TasteKid.com - primul start-up romanesc finantat de Ramesh Haridas


Serviciul ofera recomandari si ii ajuta pe utilizatori sa descopere muzica noua, carti si filme noi, pe baza preferintelor personale. TasteKid.com este un proiect care se adreseaza utilizatorilor din intreaga lume, pe primul loc in topul vizitatorilor aflandu-se cei din SUA.

 

Andrei Oghina a absolvit in 2007 facultatea de Automatica si Calculatoare din cadrul Universitatii Politehnica Bucuresti, dar in paralel cu studiile a lucrat ca developer web la SoftHost. Dupa aproape cinci ani petrecuti in aceasta companie, Andrei a luat decizia sa se ocupe de propriul proiect de business. A renuntat la statutul de angajat si a inceput sa se lucreze la Tastekid.com, un serviciu de recomandari pentru muzica, filme si carti.

In primavara acestui an, a atras in proiect si un investitor, Ramesh Haridas, un antreprenor din SUA cu experienta de zece ani in antreprenoriat, fondator si actionar in mai multe companii, printre care si Grisoft (firma ce ofera solutii software de securitate sub marca AVG si din care si-a facut exit-ul catre Enterprise Investors).

Tastekid.com este primul start-up romanesc finantat de Ramesh Haridas. Investitorul nu a dorit sa faca publica suma oferita, dar spune ca este vorba de o finantare tip seed. In prezent, el este in discutii cu alti doi antreprenori din Romania in proiectele carora este posibil sa investeasca.

Imi placea zona asta de business, cu filtrari facute pe baza de comentarii de la utilizatori, si cautam o companie in domeniu, in care sa investesc. In ianuarie mi-a scris Andrei Oghina, care citise articolul publicat pe startups.ro si contactase Founder’s Co-op (n.red - fond de investii tip seed care finanteaza proiecte software si online din zona Seattle), pentru a intra in legatura cu mine. In februarie, cand l-am cunoscut, am luat decizia sa ofer finantarea”, spune pentru startups.ro Ramesh Haridas.

Andrei Oghina spune ca s-a gandit la un investitor strain pentru acest proiect pentru ca TasteKid.com se adreseaza utilizatorilor din intreaga lume, iar pe primul loc in topul vizitatorilor se afla cei din SUA.

Un partener cu experienta si deschidere in mediul antreprenorial si de afaceri de acolo constituie un avantaj strategic foarte important. De asemenea, faptul ca Ramesh are studii de specialitate si intelege aspectele tehnice, faciliteaza mult comunicarea dintre noi si ne fereste de potentiale divergente provocate de necunoastere si de lipsa unui background stiintific al unuia dintre parteneri”, spune pentru startups.ro Andrei Oghina.


Inceputul
Ideea a venit undeva in toamna lui 2007. Proiectul in varianta lui de baza (dar foarte apropiata ca si functionalitate cu cea actuala) a aparut in ianuarie 2008. La implementare lucrez si acum”, spune pentru startups.ro Andrei Oghina.

Pe partea de implementare, Andrei este ajutat de fratele sau, Felix, despre care spune ca “la 18 ani, este unul dintre cei mai buni si polivalenti developeri pe care ii cunosc”.

Investitia financiara facuta in lansarea proiectului a fost foarte mica.

Singurul lucru pe care l-am platit a fost design-ul, realizat de un prieten. Am utilizat AdWords la un moment dat, insa suma investita a fost nesemnificativa. Hosting-ul este oferit gratis prin bunavointa prietenilor mei de la SoftHost”, explica Andrei Oghina.

Inainte de TasteKid.com, Andrei a realizat un editor artificial care efectueaza procesul de selectie a stirilor ce urmeaza sa apara intr-o publicatie online, proiect pentru lucrarea sa de diploma. Acesta este inca online, dar actualizarea automata a fost oprita in septembrie 2008.


Conceptul
Potrivit explicatiilor date pe site-ul proiectului de catre Emmy (foto), mascota TasteKid.com, serviciul face recomandari pe baza preferintelor altor utilizatori, incercand sa fie mai mult “un serviciu pentru descoperiri, decat un provider de <lucruri similare>”. Proiectul incearca sa faca recomandari mai putin populare - acest lucru creste sansele ca, in anumite situatii, propunerile sa nu fie potrivite, dar le creste si pe cele de a oferi recomandari care sa placa si de care utilizatorii nu stiau.

Andrei Oghina spune ca nu prea exista proiecte similare la nivel international si ca TasteKid.com este singurul sistem de recomandare care accepta ca input o serie de artisti, formatii, filme, carti, autori si ofera recomandari din toate aceste categorii. Exista insa competitori pe fiecare segment in parte (sisteme de recomandare doar pentru muzica sau doar pentru carti, de exemplu).

Ne place sa credem ca ne diferentiem de acestia prin calitatea recomandarilor oferite, orientarea catre descoperire (recomandarile sunt ceva mai putin cunoscute decat input-ul utilizatorului, crescand astfel sansele ca acesta sa descopere lucruri noi) si, foarte important, simplitatea serviciului (nu e nevoie de cont, nu e nevoie ca utilizatorul sa dea note unor filme pentru a primi recomandari, iar informatiile suplimentare despre resursele recomandate sunt foarte usor accesibile in cadrul aceleiasi pagini)”, explica Andrei Oghina.

De altfel, intr-un top al motoarelor de recomandari pentru filme publicat luna trecuta de CNET, TasteKid.com s-a clasat pe locul doi, dupa Jinni.com, dar inaintea IMDb.com (locul sase) sau Netflix.com (locul zece).


Monetizarea
Ramesh Haridas spune ca o modalitate de monetizare ar fi vanzarea produsului catre retailerii online, retelele sociale sau portalurile care au nevoie de un astfel de serviciu.

Amazon.com are o echipa tehnica speciala pentru serviciul de recomandari, dar micii retaileri nu isi permit asta. Insa, si ei au nevoie de un serviciu asemanator, iar noi putem sa il oferim”, explica Ramesh.

Mai sunt luate in calcul reclamele targetate si affiliate links. Alte idei de monetizare ar putea fi puse in practica abia cand site-ul va ajunge la un trafic lunar mai mare, probabil spre sfarsitul acestui an.


Dezvoltarea
Andrei Oghina spune ca la serviciile de acest tip, implementarea nu este niciodata “gata”.

TasteKid.com este un sistem de recomandare, si, generalizand, un motor de cautare. Intotdeauna exista lucruri de facut pentru imbunatatirea calitatii rezultatelor”, explica el.

Exista insa mai multe idei de dezvoltare si o lista de prioritati. In topul acestei liste se gaseste imbunatatirea continua a algoritmilor pe baza carora se genereaza recomandarile (si, ca atare, imbunatatirea calitatii recomandarilor).

Pe langa imbunatatirea serviciului de baza (calitatea rezultatelor oferite), se lucreaza si la integrarea TasteKid.com cu alte platforme.

De exemplu, acum serviciul poate fi utilizat si in cadrul Facebook, Twitter  sau Google si urmeaza sa fie lansata o aplicatie si pentru Myspace.

Pana la sfarsitul acestui an vom lansa modelul de monetizare si incepem promovarea. Proiectul va fi gratuit pentru consumatori. Ne gandim sa adaugam si niste elemente premium, dar nu luam asta in calcul acum”, spune Ramesh Haridas.

De asemenea, in viitorul apropiat, echipa urmeaza sa fie marita cu cel putin un developer, dar este probabil sa fie facute mai multe angajari.


Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii