateste pentru fiecare aparat o redeventa lunara, care variaza in functie de marimea aparatului, de tipul acestuia, precum si de pretul de vanzare pe respectivul aparat. La aceasta se adauga o taxa lunara de franciza in valoare de circa cinci euro pe luna, indiferent de numarul de automate operate.
Extinderea retelei de franciza: Sunt vizate toate orasele din tara, fara nici o exceptie.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.