Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
"Anul acesta nu putem vorbi de profit, pentru ca a fost reinvestit. Din septembrie acest an, vom incepe sa recuperam investitia si speram ca pana la sfarsitului acestui an sa intram pe break-even. Din iulie 2010, finantarea se face direct din vanzarea de produse", mai spune Juan Morales.
In a doua jumatate a acestui an, firma din Romania va mai investi in afacerea Naay inca 10.000 de euro, bani destinati extinderii si promovarii.
Cine sunt clientii
Cumparatorii sunt persoane cu venituri medii - mari si cu acces la internet (preturile produselor variaza intre 24 de lei si 230 de lei).
"Clientii care vin la magazin nu trec pe acolo intamplator, ci ne cauta dupa de au citit despre produse pe internet sau dupa ce le-au fost recomandate de cunoscuti. Varsta cumparatorilor este, in medie, de 35 de ani, dar am avut si clienti de 60 de ani. Majoritatea intreaba daca produsele contin parabeni si au cunostinte despre ingrediente. Primul lucru pe care il intreaba este legat de ingrediente si apoi intreba despre mirosul produselor", spune Juan Morales.
Cumparatorii au fost atrasi si prin faptul ca produsele contin aloe vera, ingredient natural cunoscut de multi oameni.
Vanzarea si distributia
Produsele sunt vandute prin distribuitori (in Timisoara, Arad, Deva, Galati si Bucuresti, dar se cauta distribuitori si in alte zone), in cadrul targurilor, in propriul magazin, cat si online (in magazinul firmei).
Compania inregistreaza cele mai mari vanzari in orasele Timisoara si Deva, cele mai mici vanzari fiind in Galati.
"Initial, in Bucuresti am cautat un distribuitor, dar nu am gasit si nici nu voiam sa mergem in farmacii. In martie acest an, dupa cateva targuri, am vazut ca produsul se vinde si ca aici aveam deja clienti care voiau sa vada si alte produse. Asa ne-am convins ca trebuie sa fim undeva unde sa ne gaseasca oamenii si ne-am gandit sa deschidem un magazin in Bucuresti, unde sa putem prezenta produsele. Magazinul era in plan de la inceput, dar voiam sa-l deschidem din septembrie. Dupa ce am vazut ca avem cerere, am schimbat strategia si am decis sa-l dechidem din vara (n.red. - a fost deschis la mijlocul lui iunie, acest an). Faptul ca avem magazinul este un pas bun, pentru ca avem lichiditati si mai multi distribuitori ne pot aborda", adauga Juan Morales.
Magazinul are o suprafata de 22 mp si se afla intr-un spatiu stradal, inchiriat in zona Piata Spaniei.
"Ne-am gandit sa deschidem magazinul si intr-un mall, dar investitia ar fi fost de patru sau cinci ori mai mare decat pentru cel de acum si nu insemna ca vom vinde mai mult", spune Juan Morales.
Anul viitor, antreprenorii intentioneaza sa deschida un magazin mai mare, dublu fata de cel actual, care sa cuprinda toate produsele.
"Ne-am gandit sa ne extindem in Cluj, pentru ca este un oras dezvoltat. Pentru noi insa este departe, asa ca am luat deja legatura cu cineva de acolo si negociem un parteneriat. Poate fi pentru distributie sau parteneriat pentru un magazin", mai spune Juan Morales.
Din septembrie, compania va incepe sa vanda produsele si prin magazinul online Naturalete.ro.
Care sunt cele mai vandute produse
"La inceput, am avut o surpriza placuta, chiar daca produsele sunt scumpe pe piata din Romania. Am vandut mai mult produsele mai scumpe decat pe cele ieftine. Credem ca pentru clienti este mai exotic, iesit din comun sa foloseasca crema cu caviar si cu extract de melc. De altfel, acestea sunt cele mai vandute produse", mai spune Juan Morales.
Pe locul trei in vanzari se afla gelul cu 99% aloe vera, urmat de retinol. Din toamna, in Romania, vor fi aduse si produsele din gama profesioanala si din cea de machiaj.
Promovarea afacerii
Pentru promovare, unul dintre primele lucruri facute a fost un site.
"Am primit multe cereri de cumparare prin site, de la Bistrita, Targoviste sau Piatra Neamt, desi nu ne-am promovat pe internet", spune Juan Morales.
Alt mijloc de promovare si de vanzare a fost reprezentat de participarea la targurile cu diverse teme - eco, pentru copii etc. Din ianuarie pana in iulie, firma a participat la sapte targuri pentru a prezenta produsele.
"Ne-am gandit sa ne dezvoltam mai incet si sa nu mergem in farmaciile mari, ci pe promovare proprie prin targuri, unde produsele se pot testa si clientii ne pot cunoaste. Cremele naturale sunt un produs care trebuie facut cunoscut incet. Pretul este mai mare decat al celorlalte creme si oamenii se gandesc de doua ori inainte sa-l cumpere. Din septembrie vom continua sa mergem la targuri, unde vom prezenta si liniile noi de produse (profesionale si de machiaj) si ne vom promova mai mult online, prin concursuri si colaborari cu reviste. Din septembrie, in promovarea produselor se va implica mai mult si producatorul din Spania", mai spune Juan Morales.
Din toamna acestui an, firma intentioneaza sa organizeze si evenimente pentru linia de bebelusi, la care vor participa medici dermatologi.
"Vrem sa incepem cu produsele pentru copii, pentru ca sunt multe produse pentru dermatita, iar noi avem deja rezultate pozitive in acest sens, dar trebuie promovate si introduse intr-un plan de afaceri separat. Nu este usor sa convingi un medic sa colaboreze cu o marca", adauga Juan Morales.
De asemenea, din acesta toamna firma intentioneaza sa intre intr-un lant de farmacii.
Problemele
Una din cele mai mari probleme intampinate de companie este legata transportul produselor, atat pentru importul din Spania, cat si pentru distributia in Romania, deoarece ingredientele active din creme nu rezista la temperaturi ridicate.
Printre probleme, Juan Morales enumera si schimbarile rapide de legislatie si de fiscalitate din Romania, modificarea TVA-ului si nivelul inconstant al cererii.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Juan Morales si Delia Lucaci au lansat o afacere cu produse cosmetice naturale dupa ce au lucrat mai multi ani in domeniul imobiliar si al constructiilor.
Cei doi antreprenori au ales sa faca un parteneriat cu o firma din Spania care produce cosmetice naturale (partenerul din Spania detine 10% din business).
Afacerea a fost lansata pe piata din Romania anul trecut.
Investitia initiala in afacere a fost de 20.000 de euro.
Reprezentantii companiei estimeaza ca la finalul acestui an firma va intra pe profit.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 06 Septembrie 2010 la ora 21.19