(A)facerea unui film
Tudor Cotovelea nu este om de afaceri, ci regizor de film. Dar drumul pe care l-a parcurs in ultimii cinci ani este familiar oricarui antreprenor. Viziunea lui? Sa demonstreze ca si in Romania se poate face film de lung metraj independent (fara bani din partea unei case de productie). Rezultatul? Premiera care va avea loc in toamna.
“USL” nu este doar numele unui film romanesc. E o poveste de antreprenoriat. Absolvent de regie film, Tudor Cotovelea a lucrat ca asistent de regie la Castel Film si Media Pro. A fost implicat inclusiv in realizarea unor filme precum “Cold Mountain” sau “7 seconds”, filmate in Romania.
Lucrand pentru filme internationale, nu ar fi avut cum sa creasca foarte mult profesional, pentru ca in cazul acestor proiecte sunt adusi regizori straini. Dar acolo a vazut ce diferente sunt intre europeni si americani in realizarea unui film si s-a gandit sa aplice si pe piata de la noi ceea ce a invatat.
“Practic am <furat> un model de lucru la un film cu o alta ierarhie a functiilor, unde la americani producatorul este numarul unu si regizorul este secund. Nu ca la noi sau ca in modelul francez, in care regizorul este cel mai important”, spune pentru startups.ro Tudor Cotovelea.
El avea deja un proiect de film de lung metraj pe care il facuse pentru facultate, dar nu mai apucase sa il realizeze. Asa ca, dupa cinci ani ca asistent de regie a considerat ca a invatat destul de multe si, amintindu-si de proiectul sau din scoala, s-a hotarat sa realizeze propriul film de lung metraj. Nu avea nici bani si nici un nume care sa il ajute sa atraga finantarea de care avea nevoie. Si urma sa-si produca singur filmul.
“Ideea era sa fac un film low budget. La inceput nu il vedeam ca pe o firma, ca pe o afacere”, spune Tudor Cotovelea.
Ca sa obtina banii de care avea nevoie, ar fi putut sa participe la concursul Consiliului National al Cinematografiei (CNC) sau sa vanda filmul unei case de productie (au fost firme de profil interesate de proiect, dar l-ar fi realizat cu o investitie de 300.000 de euro - 500.000 de euro si nu ar mai fi fost low budget).
“Nu am vrut sa fac asta, am vrut sa demonstrez o idee, ca se poate face si in Romania film indepenedent de lung metraj. Incercam sa deschidem un drum pentru filmul low budget, underground, din Romania. Filmul independent de lung metraj este o solutie sa avem mai multe productii romanesti”, explica Tudor Cotovelea.
In general, filmele de lung metraj facute de regizorii consacrati din Romania au un buget intre 300.000 de euro si 1 milion de euro, iar o parte din bani vine din premiile castigate la concursurile din afara tarii sau de la CNC. Insa, Tudor Cotovelea spune ca prin CNC se pot finanta doar in jur de cinci filme pe an.
Primii pasi
In 2005, Tudor a calculat investitia necesara (15.000 de euro) si a inceput sa lucreze singur la “USL” - proiect independent de lung metraj filmat in format digital. L-a ajutat si experienta din facultate, cand isi cauta singur echipa si locul pentru filmare. Pe parcurs, echipa a crescut, ajungand in prezent la noua oameni.
“Mi-am propus sa fac compromisul perfect - cat mai putini bani pentru un film facut cat mai profesional posibil. Partea financiara a influentat foarte mult strategia”, spune Tudor Cotovelea.
Chiar daca pe parcursul celor cinci ani bugetul necesar a crescut, ajungand la aproximativ 80.000 de euro, calculele au fost facute astfel incat sa fie nevoie de cat mai putini bani. De exemplu, filmarea este facuta digital, nu pe pelicula, din cauza ca pentru aceasta ar fi fost nevoie de mai multa logistica, mai multi oameni, echipamente mai scumpe (o camera pentru pelicula costa in jur de 100.000 de euro, fata de 5.000 de euro, una digitala).
Strategia
Planul initial era sa stranga banii de care avea nevoie de la companii care sa ofere cate 1.000 de euro fiecare, in schimbul unei reclame in film, pentru ca actiunea permitea ca personajele sa interactioneze cu anumite obiecte.
“Am mers la firme care aveau legatura cu actiunea filmului. Ne gandeam la product placement, dar sa apara ca fiind ceva natural, nu artificial, sa nu para o intruziune in film”, spune Tudor Cotovelea.
S-au trimis foarte multe e-mail-uri catre companii si au fost facute in jur de 100 de dosare speciale pentru promovarea filmului (mapele contineau inclusiv desene, schite din scenariu). Dar strategia nu s-a dovedit a fi una de succes.
“Dosarele ramaneau pe la secretare. Am pierdut si mult din punct de vedere financiar, dar eram si demoralizati pentru ca nu reusisem sa ne intalnim cu nimeni”, isi aminteste Tudor Cotovelea.
O noua perspectiva
In 2006 a fost infiintata si firma Rahova Pictures, in urma discutiilor purtate pentru obtinerea de sponsorizari, astfel incat sa aiba suportul pentru a incasa banii. Dar interlocutorii erau inca reticenti iar unii chiar priveau cu neincredere suma de 1.000 de euro ceruta, care li se parea prea mica pentru un astfel de proiect.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Tudor Cotovelea este absolvent de regie film si a lucrat ca asistent de regie la Castel Film si Media Pro.
Ideea lui era sa faca un film independent de lung metraj, low budget.
Ca sa obtina banii de care avea nevoie, ar fi putut sa participe la concursul CNC sau sa vanda filmul unei case de productie, dar a preferat sa stranga singur suma necesara.
Pentru realizarea filmului, strategia a fost schimbata si in loc sa mai caute bani, regizorul a cautat echipamente si produse pentru realizarea productiei.
Drumul de la idee la finalizarea proiectului a durat cinci ani iar premierea filmului va avea loc in aceasta toamna.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.