Bio start-up in comert
Ce faci cand nu merge magazinul tau bio? “O iei de la capat si deschizi altul!”, spune Anca Tanasa, care a lansat in primavara anului trecut magazinul Natura Food. Chiar daca amplasarea primei unitati nu a fost una potrivita, ea nu s-a descurajat, a mutat magazinul intr-un nou spatiu si continua sa isi dezvolte afacerea.
In primavara anului trecut, Anca Tanasa a decis sa aplice si pe piata din Romania un concept pe care il intalnise in calatoriile sale in tarile occidentale - vanzarea de produse bio, asa ca a deschis un magazin intr-un complex rezidential situat in zona Politehnicii din Bucuresti.
Desi avea profit, ea a decis sa inchida unitatea dupa jumatate de an, motivul principal fiind suprafata mica de desfacere a magazinului - 30 de mp. Anca Tanasa spune ca, in ciuda campaniei de marketing derulate, accesul pentru clienti era limitat si astfel magazinul nu functiona la potential maxim.
Insa, la cateva luni de la inchiderea acestei unitati, ea a infiintat un nou magazin cu produse exclusiv bio, de data aceasta mai spatios, de 65 de mp, si amplasat intr-o zona centrala a Capitalei. Noua unitate cuprinde peste 800 de produse, planurile fiind de extindere a gamei in viitorul apropiat.
“Fac import direct, tarile de provenienta a produselor fiind Olanda, Germania, Austria, Franta, Belgia, Italia, iar unii dintre furnizori se gasesc exclusiv la noi in magazin”, spune pentru startups.ro Anca Tanasa.
Produsele comercializate sunt fara gluten, fara zahar, cu indice glicemic scazut, ceaiuri, lactate, aduse fie din Germania, fie de la producatorii autohtoni, produse pentru copii, cafea, dar si cosmetice si detergenti. De asemenea, magazinul vinde si fructe si legume proaspete.
Anca Tanasa (28 de ani) are studii in domeniul administratiei publice, dar inainte sa lanseze magazinul a lucrat in marketing si vanzari, ceea ce spune ca a ajutat-o la deschiderea si dezvoltarea afacerii sale.
Strategia
Primul pas pe care l-a facut Anca Tanasa a fost participarea la targurile de specialitate, unde s-a familiarizat cu domeniul si a stabilit contactele cu furnizorii. Intre timp, ea si-a cautat un spatiu pentru magazin.
“Vizam un spatiu bun si amplasat strategic”, povesteste Tanasa.
A urmat amenajarea spatiului, care a presupus comanda de mobila noua si angajarea de personal.
“Momentan exista un singur angajat si urmeaza sa angajez inca o persoana pentru schimbul de tura”, spune ea.
Magazinul a fost lansat in aproximativ o luna de la inceperea pregatirilor (pregatirea furnizorilor si stabilirea infrastructurii pentru deschiderea unitatii).
Promovarea si marketingul au o pondere importanta in strategia de afaceri.
“Ne promovam in 30 de centre medicale cu un banner indoor si prin distributie de flyere, dar vom aparea si in reviste de specialitate pe domeniul sanatate”, spune Anca Tanasa.
Ea adauga faptul ca vrea sa se impuna pe piata in primul rand prin calitatea serviciilor.
“Clientul care va intra in magazin va primi consiliere din partea noastra despre fiecare produs, calitatile acestuia si efectele benefice asupra sanatatii. Incercam sa ii ajutam sa isi aleaga produsele. Incercam sa fim cat mai aproape de consumatori si sa-i educam cu privire la conceptul bio”, explica ea.
O alta idee de promovare pe care Tanasa doreste sa o exploateze este “Cosul Natura Food”, care va contine produse cu 15% - 20% mai ieftine decat daca ar fi cumparate separat.
“Vom face pliante pe care le vom imparti in cartierele rezidentiale si vom incerca sa facem un abonament. Cosul va cuprinde produsele de baza: produse lactate, legume si fructe de sezon”, explica ea.
Tanasa s-a gandit sa lanseze si un card de promovare cu reducere de 5% pentru primii 100 de clienti care intra in magazin. Pana la sfarsitul anului, ea planifica emiterea a inca 400 de astfel de carduri.
Un alt avantaj pe care Anca Tanasa doreste sa il valorifice este oferirea de cosuri cadou.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Magazinul Natura Food a fost mutat din spatiul in care fusese deschis initial, din cauza ca nu era usor accesibil pentru clienti.
Investitia in deschiderea magazinului s-a ridicat la aproximativ 40.000 de euro.
Cifra de afaceri estimata penru anul acesta se ridica in jurul a 100.000 de euro, ceea ce ar prmite recuperarea investitiei initiale.
Anca Tanasa, cea care a lansat magazinul, a fost ajutata de omul de afaceri Radu Panait, unul dintre pionierii pietei bio din Romania.
Al doilea magazin Natura Food urmeaza sa fie deschis anul viitor, tot in Bucuresti, urmat de o a treia unitate, in Constanta.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.