Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
“Nu lucram cu adaosuri comerciale. Noi suntem dealer pentru ei, Hulsta nu vinde direct, ci doar produce si distribuie la nivel de dealer. Noi avem profitul in functie de vanzari, pe baza unui contract cu ei. Interesul este reciproc. Interesul lor este sa ma ajute ca sa pot sa vand produsele, iar interesul meu este sa vand”, explica Serban.
Noul business este dezvoltat in paralel cu biroul de arhitectura pe care Cristina Serban il detine deja.
“Am ales Hulsta pentru ca este un instrument foarte bun pentru arhitecti. Pe site-urile lor gasesti toate informatiile care te interseaza ca arhitect, inclusiv program de proiectare, pretul instant pentru piese etc. Ei ofera un mod de lucru foarte rapid si iti ofera multe posibilitati de amenajare”, explica Serban
Problemele
La sfarsitul anului 2007, dupa ce a facut planul de afaceri, o prima problema a fost gasirea spatiului necesar pentru showroom.
“Din septembrie pana in februarie 2008 am cautat un spatiu. Trebuia sa gasesc un spatiu la un anumit pret maxim, care sa fie si bun, ca locatie, dar preturile erau foarte mari”, spune Serban.
Arhitecta spune ca, desi partenerii ei de business (afacerea este detinuta de inca trei asociati), considerau ca este nevoie de amplasarea intr-o zona cu vad, ea a mizat pe o alta strategie.
“Noi suntem un studio de proiectare, noi nu vindem produse finite, noi vindem proiecte si pentru proiecte ai nevoie de timp si liniste. Daca locatia este stradala, trec masini, clientii nu au unde sa parcheze sau vin clienti neinteresati sa cumpere. Am incercat sa elimin acest lucru, alegand o locatie la care sa se poata ajunge usor, sa nu fie aglomerat, sa ai loc de parcare. Cine vine la noi stie de ce vine si pentru ce vine”, spune Cristina Serban.
Dezvoltarea afacerii
Planul era ca showroom-ul sa fie deschis in luna septembrie 2008, la jumatate de an de la gasirea spatiului. Intarzierea lucrarilor (cladirea gasita era la rosu) a generat si intarzierea lansarii. Totodata, contextul economico-financiar din piata a constribuit la decalarea termenului de lansare, showroom-ul fiind deschis in martie 2009.
In aceasta perioada au fost realizate vanzari, pentru ca existau o serie de clienti care asteptau produsele. Apoi au venit alti clienti care au comandat produse.
“Am avut un salt in aprilie-mai, dupa care a venit o perioada in care a stagnat intreaga piata pe perioada verii”, spune Serban.
Cu toate ca aceste probleme nu erau cuprinse in planul de afaceri, Cristina Serban spune ca obiectivul de vanzari pentru prima jumate a anului a fost atins.
“Oricum, am luat in calcul ca pana te faci cunoscut nu ai notorietate, nu ai flux de clienti care sa intre in showroom. Am zis ca daca perioada asta s-a suprapus peste perioada de criza, o luam ca pe o oportunitate, pentru ca in acest fel am scapat de o perioada moarta. Daca am fi inceput in septembrie, probabil ca ne era si mai greu, pentru ca erau cateva luni in plus cu costuri suplimentare de chirie”, spune ea.
Investitia totala in afacere s-a ridicat la aproximativ 100.000 de euro iar Serban estimeaza ca profitul va veni abia din al doilea an de activitate.
“Am luat in calcul ca dupa minim un an jumatate - doi ani, sa intram pe profit. In primul rand trebuie sa ne recuperam costurile si sa avem un nivel de sustinere al afacerii”, spune ea.
In ceea ce priveste promovarea, investitiile au fost de circa 10.000 de euro ca reclama in reviste. Ea considera insa ca rezultatele nu au fost cele asteptate si incearca sa gaseasca alte solutii de promovare, precum evenimentele.
“Noi avem un plan media, insa va trebui sa vedem la sfarsiul anului in ce masura ne va ajuta si Hulsta pe partea de marketing. Deocamdata nu ne ajuta si ne este foarte greu. Teoretic, ne pot ajuta, insa au niste conditii speciale”, spune Serban.
Pentru dezvoltarea afacerii, ea isi propune ca strategia sa includa colaborari cu dezvoltatorii de ansambluri rezidentiale, precum si cu agentiile imobiliare, utilizatorii finali, dar si cu studentii si expertii in arhitectura.
Cristina Serban spune ca nu exista competitori directi din punct de vedere al serviciilor oferite si al modului de abordare, cu exceptia celor care practica preturi similare.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Cristina Serban este de profesie arhitect si de cativa ani are propriul birou de arhitectura.
Intre timp si-a extins afacerea si a devenit dealer in Romania al companiei germane de mobilier Hulsta
Investitia totala in afacere s-a ridicat la aproximativ 100.000 de euro iar Serban estimeaza ca profitul va veni abia din al doilea an de activitate.
Cu toate ca s-a lovit de diverse probleme, Cristina Serban spune ca obiectivul de vanzari pentru prima jumate a anului a fost atins.
Strategia de business include colaborari cu dezvoltorii de ansambluri rezidentiale, cu agentiile imobiliare, utilizatorii finali, dar si cu studentii si expertii in arhitectura.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 22 Septembrie 2009 la ora 16.11