Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Din moment ce partenerul de franciza nu investeste nici un leu in afacere, el poate deveni profitabil imediat. Problema se pune diferit: un partener trebuie sa aiba minim 10 - 15 automate pentru ca profitul generat de acestea sa acopere costurile generale de administrare a afacerii. Practic, doar dupa depasirea acestui numar de automate putem discuta despre afacere”, explica directorul Alois Dallmayr Automaten-Service SRL.

Sistemul de franciza
Compania francizoare cauta atat persoane care nu au activat neaparat pe segmentul de vending, cat si firme de vending mici si mijlocii, care au deja experienta in domeniu.

Franciza Alois Dallmayr este genul de afacere familiala. Intr-o astfel de afacere ai nevoie de oameni de incredere, care sa mearga sa aprovizioneze aparatele, sa stranga banii, sa asigure serviciile de intretinere. Drept dovada ca cei mai de succes parteneri romani au pornit aceasta afacere in familie”, mentioneaza Pavel Liszka.

In plus, el spune ca cifra de afaceri a unui francizat nu poate sustine o structura organizatorica de tip director-contabilitate-secretariat-etc. Cei mai mari parteneri din Romania nu au mai mult de patru - cinci oameni implicati in afacere.

Numarul maxim de aparate pe care il poate opera un francizat Alois Dallmayr nu trebuie sa depaseasca o suta. Asta in primul rand pentru ca, de la acest numar de aparate in sus, francizatul are nevoie de o alta logistica, de un alt mod de organizare, iar costurile lui cresc foarte repede de la acest punct incolo. In acelasi timp, profitul creste mai incet, ajungandu-se in final (la un numar de 300 - 400 de aparate) la o situatie critica. Al doilea motiv tine de siguranta intregului sistem, care ar putea fi pus in pericol in situatia in care un partener cu foarte multe aparate s-ar vedea nevoit sa renunte.

Apoi, francizatul trebuie sa asigure in timp util aprovizionarea si serviciul de intretinere pentru toate aparatele operate, acesta fiind un alt motiv pentru care compania francizoare impune un numar maxim de aparate.

Daca este vorba de un loc public (posta, gara, spital, judecatorie etc.), francizatul trebuie sa plateasca o chirie pe metrul patrat ocupat de aparat, la care se adauga utilitatile (apa si electricitatea).

In cazul companiilor private, de regula, angajatorii sunt cei care doresc instalarea unui automat de bauturi calde pentru proprii angajati - existand si situatii in care angajatii primesc in fiecare zi o bautura gratis, platita de companie. De obicei, in acest caz, francizatul nu plateste chirie pentru aparat, fiind vorba de un serviciu oferit la cheie companiei respective.

Francizatii nu beneficiaza de exclusivitate teritoriala, ci exista un sistem prin care Alois Dallmayr garanteaza fiecarui partener ”exclusivitate de client”. Cu alte cuvinte, cel care semneaza primul cu un anumit client, are exclusivitate pe acel client.

Initial, contractul de franciza se semneaza pentru cinci ani. In primele sase luni, oricare dintre parti il poate rezilia. Dupa cinci ani, contractul se prelungeste pe inca cinci ani, fara plata unei taxe. Iar dupa a doua perioada de cinci ani, se va prelungi anual fara limitare in timp.

Pe durata contractului, fiecare francizat plateste o taxa lunara de franciza in valoare de circa cinci euro pe luna, indiferent de numarul de automate operate.

Afacerea Alois Dallmayr
Avand in vedere ca produsele Alois Dallmayr sunt de calitate superioara si, in consecinta, scumpe, segmentul de potentiali clienti este destul de restrans. Intrarea pe segmentul de vending s-a facut tocmai in ideea de a contrabalansa acest neajuns. In sensul ca un client care nu-si permite sa cumpere un pachet de cafea, cu siguranta isi va permite un pahar de cafea Alois Dallmayr”, detaliaza Pavel Liszka.

A doua idee care a stat la baza intrarii pe segmentul de automate de cafea a fost faptul ca produsul este disponibil 24 de ore din 24, spre deosebire de o cafenea, care functioneaza dupa un anumit program.

Bauturile care pot fi cumparate in prezent de la automatele Alois Dallmayr sunt reprezentate de diferite sortimente de cafea, capuccino, ciocolata calda si ceai. Toate aceste produse sunt importate din Germania.

In ceea ce priveste diferentierea de ceilalti concurenti de pe piata romaneasca, Pavel Liszka spune ca Alois Dallmayr este singurul operator vending din Romania, care prin modul in care este conceput sistemul de franciza poate asigura interventie prompta la orice automat instalat in Romania, in doar cateva ore.

El precizeaza ca, de obicei, exista firme teritoriale care deservesc doua - trei judete. Astfel ca aria de acoperire este mai mare, iar timpul de interventie nu este o ora sau doua, ci poate ajunge pana la jumatate de zi sau mai mult. In cazul retelei Alois Dallmayr, orice partener francizat are toate aparatele pe o raza de 30 km - 40 km, ceea ce inseamna ca daca se strica unul dintre aparate, el poate ajunge repede la fata locului.

Alois Dallmayr Automaten-Service SRL opereaza in nume propriu in Brasov (unde exista sediul central) si in Bucuresti (unde are un punct de lucru), orase in care exista si parteneri francizati. In toate celelalte orase opereaza exclusiv prin parteneri de franciza.

Cifra de afaceri inregistrata de companie anul trecut a fost de aproximativ 20 milioane de lei. Potrivit lui Pavel Liszka, in primul semestru al acestui an, cifra de afaceri s-a situat la 11 milioane de lei, un nivel similar cu cel inregistrat in aceeasi perioada a anului trecut.

Rezultatele financiare de anul acesta au atins valori superioare asteptarilor companiei. Totusi, din cauza cresterii cursului leu/euro (n. red. - produsele provin din import si se platesc in euro) Pavel Liszka spune ca master francizorul s-a vazut nevoit sa acorde reduceri importante de pret in decursul anului 2009, pentru a asigura ”supravietuirea” francizatilor.

Pentru tot anul 2009, directorul Alois Dallmayr Automaten-Service SRL mizeaza pe o mentinere a cifrei de afaceri la nivelul celei inregistrate anul trecut, previziune valabila si pentru 2010.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Domeniu de activitate:
Vending - comercializarea de cafea si alte bauturi calde prin intermediul automatelor.
Investitia necesara: In sistemul de franciza dezvoltat de Alois Dallmayr nu exista taxa de intrare si nici investitie initiala obligatorie.
Cifra de afaceri estimata: In prezent, francizatii puternici ating o cifra de afaceri de circa 280.000 de euro pe an.
Taxe pe parcursul afacerii: Francizatul plateste pentru fiecare aparat o redeventa lunara, care variaza in functie de marimea aparatului, de tipul acestuia, precum si de pretul de vanzare pe respectivul aparat. La aceasta se adauga o taxa lunara de franciza in valoare de circa cinci euro pe luna, indiferent de numarul de automate operate.
Extinderea retelei de franciza: Sunt vizate toate orasele din tara, fara nici o exceptie.

Redactor: Oana Caltea

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.