Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
“Lumea incepe sa aiba incerede in sistem si il foloseste din ce in ce mai mult. Sigur ca potentialul este foarte mare iar concurenta va face comertul electronic din Romania din ce in ce mai atragator si mai utilizat”, considera Costache.
Totusi, desi numarul tranzactiilor a fost in crestere, valoarea medie a fost in scadere.
“Valoarea medie a scazut cu aproximativ 10 euro, in mare parte din cauza comportamentului clientilor care se orienteaza acum spre produse mai ieftine”, spune Carmen Sebe.
Conform estimarilor GeCad ePayment, in prezent, plata online prin card reprezinta cel putin 22% din totalul comertului electronic din Romania.
Segmentul de solutii pentru magazinele online
Furnizorii de solutii online spun pentru startups.ro ca din cauza crizei financiare si a scaderii consumului, segmentul acesta de piata evoluat incet, comparativ cu anul precedent.
“Majoritatea companiilor doresc sa investeasca in solutii de marketing, in loc sa achizitioneze solutii de comert online”, spune pentru startups.ro Catalin Nita, Managing partner la contentspeed.ro.
El spune ca prima jumatate a acestui an a grabit procesul de lansare a solutiilor ieftine, astfel aparand mai multe variante inchiriate sau la un pret redus.
“Acestea insa nu garanteaza rezultatele, iar companiile sunt destul de sceptice in ceea ce priveste achizitionarea unei astfel de solutii”, considera Nita.
El mentioneaza insa aparitia pe piata in prima parte a anului a doua solutii (realizate de Kondiment si de Kubu) carora le acorda sanse sa devina jucatori importanti la inceputul anului viitor.
“Nu exista inca o filosofie de sustinere mai departe decat latura tehnologica pe piata. O afacere online bazata pe comertul electronic nu inseamna nici pe departe doar un catalog si un shopping cart, indiferent de cat de evoluat este. Este nevoie de o strategie, o modalitate de management a stocurilor si furnizorilor, o echipa competenta, branding pentru noul produs, procese de business bine definite, un plan de marketing serios”, considera Mihai Dragan, Consultant New Media la MB Dragan.
Anul acesta el a lansat pe piata campania vanzari20.ro, orientata catre comunicarea beneficiilor mutarii afacerilor in online, partial sau total.
“Prin Vanzari20.ro am incercat sa aducem pietei acest plus de sustinere mai departe decat zona tehnologica. Multi manageri sau antreprenori ar vrea sa intre pe aceasta noua nisa, insa nu primesc suportul strategic necesar, din partea unor companii cu experienta, ci doar platforme tehnice”, explica el.
Sistemul de afliere
Marketingul afiliat presupune ca un publisher online sa primeasca un comision pentru cumparaturile pe care le face un utilizator de-al sau care, prin intermediul unui widget, ajunge pe site-ul unui magazin online.
Mircea Scarlatescu, Managing Partner la FYB Romania, compania care detine FloriLaBucuresti.ro, considera ca sistemul de afiliere poate reprezenta unul dintre motoarele de crestere ale comertului online in Romania. Scarlatescu este insa de parere ca pentru dezvoltarea sistemului este nevoie de implementari bune ale conceptelor, de aparitia unor publisheri de calibru si de optimizarea campaniilor de afiliere.
Sistemul de afiliere prezinta o serie de avantaje, de ambele parti. Radu Spineanu, co-fondatorul sistemului de marketing afiliat 2Parale.ro, spune ca pentru furnizori exista avantajul ca acestia platesc doar daca vizitatorii care ajung pe site-ul magazinului lor cumpara ceva.
“Tot mai multi furnizori cu care ne intalnim ne povestesc ca au trafic destul, dar conversia este foarte mica”, spune Spineanu.
In ceea ce ii priveste pe publisheri, Radu Spineanu spune ca aceasta este o metoda de a obtine castiguri semnificative, testata deja in strainatate. El considera ca, dintre toate variantele de monetizare existente, afilierea este printre putinele “care poate sa mearga doar in sus, dar intrebarea este cat de rapid”.
“Observam ca tot mai multi publisheri se orienteaza pe continut nisat, ceea ce ne bucura foarte tare. Chiar si prin publicitate, continutul nisat valoreaza dublu fata de cel generalist. Afilierea merge perfect complementar cu publicitatea, astfel suntem o sursa de venit foarte ok, in orice moment”, adauga Spineanu.
Pe langa aceste avantaje, sistemul poate fi si o solutie in perioada de criza.
“Sistemul de afiliere este una dintre solutiile logice de mentinere sau crestere a vanzarilor in perioada de recesiune”, spune Catalin Nita, de la Contentspeed.
In opinia lui, majoritatea agentiilor media ofera deja solutii pentru CPC-uri (n. red. - cost per click) de diferite feluri, iar CPC-ul va sta la baza acestui sistem de afiliere.
“Dat fiind ca este orientat spre rezultat si au de castigat atat publisherii cat si comerciatii, cu siguranta va functiona si Romania, la fel ca si in tarile cu o piata mai dezvoltata”, spune Nita.
Tendinte in marketingul afiliat
Ponderea sistemului de afiliere se mentine inca scazuta pe piata autohtona iar Mihai Dragan spune ca motivul principal il reprezinta ideea de necunoscut.
“Affiliate marketing este inca o notiune exotica pentru multi dintre publisheri si comercianti, dar se adopta repede”, spune Dragan.
In opinia lui, o alta problema este ca publisherii cer mai mult decat sunt pregatiti advertiserii sa accepte, iar advertiserii ofera mai putin decat sunt pregatiti publisherii sa primeasca. Insa, Dragan considera ca cel mai important motiv este lipsa de concurenta din piata.
Totusi, in ceea ce priveste tendintele in domeniu, jucatorii spun ca incearca sa diversifice gama de clienti, astfel incat publisherii sa aleaga magazinele care se potrivesc cel mai bine cu acestia.
“Inca nu am ajuns la nivelul de afara unde un marketer poate sa ia orice magazin si stie cum sa il promoveze, astfel incat sa genereze conversii”, adauga Radu Spineanu.
Tendinte in e-commerce
In ceea ce priveste intreg domeniul e-commerce, Mihai Dragan constata o crestere a apetitului pentru comertului electronic din partea retailerilor, pe diferite nise. Dragan estimeaza totodata ca se va reduce la jumatate numarul de comercianti online insa va creste, cu peste 30%, piata de comert electronic.
“Marii retaileri vor inchide din magazinele clasice si vor reduce costurile prin orientarea mai atenta catre online. Acestia ii vor inghiti sau falimenta pe micii retaileri. Diferenta o va face strategia de afaceri, implementarea planului de afaceri online si marketingul online”, explica Dragan.
Mircea Scarlatescu este de parere ca a doua jumatate a anului va aduce noi achizitii/fuziuni, dar si multe falimente, “mai ales in zona IT&C, unde oricum lucrurile nu stateau bine decat pentru putine magazine”.
In opinia lui Radu Spineanu, vor creste segmentele targetate catre femei (haine, produse pentru mame, bijuterii, flori). Spineanu estimeaza ca, in lipsa unor campanii de promovare agresive, piata de comert online poate sa creasca si cu 50%, insa procentul este raportat la o piata mica.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Falimentele din prima parte a anului s-au inregistrat mai ales in domeniul IT&C, restul magazinelor online mentinand marjele la acelasi nivel ca in 2008.
Marius Ghenea estimeaza ca in a doua jumatate a anului dinamica tranzactiilor se va mari, in perspectiva unei crize de durata.
Volumul tranzactiilor realizate cu cardul in prima jumatate a anului a depasit asteptarile specialistilor, cu o crestere de peste 25% fata de anul trecut.
Potrivit GeCad ePayment, in prima jumatate a anului, tranzactiile online au atins un volum de 43,5 milioane euro, in crestere cu 68% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Valoarea medie a tranzactiilor online a scazut cu aproximativ 10 euro, in mare parte din cauza comportamentului clientilor care se orienteaza acum spre produse mai ieftine.
Mircea Scarlatescu este de parere ca sistemul de afiliere poate reprezenta unul dintre motoarele de crestere ale comertului online in Romania.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 02 August 2009 la ora 21.12