Reducerea costurilor ca model de afacere
Intr-o perioada cand costurile operationale mici sunt esentiale pentru orice afacere, doi antreprenori au lansat un start-up care ofera consultanta pentru reducerea cheltuielilor, precum si a investitiilor aparute la schimbarea sediului.
Horatiu Didea si Bogdan Bolohan, fondatorii afacerii, sunt doi antreprenori cu experienta in oferirea de solutii la cheie pentru amenajarile de spatii de birouri. Serviciile Workspace Solutions, firma lansata de ei in 2008, se adreseaza segmentului de birouri si, partial, celui de retail, unde compania se poate ocupa doar de amenajarea spatiului si de achizitiile necesare acestei amenajari.
Clientii vizati sunt companile cu pana la 500 de angajati, care nu au personal propriu dentru achizitii pe anumite segmente.
"Erau doua nise de business acoperite partial: una pe project management si evaluarea spatiului pe cladirile de birouri si una pe tot ceea ce inseamna suportul in reducerea costurilor operationale, cheltuielilor indirecte - telefonie, energie, asigurari, papetarie si asa mai departe", spune pentru startups.ro Horatiu Didea, unul dintre partenerii firmei Workspace Solutions.
Cei doi parteneri de afaceri au ales sa ofere trei tipuri de servicii: cost management pentru cheltuieli indirecte, utilitati, asigurari si costuri de functionare a unei firme; cost management pentru cheltuielile din domeniul imobiliar (de la chirie pana la mentenanta); project management la schimbarea sediului unei firme (de la design pana la servicii de logistica).
Pentru partea de cost management, cei de la Workspace Solutions analizeaza cheltuielile si modul in care pot fi reduse, iar apoi fac un raport si propun o strategie de scadere a acestora.
"Daca strategia este aprobata de client, urmeaza sa o si implementam, fie noi singuri, fie cu un reprezentant al clientului", spune Horatiu Didea.
Implementarea strategiei se face prin negociere directa cu furnizorul, schimbarea metodologiei de achizitie (mai multe produse de la aceeasi sursa sau online) sau modificarea sistemului operational (de exemplu, folosirea de aplicatii precum Skype, pentru telefonie) sau prin organizarea de licitatii pentru achizitionarea unor produse.
Serviciile de project management la schimbarea sediului unei firme se adreseaza companiilor care vor sa se mute intr-un sediu nou.
"Putem face implementarea proiectului si putem ajuta incepand cu modul de achizitie a produselor, arhitectura, constructii, instalatii si ajungand pana la mobilier", spune pentru startups.ro Bogdan Bolohan, cel de-al doilea partener in Workspace Solutions.
Consultantii analizeaza tipul de spatiu de care ar avea nevoie compania pentru a-si desfasura activitatea in mod adecvat si iau in calcul elemente precum: costurile, numarul de angajati, domeniul de activitate, suprafata necesara fiecarui angajat, cultura organizationala, eficienta spatiului, functionalitatea, productivitatea, imaginea etc. (Citeste aici mai multe despre cum sa iti alegi sediul.)
Ca model de business, Workspace Solutions castiga un procent din valoarea pe un an a reducerii obtinute pentru un client, fiind platita la succes fee (n.red. - numai daca reuseste sa obtina reducerea).
In cazul serviciilor de project management, castigurile companiei sunt calculate ca in oricare alt tip de consultanta, percepandu-se o suma in functie de tipul de servicii si de perioada de timp.
Cine sunt clientii
"Serviciile pe care incercam sa le oferim sunt menite a contracara efectele negative ale crizei. Avand niste costuri mai mici de achizitie la anumite produse sau servicii, profitul unei companii devine mai mare", spune Bogdan Bolohan.
Horatiu Didea adauga faptul ca in prezent o parte din cererea de servicii vine din partea firmelor care au un spatiu prea mare si vor sa se mute intr-un spatiu mult mai mic, fie pentru ca nu mai au atatia angajati, fie pentru ca au un spatiu prea scump si trebuie sa il redimensioneze.
Pe langa aceste firme sunt si companii care, chiar daca au fost afectate mai putin de situatia economica, vor sa isi reduca din costuri.
"Comportamentul de achizitie s-a schimbat si vom trai mai auster, fortati de realitate. Unu la mana, faptul ca esti constient ca un comision de rambursare sau investitia intr-un spatiu de birouri pot fi mai mici si asta te intereseaza si esti dispus sa amani satisfactia cumpararii noului produs, ca sa faci un studiu de piata, este clar o schimbare care s-a petrecut si va continua sa fie parte din comportamentul nostru. Doi, multe companii si multi oameni vor cumpara produse si solutii mai ieftine ca acum doi - trei ani", mai spune Horatiu Didea.
Baza pentru ideea de afaceri
Horatiu Didea s-a gandit la acest concept de busienss dupa ce a lucrat in Anglia, unde exista multe companii specializate pe acest segment.
In anul 2000, dupa ce si-a incheiat studiile universitare (Academia de Studii Economice) si de master, Horatiu Didea a emigrat in SUA si apoi in Anglia, unde a locuit trei ani si a lucrat pentru Circle 33, (devenita Circle Anglia, in urma unei fuziuni). Companiile de acest tip detin case - unele sunt inchiriate (la valori mici) catre someri, batrani, cupluri care nu au bani, iar altele sunt inchiriate sau vandute pe piata libera.
La Circle 33, Horatiu Didea a fost Income Officer (doi ani), functie asemanatoare cu a unui Collection Officer sau Credit Controller, supraveghind plata chiriei sau a creditului, si s-a ocupat de mentenanta unora dintre locuinte (timp de un an). In 2004 s-a intors in Romania, unde, pana la inceputul acestui an, a lucrat la Corporate Office Solutions (COS).
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Workspace Solutions ofera consultanta in reducerea costurilor operationale (de la chirie pana la telefonie si energie electrica) si a cheltuielilor aparute la schimbarea sediului.
Firma a fost infiintata la sfarsitul anului 2008, insa activitatea de reducere de costuri si de project management a inceput in februarie acest an.
Investitia in afacere a fost de aproximativ 10.000 de euro.
Clientii vizati de Workspace Solutions sunt companile cu pana 500 de angajati, care pe anumite segmente nu au personal propriu dentru achizitii.
Veniturile de anul acesta ale companiei pot fi intre 50.000 de euro si 200.000 de euro, in functie de deschiderea clientilor spre astfel de servicii.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.