Retelele sociale romanesti de afaceri vizeaza monetizarea
La aproximativ un an de la lansarea celor mai multe retele sociale romanesti de afaceri, fondatorii acestora numara primele mii de utilizatori, stabilesc modelele de monetizare si estimeaza cresteri ale proiectelor initiate.
Una dintre primele retele sociale de afaceri dedicate romanilor a fost Iasinet.ro, aparuta in 2007, la initiativa unor membri Junior Chamber International (JCI) Iasi (Adrian Mironescu, Carmen Ungureanu, Constantin Ciortan, Vlad Bodi, Bogdan Baianu, Gabriel Comorasu, Stanislav Marchitan, Severin Sanzianu, Ilie Ghiciuc si Marius Alexa). Anul trecut, la inceputul lui ianuarie, site-ul a fost relansat.
Tot in 2007, Stefan Negritoiu a obtinut o investitie strategica de 150.000 de euro si a lansat RoREN, o comunitate destinata clientilor si specialistilor din domeniul imobiliar. Platforma este menita sa ii ajute atat pe clientii care sunt in cautarea unui agent imobiliar, cat si sa imbunatateasca modul in care specialistii din piata (agenti, dezvoltatori, juristi, brokeri de credite etc) colaboreaza intre ei. (Citeste aici mai multe despre afacerea RoREN si despre planurile de dezvoltare ale acesteia, intr-un articol special dedicat acestei retele.)
Dupa lansarea Iasinet.ro, unii dintre fondatori s-au implicat intr-o alta retea sociala de afaceri, dar cu target la nivel national, Afaceri.ro, lansata anul trecut, la sfarsitul lui ianuarie. Pe langa Marius Alexa, ceilaltii fondatori ai Afaceri.ro sunt Cezar Maroti, Cristian Bizau, Tudor Maxim, Stefan Teisanu, Andrei Costache, Horia Todoran si Toma Simion.
La inceputul lui ianuarie 2009 a aparut reteaua sociala Lucrez.in/IT, fondata de Ovidiu Negrean. El a inceput cu o retea in IT, deoarece crede ca relatiile din acest sector il pot ajuta sa extinda proiectul si in alte domenii - marketing, banking, medical (de exemplu, Lucrez.in/marketing). Anul trecut, antreprenorul nu a reusit sa dezvolte proiectul in acest mod, dar el mentine planul pentru acest an, fiind in cautare de colaboratori pentru fiecare domeniul de activitate.
Alta retea sociala de afaceri lansata la inceputul lui ianuarie 2009 este ikonect.ro. Proiectul apartine firmei Rockmedia Network, detinuta de omul de afaceri Rachad El Jisr. Platforma online a fost dezvoltata impreuna cu agentia interactiva MB Dragan.
La mijlocul lui ianuarie 2009 a fost lansata si Tetatet.ro, dupa opt luni de dezvoltare si functionand in private beta incepand cu octombrie 2008. Dintre cei zece investitori (Dragos Birlea - project manager, Bogdan Colceriu - brand manager, Rares Dragan - chief technology officer, Andrei Dunca - technical advisor, Adrian Sabau - software engineer, Levi Szekeres - art director, Mihaly Vajda - HR consultant, Emil Crisan - management consultant, Raluca Rus - legal advisor si Vlad Igrisan - consultant) patru sunt si co-fondatori ai site-ului Trilulilu.ro, lansat acum trei ani.
Cea mai nou intrata pe lista retelelor sociale de afaceri din Romania este Octo.ro, lansata anul trecut, in noiembrie. Actionarul principal al acesteia este Ciprian Trandafirescu, Manager la Kingstone Group si fondatorul grupului Romanian Managers. Al doilea actionar este firma Vitality Media, care a dezvoltat si platforma tehnica a retelei.
Evolutia numarului de utilizatori
In momentul relansarii, Iasinet.ro si-a propus sa ajunga la 300 de utilizatori in 2009, obiectiv indeplinit pana la jumatatea anului trecut. In prezent, reteaua are in jur de 540 de membri, in conditiile in care se adreseaza doar celor din Iasi. In acest an, cei implicati in proiect spun ca vor sa creasca cu 50% numarul de utilizatori, ajungand pana la 700 de membri.
“In 1 ianuarie 2009 nu aveam nici un membru inregistrat pe Iasinet.ro, pentru ca utilizatorii de pe vechea platforma nu au putut migra pe cea noua. Am avut insa baza de date, am contactat toti membrii si 99% s-au reinscris pe noul site. Am avut primii 100 de membri la inceputul lunii februarie 2009”, spune pentru startups.ro Constantin Ciortan, directorul executiv al Iasinet.ro si administratorul Afaceri.ro.
Pentru Afaceri.ro, obiectivul era de 500 de membri in primul an. In prezent, acest numar este dublu, reteaua avand in jur de 1.000 de membri, reprezentantii acesteia sperand ca in acest an numarul va creste cu cel putin 30%, ajungand pana la 1.300 de utilizatori.
Initial, pentru ikonect.ro se estimau 10.000 de utilizatori pana in martie anul trecut, 50.000 pana in iulie 2009 si 100.000 pana la sfarsitul aceluiasi an. In prezent, dezvoltarea proiectului a fost oprita temporar, compania fondatoare preferand sa isi concentreze eforturile in alte zone de business, care pot genera un cash-flow imediat.
Lucrez.in/IT viza 10.000 de membri anul trecut, dar reteaua a ajuns in 2009 la 10% din estimari, avand aproximativ 1.100 de utilizatori. Pentru acest an, Ovidiu Negrean spune ca ar putea sa ajunga la 10.000 de persoane inscrise daca se va extinde si pe alte verticale.
Tetatet.ro are in prezent aproximativ 6.000 de utilizatori, fara sa isi propuna, initial, vreun obiectiv pentru primul an. In primele sase luni, reteaua avea in jur de 1.500 de utilizatori, iar in a doua parte a anului a adaugat alti 3.500, dintre care 1.000 in ultima luna. Daca rata de crestere se mentine, in acest an, Tetatet.ro poate creste numarul utilizatorilor de patru ori fata de anul trecut, ajungand la 20.000 de persoane.
“Speram insa ca realitatea sa ne surpinda pozitiv si sa mergem inspre 50.000. Estimarile sunt dificile in retelele sociale”, spune pentru startups.ro Bogdan Colceriu.
La aproape patru luni de la lansare, Octo.ro are in jur de 2.000 de membri si se estimeaza ca reteaua va ajunge la 5.000 de persoane in curand si pana la 10.000 de utilizatori pana la mijlocul lui noiembrie acest an (primul an de activitate al retelei). In plus, planurile sunt ca reteaua sa aiba cate un “ambasador” in fiecare oras din tara, avand deja unul la Cluj-Napoca - Vlad Ciurca.
“In afara de Cluj, suntem in discutii cu mai multe orase din tara, estimand ca pana la sfarsitul anului sa avem ambasadori Octo.ro pentru primele 18 orase dupa numarul de locuitori”, spune pentru startups.ro Ciprian Trandafirescu.
Atat in cazul Lucrez.in/IT, cat si in cel al Tetatet.ro si Octo.ro, cei mai multi utilizatori sunt din Bucuresti si Cluj-Napoca (n.red - de mentionat ca Lucrez.in/IT si Tetatet.ro au sediul central in Cluj-Napoca iar Octo.ro are un ambasador in acest oras). Reprezentantii Octo.ro spun ca situatia se explica prin faptul ca oamenii din aceste orase sunt obisnuiti sa faca networking online si offline, precum si prin vizibilitatea obtinuta de Octo.ro prin evenimentele Romanian Managers.
Pentru Afaceri.ro, Iasiul este, dupa Bucuresti, al doilea oras de unde provin cei inscrisi, deoarece initiativa a pornit din acest oras si a fost mai bine promovata local.
Investitiile
Pentru lansarea RoREN a fost nevoie de o investitie strategica de 150.000 de euro, la care se adauga investitia initiala de 50.000 de euro in prima etapa a proiectului, inainte de transformarea in retea sociala.
Constantin Ciortan precizeaza ca Iasinet.ro si Afaceri.ro s-au bazat si se bazeaza in continuare pe voluntariat, astfel ca nu poate vorbi de investiti, monetizare, venituri si atragerea unor investitori.
In momentul lansarii, investitia in iKonect.ro era estimata la 200.000 de euro, pana la sfarsitul anului trecut.
Ovidiu Negrean nu mentioneaza valoarea investitiei in Lucrez.in/IT, dar spune ca aceasta a fost recuperata deja, detaliind ca timpul alocat a fost mai important decat banii.
Nici reprezentantii Tetatet.ro nu precizeaza valoarea investitiei in proiect, dar spun ca nu si-au recuperat-o inca. Ei estimeaza ca isi vor recupera investitia anul viitor, dupa ce va incepe monetizarea retelei.
“Investitia initiala a fost mica in bani, cateva mii de euro, insa mare in timp muncit. O echipa de zece oameni a lucrat timp de aproape un an pentru a lansa prima versiune”, precizeaza Dragos Birlea.
Monetizarea
Modelul de afaceri al RoREN este bazat pe incasarile din partea clientilor care vor plati pentru a fi promovati printr-un profil personalizat pe RoREN, precum si pentru software specializat, dedicat activitatii in domeniul imobiliar.
Anul trecut, nici Lucrez.in/IT si nici Tetatet.ro nu au inceput monetizarea, stabilind sa faca acest lucru din acest an.
Ovidiu Negrean spune ca anul trecut pe Lucrez.in/IT s-a derulat o campanie de promovare pentru IBM, prin Results.ro. Pentru aceasta retea, monetizarea se va face prin campanii de bannere, co-branding, e-mail marketing si engaging cu utilizatorii.
Monetizarea Tetatet.ro se va face, in primul rand, prin parteneriate de promovare a unor produse adresate segmentului de afaceri pe fiecare sectiune.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Sapte retele sociale de afaceri au fost fondate in Romania pana in prezent.
Numarul total al utilizatorilor inregistrati in retelele sociale romanesti de afaceri este de aproximativ 10.000, in prezent.
Cei mai multi utilizatori sunt din Bucuresti si Cluj-Napoca, doua dintre retele avand sediul central la Cluj-Napoca (Lucrez.in/IT si Tetatet.ro).
Niciuna dintre retelele autohone de afaceri nu a inceput monetizarea, existand insa planuri in acest sens pentru perioada urmatoare.
Jucatorii de pe piata spun ca mai pot aparea si alte retele romanesti de afaceri, mai ales pe nise.
Pentru a avea succes, este de preferat ca retelele sociale romanesti de afaceri sa aiba elemente de diferentiere dincolo de limba si de specificul autohton.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Erata: Dupa publicarea articolului, au fost adaugate informatii referitoare la RoREN.