Start-up-urile selectate in programul Start&Grow


Inovatia, dorinta de a dezvolta o afacere pe o nisa de piata cu potential, profilul de antreprenor al fondatorilor, precum si valorile promovate de acestia sunt criterii care au stat la baza selectiei celor patru start-up-uri finaliste.

 

Start&Grow este un program lansat de startups.ro impreuna cu Microsoft pentru a sustine dezvoltarea unor afaceri promitatoare, oferindu-le gratuit cele mai bune resurse de business. Patru start-up-uri vor primi, timp de opt luni, acces gratuit la cele mai bune servicii si produse, precum si mentoring sau coaching din partea unor manageri si antreprenori cu experienta. (Citeste aici mai multe despre Start&Grow.)

Inscrierea in program s-a facut luna trecuta, intre 7 aprilie si 30 aprilie, perioada in care s-au inregistrat 208 aplicatii. Pentru ca 15 dintre acestea nu au fost coerente/relevante, au ramas de analizat 193 inscrieri: 75 din servicii, 70 din IT, 36 din productie si 12 din retail. In functie de localitate, cele mai multe start-up-uri inscrise sunt din Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi si Timisoara iar restul isi desfasoara activitatea in alte localitati din tara.

Luna mai va fi prima in care antreprenorii au acces la serviciile si produsele oferite in cadrul Start&Grow iar in iunie va urma primul follow-up cu acestia.

In perioada mai - decembrie vor avea loc intalniri lunare in care se vor aborda teme legate de lansarea si dezvoltarea unei afaceri. Accesul la aceste intalniri este gratuit si deschis si altor antreprenori in afara celor din program, dar se va face pe baza de invitatie din partea startups.ro.


Criteriile de eligibilitate

Alegerea start-up-urilor nu s-a facut pe criterii bazate doar pe analiza unui plan de afaceri - nu este vorba de un concurs de idei bine scrise, ci de un program de business. De altfel, prezentarea unui plan de afaceri nu a fost un criteriu obligatoriu, ci doar un avantaj pentru cei care l-au avut.

Am fost mult mai interesati de ceea ce exista in realitate, nu in scris: viziunea pe care o au fondatorii start-up-urilor, valorile pe care le promoveaza, potentialul de business al ideii, modul in care acea firma urmeaza sa genereze venituri, obiectivele stabilite si cat de realiste sunt acestea.

Strategia noastra a fost mai degraba similara fondurilor de investitii - am luat in calcul atat afacerea si conceptul acesteia, cat si profilul antreprenorilor (experienta profesionala, cunoasterea domeniului in care activeaza, pasiunea pentru afacerea lansata).

In prima etapa de selectie, au fost eliminate afacerile care nu indeplineau criteriile de eligibilitate de baza (sa nu fie mai vechi de sase luni; sa nu fie doar idei, ci proiecte serioase de business; sa aiba banii necesari lansarii afacerii; sa inceapa activitatea indiferent daca exista programul Start&Grow sau nu).

Apoi am rafinat selectia in functie de: experienta profesionala a celui care lanseaza afacerea; echipa pe care se bazeaza; existenta unui model clar si coerent de a face bani; potentialul de business; obiectivele pentru 2010 si cat de realiste sunt acestea; scalabilitatea afacerii.

Companiile care au indeplinit aceste conditii au fost diferentiate in functie de inovatie si de capacitatea afacerii de a influenta in bine mediul in care traim sau lucram. Start-up-urile selectate in program primesc de-a lungul anului acces la resurse extrem de valoroase pentru un business. De aceea, am dorit sa incurajam acele afaceri care promovreaza valori importante si au potentialul de a influenta in bine o masa cat mai mare de oameni. 


Start-up-ul din retail
Start-up-ul ales sa intre in program s-a detasat vizibil de restul inscrierilor atat prin conceptul inovativ, cat si prin pasiunea antreprenorului pentru domeniul in care si-a lansat afacerea si capacitatea acestui business de a influenta in bine mediul in care traim.

"Bacania Veche" este un concept de magazin unde se vand doar produse naturale, care provin atat de la furnizori din tara (lapte si produse lactate, carne si produse din carne, preparate traditionale, legume, fructe etc), cat si din strainatate (condimente, uleiuri etc).

Momentul Start&Grow este cel mai important lucru care s-a intamplat in viata Bacaniei. Cred ca oportunitatile oferite de program reprezinta combustibilul de inalta performanta pe care l-a primit Bacania pentru a-si putea atinge mult, mult mai repede obiectivele. Este genul de intamplare care ar duce la o explozie a valorii de bursa a oricarei companii. Pentru mine, intrarea in Start&Grow este propriul meu Oscar primit pentru o idee originala”, spune pentru startups.ro Marius Tudosiei (foto 1), fondatorul acestei afaceri.

Marius Tudosiei este pasionat de gatit si cunoaste foarte bine piata pe care activeaza. Bacania nu va fi doar un magazin, ci acolo se vor tine si ateliere de gatit (exista un spatiu unde Marius va gati paine proaspata, prajituri), workshop-uri pe teme culinare/alimentatie sanatoasa etc.

In urmatorele luni, vom putea urmari impreuna in ce masura conteaza in business pasiunea pentru domeniul in care iti lansezi afacerea.


Start-up-ul din productie
Din pacate, in cazul acestui domeniu, niciuna dintre inscrieri nu a indeplinit toate criteriile de eligibilitate. Astfel, am stabilit sa nu alegem un start-up activ pe acest segment. O sa publicam un articol detaliat referitor la acest aspect.


Start-up-ul din IT
Din cele 70 de inscrieri, doar 28 au putut fi luate in calcul (restul erau doar idei sau nu aveau valoare adaugata - de exemplu, outsourcing). Dupa ce am aplicat filtrele mentionate mai sus, pe lista scurta au ramas 4 start-up-uri. A fost dificil sa alegem proiectul care sa intre in program, insa am decis sa incurajam atat inovatia, cat si experienta profesionala bazata pe rezultate deosebite, pe plan international.

Kenubi” este un start-up lansat de doi frati gemeni, Bogdan si Razvan Hobeanu care dezvolta o solutie ce le permite calculatoarelor sa ”cunoasca” mai mult despre fisierele cu care lucram, pentru a ni le putea oferi atunci cand avem nevoie de ele. Este o solutie ce reprezinta o noua modalitate de a gasi/salva/organiza documentele pe un calculator. Bogdan si Razvan au 24 de ani, insa lucreaza in domeniu din clasa a X-a iar in clasa a XII-a castigau primul lor client international.

Dincolo de entuziasmul initial al acceptarii in program, primele discutii cu partenerii au adus doza necesara de realism. Fiecare etapa din dezvoltarea unui start-up seamana cu explorarea unui teren minat si speram ca experienta partenerilor sa ne ajute sa evitam cat mai multe  <mine>. Deoarece intentionam sa oferim un prototip al tehnologiei in vara aceasta, vom folosi urmatoarea perioada pentru a prioritiza si dezvolta cele mai importante facilitati pentru viitorii nostri clienti. Urmeaza o perioada plina de provocari si care ne va solicita la maxim toate abilitatile”, spune pentru startups.ro Bogdan Hobeanu (foto 2).

In cazul acestui start-up, vom vedea in ce masura poate avea impact pe plan international un produs inovativ, lansat de doi tineri romani bine pregatiti profesional.


Start-up-urile din servicii
Pentru acest domeniu s-au inregistrat 75 de inscrieri, insa doar 20 au putut fi luate in calcul (restul erau idei, nu aveau valoare adaugata, antreprenorii nu aveau bani pentru lansare, nu erau start-up-uri, ci noi linii de business ale unor companii mari etc).

Pentru ca nu a fost selectat niciun start-up din productie, iar in domeniul serviciilor au fost cele mai multe inscrieri, am stabilit sa alegem doua afaceri active pe acest segment.

Primul start-up a inceput activitatea de cateva luni, pe o nisa neacoperita din piata - putem sa vedem cat de mult se poate dezvolta o afacere de nisa, in conditiile in care exista cerere si potential de crestere.

Measure and go” este un start-up lansat de Marius Dan (foto 3) si reprezinta un serviciu de realizare de costume si camasi barbatesti la comanda. Functioneaza deja de cateva luni si se pozitioneaza pe segmentul mediu al pietei. Marius a lansat afacerea pentru ca el avea nevoie de acest serviciu. Costumele nu sunt facute de el, ci realizarea acestora este externalizata. Experienta lui profesionala este in domeniul turismului, insa are bine pus la punct conceptul afacerii si isi cunoaste foarte bine concurenta.

Am primit ieri confirmarea ca afacerea pe care tocmai am pornit-o acopera o nevoie reala si are un potential de crestere. Asta nu face decat sa ma motiveze mai mult. In perioada imediat urmatoare (1 - 2 luni) urmaresc eficientizarea productiei prin gasirea unui partener local cu care sa semnez un parteneriat pentru intreg sezonul 2010”, spune pentru startups.ro Marius Dan.

Al doilea start-up selectat este in etapa premergatoare lansarii si face primii pasi odata cu programul Start&Grow, tot pe un segment cu potential, insa nu in Bucuresti, ci in Cluj-Napoca, astfel ca vom putea urmari si provocarile specifice mediului de afaceri din afara Capitalei.

Asteco Lifestyle, start-up-ul sotilor Alexandra si Stelian Sarlea se va deschide in Cluj-Napoca si este destinat persoanelor interesate de un stil de viata sanatos.

Este vorba de un centru de servicii integrate de diagnostic si tratament al sindromului metabolic si al bolilor de nutritie.

Ne simtim onorati, norocosi si foarte fericiti pentru faptul ca start-up-ul Asteco Lifestyle a fost validat de profesionistii din programul Start&Grow si ne dorim ca, sustinuti de cei 15 parteneri, sa reusim sa construim afacerea noastra conform <celui mai bun scenariu posibil>”, spune pentru startups.ro Stelian Sarlea.

Stelian este medic si cercetator in diabet si boli de nutritie iar Alexandra este economist si project manager.

Dupa o munca asidua de dezvoltare a conceptului, planificare, estimari, revizuiri si ajustari, start-up-ul Asteco se afla in faza de finalizare a negocierilor cu partenerii strategici si debut al lucrarilor de amenajare a viitorului sediu din Cluj-Napoca. Urmeaza apoi declararea si autorizarea punctului de lucru si vom fi gata sa deschidem portile primilor clienti in cursul verii”, adauga Alexandra Sarlea (foto 4).


Alegerea start-up-urilor
Stabilirea unei liste scurte de finalisti s-a facut inca din perioada de inscriere - pe masura ce au fost primite aplicatii. Tot atunci am inceput sa avem si primele discutii si intalniri cu antreprenorii.

Unele au fost intalniri individuale stabilite in functie de programul nostru si al antreprenorilor. Altele au avut loc intr-o zi rezervata special pentru acest lucru - un maraton de interviuri organizat la Bucharest Hubb.

Partenerii Start&Grow au fost alaturi de noi in tot acest proces, astfel incat sa stabilim impreuna afacerile pe care sa le ajutam prin program. 

A fost dificil sa alegem start-up-urile finaliste pentru ca toate proiectele care au ramas pe listele restranse (in jur de 7 pentru fiecare domeniu luat in calcul) erau foarte bune. In final, diferenta a fost facuta de antreprenori si de valorile promovate de acestia. 


Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii