Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

"Nu m-am asteptat ca lucrurile sa mearga atat de repede. Am inceput sa fim prezenti in magazine in septembrie si intre timp si numarul lor a crescut considerabil", spune Doina Bratu.

Sapunurile nu se vand online, pentru ca Doinei Bratu i se pare ca vanzarea online este o afacere in sine.

"Trebuie sa dedici un timp si un efort de promovare in sine a afacerii, a platformei tale de vanzare. Este mai mult decat a-ti vinde produsele. Este o promovare a site-ului in sine. Am preferat sa aparem intai fizic pe piata si sa castigam increderea de la persoana la persoana", explica Doina Bratu.

Preturile sapunurilor Sanflora variaza, in medie, intre 13 lei si 18 lei.

"Nu este o piata pe care poti face concurenta prin pret, pentru ca este relativ mica. Destinul producatorilor mici este de a oferi calitate. Altfel nu pot rezista", precizeaza Doina Bratu.

Cine sunt clientii
Clientii au peste 30 de ani si sunt interesati sa consume produse naturale - incepand de la mancare si ajungand pana la imbracaminte.

"Asta m-a uimit. Ma asteptam sa gasesc un public mai interesat in randul tinerilor. Particip la un targ de produse traditionale care se adreseaza persoanelor de o anumita varsta. Acolo gasesti oameni nostalgici, persoane trecute de 30 de ani - 40 de ani. Este un loc de pelerinaj in propriul lor trecut, vin sa regaseasca arome si gusturi pe care le-au cunoscut candva. De asemenea, profilul consumatorului de produse naturale este al persoanei care a constientizat la un moment dat ca viata ei este un pic artificiala", spune Doina Bratu.

Deocamdata promovarea se face prin recomandarile clientilor si prin participarea la targurile de profil.

Doina Bratu spune ca beneficiile participarii la targuri sunt raspunsurile si reactiile directe si sincere ale cumparatorilor.

"Asa ma gandesc sa dezvolt si sapunuri cu mirosuri noi, cu alte ingrediente, si alte produse cosmetice, tocmai pentru ca s-au cerut si lumea a intrebat <Dar altceva mai aveti?>. Acum am in plan multe alte produse. Am inceput de ceva timp sa tot testez", adauga Doina Bratu.

Investitia in afacere
Investitia initiala a fost de 5.000 de euro, suma necesara operatiunilor de anul trecut.

"Suntem in momentul in care din veniturile curente ne-am amortizat o mare parte din investitia initiala si ne acoperim cheltuielile de productie. In maximum doua luni, estimez ca ne vom recupera investitia initiala", mai spune Doina Bratu.

Concurenta
Numarul mic de producatori romani de produse cosmetice naturale si cererile de aderare la asociatii europene de profil (ea a primit o propunere de aderare la asociatia europeana a savonierilor care practica saponificarea la rece, Institut du Savon din Franta) i-au dat Doinei ideea de a face o astfel de organizatie si in Romania.

Doina spune ca in prezent sunt in jur de zece producatori romani de sapunuri la rece, la care s-ar adauga si alti producatori de cosmetice naturale.

"Sunt recunoscatoare fiecarui producator roman de produse cosmetice naturale handmade, pentru ca fiecare a facut o munca de pionerat in domeniu, a contribuit prin eforturi proprii la a-i face pe oameni sa devina constienti de importanta produselor naturale", spune Doina Bratu.

Ea considera ca o problema in acest domeniu este concurenta venita din partea sapunurilor importate cu etichete de "natural" sau "bio", dar care sunt produse industrial sau semi-industrial, din fulgi de sapun, dintr-un singur tip de ulei (de obicei, ulei de palmier sau de samburi de palmier), carora li se adauga o cantitate mica de nutrienti precum glicerina, uleiul de masline, untul de cacao sau de shea.

"Acestea sunt o alegere mai buna decat sapunurile industriale, ce au in compozitie substante chimice de sinteza, dar sapunurile facute artizanal <la rece>, direct din uleiuri integrale si nu din fulgi de sapun sunt o alegere si mai potrivita pentru ingrijirea pielii", spune Doina Bratu.

Potentialul pietei
"Reintoarcerea la un stil de viata natural este inevitabila. Suntem inainte ca acest curent sa devina din unul de nisa unul general valabil si unanim acceptat si un stil de viata imbratisat de cat mai multe persoane", precizeaza Doina Bratu.

La sfarsitul lunii septembrie, anul trecut, a fost adoptat Regulamentul CE Nr. 1223/2009 al Parlamentului European si al Consiliului, care va intra in vigoare in iulie 2013. Exceptie face un articol care interzice folosirea in produsele cosmetice a substantelor sau amestecurilor de substante considerate cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere, articol care a intrat deja in vigoare de la 1 decembrie, 2010.

"Acest regulament interzice in jur de 1.300 de substante cosmetice (in uz la acest moment), impune ca notificarea produselor cosmetice sa se faca la nivel european si nu national si o procedura mai riguroasa si restrictiva de evaluare a riscului pentru siguranta umana, pentru fiecare produs cosmetic, atat pentru cele deja existente pe piata la momentul intrarii in vigoare a directivei, cat si pentru cele ce vor fi puse pe piata ulterior", explica Doina Bratu.

Ea mentioneaza ca, probabil, aceste reglementari vor face din produsul natural "lege", pentru ca va fi din ce in ce mai greu sa se produca produse cosmetice cu substante chimice de sinteza, cu risc ridicat pentru sanatatea umana.   

 

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Sanflora este o afacere de familie, lansata de Doina si Mihai Bratu, pentru a produce sapun natural, prin metoda la "la rece”.
Ideea de a face sapun i-a venit Doinei Bratu in februarie anul trecut, productia a inceput in vara, iar vanzarea la inceputul toamnei.
Investitia initiala in afacere a fost de 5.000 de euro, suma ce urmeaza sa fie recuperata in cateva luni.
Deocamdata, promovarea se face prin recomandarile clientilor si prin participarea la targurile de profil.
Sapunurile se vand in magazinele naturiste, de tip plafar sau de concept.

Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.