Arhitectura de afaceri a unui dealer de mobilier
Cristina Serban este de profesie arhitect si de cativa ani are propriul birou de arhitectura. In timpul facultatii obisnuia sa comande cataloagele cu produse ale companiei germane de mobilier Hulsta, pentru ca ii placea calitatea obiectelor realizate. Acum si-a extins afacerea si a devenit dealer in Romania al acestei marci.
Relatia Cristinei Serban cu brandul Hulsta este mai veche. Inca din timpul facultatii, ea comanda cataloagele companiei, pentru ca ii placea calitatea produselor, cu toate ca nu era neaparat atrasa de mobilierul din lemn produs de firma germana.
“Mergeam la targuri de mobila in Koln, Milano, insa Hulsta nu ma atragea foarte tare - la inceput ei lucrau numai cu lemn, iar eu personal eram atasata de materiale precum sticla, plastic, metal. La targurile imobiliare Hulsta era pozitionata la pavilioanele de smart design sau de design modern, dar eu preferam sa vizitez zona de avangarda”, spune pentru startups.ro Cristina Serban.
Dupa absolvirea facultatii de arhitectura, in anul 2000, Cristina Serban a lucrat ca arhitect la o fabrica de mobila din Bucuresti. Pentru ca nu a fost foarte multumita, a preferat sa renunte la acel post, sa se concentreze pe partea universitara (intre timp, devenise preparator la Universitatea de Arhitectura) iar patru ani mai tarziu si-a deschis propriul birou de arhitectura de care se ocupa in timpul sau liber.
“Faceam aceeasi munca, dar pe cont propriu. Faceam proiectare de mobilier, cautam furnizori de elemente si accesorii, vorbeam cu producatorul care imi facea un pret de executie etc. Nici macar nu m-am gandit la promovare, pentru ca fiecare client aducea cu el alt client”, povesteste ea.
Pentru ca etapele de lucru in care colabora cu mai multi furnizori ii ingreunau munca (de exemplu, perioade mai mari de timp intre cererea unui pret din partea unui client si primirea raspunsului de la furnizori), a inceput sa se implice in alte proiecte, precum construirea unei case sau amenajarile interioare.
In acest context s-a reintalnit cu marca Hulsta, in aprilie 2007, in cadrul unui targ de profil din Milano si a descoperit cu surprindere ca produsele se afla in zona de avangarda, acolo unde sunt toate lucrurile inovatoare, tendintele pe piata.
In zona de expozitie Hulsta se afla si managerul pe Europa de Est al companiei, interesat sa gaseasca un dealer in Romania. Insa, Cristina Serban nu isi dorea neaparat sa inceapa o noua afacere, ci mai mult sa obtina preturi si cataloage cu produse pe care sa le arate clientilor ei.
Pentru ca reprezentantul Hulsta i-a spus ca nu se poate lucra intr-o alta tara pe baza de cataloage, ci doar pe baza de showroom, a ramas ca arhitecta sa se mai gandeasca la propunere. In acea perioada, ea lucra la un proiect amplu pentru amenajarea interioara a 9.000 mp de birouri.
“M-am tot gandit ce ar insemna sa ma apuc de Hulsta dupa ce termin acest proiect. Am intrat pe internet si am vazut ca exista tot felul de site-uri cu ansambluri imobiliare. Unul dintre acestea avea pe prima pagina 87 de proiecte rezidentiale. Am zis ca daca 1% dintre acestia isi cumpara un obiect de la Hulsta tot inseamna ca este o oportunitate foarte buna”, spune Cristina Serban.
Inceputul afacerii
Patru luni mai tarziu, in august 2007, Cristina Serban s-a decis sa ii scrie un e-mail managerului cu care discutase la targ, propunandu-i sa devina dealer Hulsta.
“In cinci minute m-a sunat inapoi si am stat de vorba o ora. A inceput sa ma intrebe cum m-am gandit la afacere, la ce m-am gandit, care sunt pasii, cum vreau sa pornesc etc”, spune ea.
Initial, ea a cerut sa i se trimita cataloage si preturi, pentru a putea intra in contact cu alti arhitecti, colegi de-ai ei, sau pentru a le prezenta developerilor de ansambluri rezidentiale. Targetul se afla in zona high-end pana la middle class, in special familii tinere care lucreaza in multinationale sau domeniul bancar.
Managerul Hulsta i-a spus insa ca va avea nevoie de showroom ca sa poata sa vanda si a avut dreptate, pentru ca oamenii doreau sa vada mobilierul in realitate, nu in cataloage sau prin intermediul unor mostre de materiale.
Afacerea a demarat sub anumite conditii, impuse de compania germana. De exemplu, doar un anumit tip de mobilier poate fi expus, toate produsele sunt cumparate de dealer si toate preturile de vanzare sunt impuse, fiind la acelasi nivel in toata Europa de Est.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Cristina Serban este de profesie arhitect si de cativa ani are propriul birou de arhitectura.
Intre timp si-a extins afacerea si a devenit dealer in Romania al companiei germane de mobilier Hulsta
Investitia totala in afacere s-a ridicat la aproximativ 100.000 de euro iar Serban estimeaza ca profitul va veni abia din al doilea an de activitate.
Cu toate ca s-a lovit de diverse probleme, Cristina Serban spune ca obiectivul de vanzari pentru prima jumate a anului a fost atins.
Strategia de business include colaborari cu dezvoltorii de ansambluri rezidentiale, cu agentiile imobiliare, utilizatorii finali, dar si cu studentii si expertii in arhitectura.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.