Povestea unei fuziuni eco


Acum mai bine de jumatate de an erau competitori, dar s-au intalnit si si-au dat seama ca functioneaza pe aceleasi principii. Companiile Natura Land, din Bucuresti, si Bio Markt Retail Group, din Timisoara, au ajuns la un numitor comun oficial acum doua luni, cand Bio Markt a preluat operatiunile firmei din Capitala si a lansat BIOlogistic, cel mai mare distribuitor de produse ecologice din tara.

 

Tranzactia anuntata ieri presupune preluarea de catre firma timisoreana a clientilor, brandurilor, retetelor si frunizorilor Natura Land, dar nu societatea si bunurile. Noua companie - Biologistic - devine astfel principalul distribuitor de produse bio din Romania. Inainte de tranzactie, principalul jucator pe acest segment era Natura Land.

Noua entitate, BIOlogistic, va avea o cifra de afaceri cu 20% mai mare decat cifra de afaceri de anul trecut a ambelor companii, ajungand la 2,5 milioane de euro, in 2009. In luna mai va fi lansata si o platforma pentru comertul online, aceasta urmand sa genereze vanzari cu 50% mai mari decat realizau firmele individual.

Companiile in sine nu au fuzionat ca si societati. Bunurile si proprietatile au ramas independente. Clientii, furnizorii, experienta, brandurile, parteneriatele s-au pus intr-un cos nou, s-au adaugat niste bani, s-a adus o echipa manageriala noua si s-a lansat BIOiologistic. Din doua companii stabile dorim sa facem una super profitabila, super organizata, credibila, si care are un impact major atat in parteneriatele cu clientii, cat si in viata celor pe care ii deserveste”, declara Cristian Onetiu, director general al Bio Markt Retail Group si actionar in cadrul BIOlogistic.


Inceputul colaborarii
Inceputul schimbarii a venit in luna mai, anul trecut, la targul Agraria de la Cluj. Atunci, Cristian Onetiu i-a propus lui Radu Panait (foto) sa colaboreze pentru noul magazin lansat de compania sa, Bio Markt, in Timisoara, sub numele Bio Markt Von Gustav.

El mi-a spus ca a deschis un magazin bio in Timisoara, care insa nu a avut un management corespunzator, nici ca portofoliu, marketing sau comunicare. Iar in gandul meu era sa deschid un lant de magazine in Romania si mi-a placut ideea de a ma ocupa de acel magazin si de a-l face sa mearga”, spune pentru startups.ro Radu Panait.

In luna iunie au inceput colaborarea, iar in octombrie au decis sa isi uneasca fortele - Natura Land sa vina cu portofoliul de clienti mari - retaileri, Bio Markt sa vina cu portofoliul de agenti si de clienti finali si impreuna sa acopere toata gama de clienti si furnizori.

Este foarte important sa ai furnizori comuni si sa aduci cantitati mai mari de la un furnizor comun (atunci obtii si discounturi si suport), decat fiecare sa tragem de un furnizor si sa ne batem in conditii”, mai spune Panait.

In luna octombrie, au inceput astfel discutiile serioase cu privire la aceasta asociere, iar in februarie anul acesta au pus impreuna operatiunile, capitalul de lucru, furnizorii, brandurile, renumele Natura Land si contractele. Nu au fost puse impreuna activele firmelor, iar suportul financiar a venit din partea Bio Markt.

Impreuna acoperim intreaga tara, intreaga sortimentatie bio si chiar si echipa de management se compeletaza foarte bine”, declara Panait.

El spune ca decizia sa a venit si pentru siguranta financiara, dar si pentru logistica. Fondatorul Natura Land devine purtator de cuvant si director de dezvoltare pe partea de produse noi, frunizori noi, achizitionare de clienti noi, dar acopera si partea  de promovare catre consumatorul final.

Daca eu sunt un om de inaintare si de promovare a conceptului bio si am inceput acest lucru in urma cu sapte ani, Cristi este un om de analiza si de strategie”, spune Panait despre noul sau partener de business.


Strategia
Compania BIOlogistic devine distribuitor exclusiv pentru o serie de companii cunoscute la nivel european. Firma reprezinta in Romania laptele de soia Provamel, firma Naturata, unul dintre cei mai mari producatori de produse uscate, Bioplus - companie ce se ocupa de lactate cu o cifra de afaceri de peste 84 de milioane de euro, Vivandi - cu cea mai mare sotimentatie de ciocolata bio din Europa, dar si firma Holle, producator de mancare bio pentru copiii intre 0 si 14 ani.

Ceea ce urmarim este stabilizarea furnizorilor. Am avut posibilitatea sa alegem si am luat cele mai bune si cunoscute branduri din Europa. Vrem sa stabilizam canalele noastre de distributie in asa fel incat totul sa functioneze si sa comunicam la raft prin mercantizare ce inseamna bio”, spune pentru startups.ro Cristian Onetiu.

Timp de un an de zile, brandul Natura Land va ramane pe anumite produse distribuite, sub forma unei stampile “Garantat de Natura Land”, in ideea ca acei consumatori fideli sa vada ca este vorba tot de un produs Natura Land.

Apoi, brandul va disparea in favoarea lui Bioallgreen sau All Green Natur, al lui BIOlogistic. Vom mai avea o gama de produse bio de baza, care se va numi Bio All Green Basic, pentru a veni si in intampinarea consumatorilor care nu isi vor permite sa dea foarte mult pe produsele bio si atunci venim cu o gama de lapte, zahar, faina, ulei, legume, fructe, tocmai pentru a promova produsele bio”, precizeaza Panait.

Ca si afacere, BIOlogistic se pozitioneaza pe segmentul business to business, in sensul ca vanzarea se face catre alte afaceri: catre magazinele mici, catre retailerii internationali si mai putin catre consumatorul final.

Totusi, noua companie intentioneaza ca in luna mai sa se adreseze si consumatorului final. In acest sens, va deschide o platforma online, unde pot veni sa comande atat magazinele mici, cat si clientul final si in interval de 1 - 2 zile acesta isi va primi marfa acasa.


Tranzactia
Valoarea de 350.000 de euro a tranzactiei va merge in firma comuna - BIOlogistic. Banii acopera nevoi precum capacitatea de transport, stocare, zone de depozitare, dar si capital circulant si echipa manageriala. Noua companie are deja patru clienti noi, din zona International key Accounts, pentru care declara ca au deja pregatite stocuri si sunt pregatiti logistic sa livreze in acest moment toate categoriile de produse.

Banii au venit din partea Bio Markt, reprezentantii noii companii declarand ca vor realiza si alte investitii ulterioare.

In prezent, exista deja un nou proiect de colaborare cu Plafar Retail SA si cu farmaciile Centrofarm, dar reprezentantii BIOlogistic au in plan si alte proiecte de retele mici romanesti in care doresc sa fie prezenti. Este vorba de retele de farmacii, retele de magazine si chiar retele de cofetarii, unde compania doreste sa intre cu rafturi de produse bio.

In cazul farmaciilor, avem deja discutii cu Sensiblu, Helpnet si Cityfarm. Exista aceasta dorinta ca fiecare lant de faramcii sa aiba si un lant de produse bio”, spune Panait.


Ajutor pentru antreprenori
Cei doi antreprenori vor sa ii convinga pe producatorii romani sa inceapa sa produca bio sau macar sa realizeze in paralel atat bio, cat si convenional, pentru ca in final sa faca numai bio si sa renunte la productia conventionala. De asemenea, cei doi parteneri se declara deschisi sa sprijine micile magazine si micii antreprenori care vor sa dezvolte afaceri bio, punandu-le la dispozitie know-how si produse.

Daca cineva doreste sa deschida un magazin bio noi il putem ajuta cu foarte multe: cu know-how, cu produse, cu gama de sortimente, cu nume. Intr-un cuvant, ii putem oferi o franciza. Deja din 2010 dorim sa oferim franciza BIOlogistic tuturor celor care vor sa inceapa magazine pe cont propriu”, declara Radu Panait.

El mai spune ca dedocamdata firma ofera gratuit informatii, pana cand va avea de oferit un concept unitar. In prezent, compania detine deja un magazin in Timisoara, doua la Bucuresti si intentioneaza sa deschida inca doua unitati in Capitala, dar nu exclude restul tarii.

Magazinele dezvoltate vor purta denumirea Bio Markt Von Gustav, iar compania Natura Land va disparea, la fel si Bio Markt Retail Group.

In ceea ce priveste portofoliul de produse, Panait declara ca ponderea este de 80% - 20% in favoarea importurilor, insa spune ca optim ar fi ca ponderea sa fie inversata, estimand ca anul acesta 30% sa fie in favoarea produselor locale, iar anul viitor in jur de 50%, in functie de disponibilitatea producatorilor romani de a produce bio. In acest sens, oficialii noi companii se declara deschisi sa realizeze contracte pe termen lung cu fermierii romani, pe o productie intreaga, cu conditia ca aceasta sa fie in standardele bio.

Trebuie doar sa ne intereseze produsul”, mai spune Cristian Onetiu.


Piata bio
La nivelul Uniunii Europene, produsele bio detin in jur de 6% - 8% din intreaga piata de alimente, in Romania ponderea reprezentand pana in 1%.

Se vede deci potentialul care exista la noi de a dezvolta aceasta piata si de a educa in spiritul bio cat mai multi consumatori”, declara Panait.

El spune ca piata va evolua in sens pozitiv, pentru ca romanul este obisnuit sa consume din ce in ce mai sanatos, aspect observat de catre fondatorul Natura Land in sapte ani de activitate, in decursul carora cifra de afaceri a companiei a crescut an de an, precum si portofoliul de clienti si cel de produse.

Pentru anul acesta, oficialii BIOlogistic estimeaza o crestere de 20% a pietei de produse bio. De asemenea, si ponderea produselor romanesti de pe piata este estimata sa creasca cu 20%.

Am inceput discutii cu frunizori romani de produse bio, sa ii bagam in sortimentatia noastra. Cam in 5 ani vom ajunge la un raport de 1 la 1 pentru piata autohtona - exporturi. Acum este cam de 5 la 1 in favoarea exporturilor, deci in cinci ani va creste cam cu 20%. Se va produce pentru Romania la fel de mult cat se va exporta”, declara Panait.

El spune ca piata produselor bio din Romania a fost anul trecut de 15 milioane ca valoare, iar anul asta va ajunge la 18 milioane, cifra care include atat segmentul food, cat si nonfood (cosmetice, detergenti).

Cele mai vandute categorii de food sunt alimentele de baza - zaharul, faina ecologica, uleiurile si mierea de albine romaneasca. Totodata, anul acesta au inceput sa se vanda bine si lactatele bio, care raman insa produse de import.


Sfaturi pentru antreprenori
Panait ii sfatuieste pe antreprenorii care au lansat o afacere in domeniu sa aiba incredere in ceea ce au inceput sa faca.

Fara incredere si fara intiativa nu vor reusi. Eu am mers inainte chiar daca cei apropiati imi spuneau ca afacerea nu are sanse de reusita”, spune fondatorul Natura Land.

Panait adauga faptul ca antreprenorul nu ar trebui neaparat sa aleaga singur sa faca o companie mare, ci se pot uni doi - trei actionari, fiecare cu partea lui de aport, si sa porneasca impreuna un magazin bio. De exemplu, daca exista deja un spatiu care poate fi folosit, sa fie pus la dispozitie de unul dintre actionari, iar ceilalti sa vina cu investitia in spatiu si pentru capitalul de lucru.

Pentru cei care au deja o afacere in domeniul alimentar, sfatul este sa amenajeze un raft cu produse bio si dietetice si vor vedea singuri ca cererile vor deveni din ce in ce mai mari si vor mari raftul pana il vor face complet bio.

Asta este recomndarea mea: sa inceapa usor si cu o anumita promovare. Cei care au magazine complet bio vor trebui sa fie foarte atenti, pentru ca exista doua exemple negative  - anul acesta, in Bucuresti s-au inchis doua magazine bio care nu au rezistat mai mult de cateva luni, din cauza chiriei si apoi din cauza zonei. De asemenea, un alt motiv este portofoliul de produse ales neadecvat”, explica Panait.

Antreprenorul spune ca falimentele magazinelor bio nu sunt legate de criza economica, ci de lipsa de comunicare catre consumator, fiind foarte important sa ai o politica de marketing si de vanzari adecvata.


Redactor: Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii