Librarie online cu produse in format digital
LibrariaDigitala.ro este o platforma online de unde se vor putea cumpara (in format digital) carti, albume de muzica si filme. Fata de o librarie online clasica, produsele de aici pot fi accesibile imediat, fiind vorba de formate digitale care se descarca direct de pe site.
Petre Lica, fondatorul LibrariaDigitala.ro, este absolvent al Universitatii Bucuresti. Inca din timpul facultatii, el a inceput sa lucreze in industria de media si publicitate, iar de patru ani se ocupa de partea de publicitate si new business pentru Igloo Media.
Pasionat de zona online si digital media, el a urmarit indeaproape piata de digital publishing din strainatate, in special cea din SUA - unde citirea de carti sau publicatii in format digital, cu ajutorul unor dispozitive speciale (n. red. - e-reader), este in prezent un lucru obisnuit.
La un moment dat, el a inceput sa se gandeasca la lansarea unei platforme online de unde sa se poata cumpara carti in limba romana in format digital, alaturi de muzica si filme.
“Ideea a incoltit in februarie 2009 si am inceput sa o discut cu actualii mei colegii, cu care ma cunoasteam dinainte. Pe la jumatatea anului, m-am intalnit cu cei de la BrandTailors, le-am povestit despre ideea pe care o aveam si au fost foarte incantati sa ni se alature. Apoi, treptat, proiectul a inceput sa prinda contur”, povesteste pentru startups.ro Petre Lica.
Investitii. Lansare
Pentru inceput, Petre Lica a investit in proiect aproximativ 15.000 de euro, iar in urmatoarele sase luni vor mai fi investiti circa 70.000 de euro in dezvoltarea si administrarea site-ului, marketing si PR.
Antreprenorul spera ca in luna decembrie a acestui an sau cel tarziu la inceputul anului viitor, site-ul sa fie lansat in versiune public beta. Investitia ar urma sa fie recuperata dupa un an de la lansarea site-ului.
“Ideal ar fi ca la lansare sa avem pe site un numar de circa 100 de carti digitale (n. red. - numarul care a fost agreat cu editurile partenere, dar care poate varia in functie de cat de repede isi obtin acestea drepturile electronice), dar nu mai putin de 50”, precizeaza fondatorul LibrariaDigitala.ro.
Pentru anul 2010, Petre Lica si-a propus in primul rand o lansare completa a site-ului (carte - muzica - film), precum si atragerea a cat mai multi consumatori de “cultura digitala”.
Pozitionarea pe piata
“Publishing-ul digital nu se gaseste in niciun caz pe o pozitie adversa fata de print, pentru ca oamenii vor continua sa citeasca si carti tiparite, chiar daca la un moment dat e-reading-ul va prevala”, explica Petre Lica.
Din punctul lui de vedere, digitalul si printul sunt doua piete total diferite, dar care se completeaza reciproc. Asta chiar daca, momentan, exista edituri din Romania care au impresia ca un proiect ca LibrariaDigitala.ro le va canibaliza vanzarile din print.
“Pe langa imaginea de editura moderna pe care si-o pot crea cu ajutorul unui proiect de acest gen, editurile pot sa-si aduca aproape un bazin de tineri pe care sa-l creasca treptat si sa-si promoveze editiile din print”, completeaza Petre Lica.
Antreprenorul spune ca ceea se intampla acum in Romania, faptul ca vanzarile pe partea de publicatii tiparite au inceput sa scada, s-a intamplat acum un an sau doi in Statele Unite. Acolo, publisherii au incercat sa gaseasca alternative pentru a-si mari vanzarile, ajungand sa intre din ce in ce mai mult in zona de publishing digital, unde se duc tot mai multi potentiali clienti.
In Romania, exista edituri, precum Polirom, care au publicat pe propriul site carti mai vechi, in format .PDF, ce pot fi descarcate in mod gratuit de oricine. Insa, diferenta intre cartile in format .PDF clasic si cartile care vor fi comercializate prin LibrariaDigitala.ro este ca acestea din urma vor fi disponibile in mai multe formate.
De exemplu, pe langa formatul de e-reader, vor exista carti in formate speciale pentru dispozitive de tip iPhone, smartphone, netbook sau laptop.
“Am vrut sa aducem niste carti bune pe suporturi familiare cititorului modern. Vorbim de tineri sau de oameni de afaceri, care sunt din diaspora sau nu, dar care deja sunt obisnuiti cu aceste gadget-uri. Sunt tot timpul pe drum. Asculta muzica in tramvai sau in metrou. Deci ar putea sa si citeasca o carte, in acelasi timp”, precizeaza Petre Lica.
Partenerii
Cand s-a hotarat sa dezvolte acest proiect, Petre Lica avea deja cateva contacte in domeniul editurilor, cu care a si discutat prima oara despre proiect si care au acceptat sa devina parteneri. Ulterior, a convins si alte edituri sa se alature proiectului. In prezent, exista parteneriate incheiate cu sapte edituri romanesti si se poarta discutii si cu ceilalti jucatori din domeniu.
“Le explicam tuturor ca se gasesc intr-un context economic delicat si ca trebuie sa-si regandeasca business-ul de la zero. Si ar fi un moment bun pentru a experimenta si zona de publishing digital. In final, eu consider ca am ajuns sa ne facem intelesi destul de bine”, explica antreprenorul.
In ceea ce priveste problemele, obiectiile editurilor au fost legate de faptul ca publicul din Romania caruia i se adreseza acest tip de carte ar fi destul de redus, iar pe segmentul de publishing digital din tara noastra nu se intampla foarte multe lucruri.
“Mai devreme sau mai tarziu, editurile trebuiau sa ia in considerare si acest segment de piata. Ceea ce facem noi este sa-i ajutam sa ajunga mai repede in acel punct”, mai spune Petre Lica.
Singura investitie pe care trebuie sa o faca editurile este cea legata de cumpararea drepturilor electronice pentru cartile care ar urma sa fie comercializate prin LibrariaDigitala.ro. De restul (de la conversia cartii si pana la distributia ei) se va ocupa echipa LibrariaDigitala.ro.
“De-acum incolo, pentru noile aparitii, editurile partenere vor putea sa incheie un contract pentru ambele drepturi - si pentru editia tiparita si pentru cea digitala - si-atunci lucrurile vor fi mai simple pentru ei”, precizeaza Petre Lica.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
LibrariaDigitala.ro este o platforma online de unde oamenii vor putea achizitiona carti in format digital, albume de muzica si filme, care pot fi citite, ascultate si respectiv vizionate de pe diferite dispozitive mobile - e-reader, iPhone, smartphone, netbook sau laptop.
Site-ul urmeaza sa fie lansat in versiunea public beta in luna decembrie a acestui an sau cel tarziu la inceputul anului viitor. Principalul factor de influenta este reprezentat de rapiditatea cu care editurile partenere vor obtine drepturile electronice pentru carti.
Au fost incheiate parteneriate cu sapte edituri romanesti si doi distribuitori de film si exista discutii cu distribuitori din domeniul muzical. Insa, focusul este pentru moment pe partea de carte digitala.
In ceea ce priveste pretul de vanzare a unei carti digitale, Petre Lica, fondatorul LibrariaDigitala.ro, spera ca acesta sa fie de doua ori mai mic decat pretul editiei tiparite.
Targetul este format din tineri sau oameni de afaceri romani, inclusiv din afara tarii, care au un stil de viata activ si care sunt conectati la noutatile din zona digitala.
Investitia de inceput a fost de aproximativ 15.000 de euro. Petre Lica estimeaza ca in urmatoarele sase luni vor mai fi investiti circa 70.000 de euro, in dezvoltarea si administrarea site-ului, marketing si PR.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.