Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
"Pana in 2005 existau foarte multe produse lucrate mecanic, import Turcia sau China. Noi am venit cu niste produse lucrate manual din alte zone exotice ale planetei, din India, Iran, Pakistan, Nepal. Initial, produsele au venit la preturi destul de mari, numai un anumit segment de piata isi permitea sa le achizitioneze, dar, ulterior, printr-o politica de import mai buna, am ajuns sa aducem si produse mai competitive, plus ca in 2006 au scazut taxele de import", subliniaza Adrian Margean.
Multe dintre covoarele vandute de Mega Marrex sunt realizate manual. Experienta din SUA i-a ajutat pe cei doi sa-si faca o lista cu furnizorii de produse care atunci nu existau aproape deloc in Romania.
Compania s-a pozitionat pe segmentul premium, incheind contracte de exclusivitate pentru piata locala cu marile branduri internationale. Printre aceste branduri se numara Joop, Guy La Roche, Pierre Cardin, Balsan, Zebra, Benato Balestra, Solidfloor, Wissenbach, V&H si Applico.
"In Statele Unite, foarte multe produse de design sunt simple si ieftine. Sunt magazine specializate pe lucruri care nu costa nimic si te-ajuta sa dai o atmosfera senzationala numai cu elemente de detaliu. La noi acest segment inca nu exista, pentru ca n-avem istoria lor, puterea lor de cumparare", explica Adrian Margean.
De ce au renuntat la proiectele din SUA
Ultimul proiect facut de cei doi in SUA a fost in 2008, dupa care s-au orientat mai mult spre piata locala, odata cu aparitia primului lor copil, o fetita.
"In 2008 am oprit plecarile. Chiar daca am mai fi dorit sa plecam, nu puteam, pentru ca aveam deja prea multe responsabilitati si in foarte multe situatii era necesara prezenta mea, la partea de business. Deplasarile nu mai erau binevenite, pentru ca orice proiect necesita timp, iar munca pe santier nu este ok pentru un copilas. N-am mai plecat, pentru ca acum avem o familie frumoasa si n-as mai pleca pentru nimic in lume. Banii n-aduc fericirea. Fericirea este familia", mai spune Adrian Margean.
In plus, in SUA, a incepuse inca din 2007 sa se simta criza economica.
"De fapt, criza din Statele Unite incepuse mai dinainte, dar era la nivel de discutii. Multe persoane isi pierdeau job-urile, vorbeau de vremuri grele. Din 2007, in ultimele trei - patru proiecte, s-a vazut o limitare de buget, casele erau lichidate la preturi mai mici, deja proiectele de dezvoltare de case erau limitate. Un exemplu ar fi o comunitate de 120 de case care avea trei etape de realizare, cand, de obicei, mare parte dintre locuinte erau deja vandute. Din 2007, s-a taiat foarte mult la partea de design interior, incepusera sa nu mai vanda case la cheie, se puteau cumpara la gri, lasau beneficiarii sa si le amenajeze singuri", explica Adrian Margean.
Decoratorul de la Mega Marrex spune ca in prezent, daca ar avea o oferta de lucru din strainatate, si-ar delega unul dintre angajati sa execute lucrarea, iar el doar ar supraveghea-o.
Cum s-a extins afacerea
La mijlocul anului trecut, compania a deschis al doilea showroom, in zona Baneasa, din nordul Capitalei. Acesta are o suprafata de aproximativ 400 mp si o gama de produse diversificata fata de cel din Ghencea, deoarece spatiul este mai mare si cererea provine mai mult din aceasta zona.
"Aveam foarte multi clienti in zona de nord care veneau in Ghencea. Majoritatea clientilor din nord se plangeau ca este destul de departe sa ajunga la noi si veneau doar in weekend", mai spune Adrian Margean.
In prezent, produsele comercializate de Mega Marrex sunt covoare, perdele, draperii, lenjerii, mocheta, tapet si parchet.
La vanzarea tuturor produselor se ofera si montaj, dar acestea pot fi achizitionate si separat.
Cei mai multi dintre clientii Mega Marrex sunt persoane fizice si dezvoltatori imobiliari din HoReCa (hoteluri - restaurante - catering).
Pe langa cele doua showroom-uri, Mega Marrex are 27 de puncte de desfacere in tara, dintre care patru showroom-uri (Tecuci, Botosani, Iasi si Cluj). In orasele unde au puncte de desfacere si/sau showroom-uri, compania are parteneriate cu designerii si arhitectii locali, care se ocupa de promovarea si de executia lucrarilor.
Astfel, compania a avut lucrari in aproape toate orasele din tara, chiar si in judetele unde n-are parteneri, daca solicitantii au platit costurile de deplasare.
"Genul acesta de business iti asigura longevitate, datorita faptului ca un covor trebuie schimbat dupa cinci - sase ani, mobilierul la fel, dupa vreo opt - noua ani, perdelele si draperiile, daca te-ai plictisit de ele, le poti schimba. Chiar daca situatia financiara nu este grozava intr-o familie, daca ai schimbat un covor si o perdea, ai improspatat aerul in caminul pe care ti-l consideri templu. Pe acest segment de piata exista si va fi cerere, chit ca va fi o economie grozava in Romania sau una de supravietuire", detaliaza Adrian Margean.
Investitiile si veniturile
Valoarea investitiei a fost de vreo 50.000 de dolari in showroom-ul din Ghencea si in jur de 500.000 de euro in cel din Baneasa, ambele din Bucuresti.
"Tot ce am recuperat am reinvestit. In genul acesta de business intri si nu mai iesi asa curand, pentru ca piata din Romania este instabila, tot timpul intra competitori, publicul este din ce in ce mai pretentios, trebuie sa diversifici produsele, gama de servicii. Pe o piata stabila, cum este cea din Germania sau cea din Statele Unite, sunt scoli care te invata exact ceea ce trebuie sa faci, sa vinzi, cum sa vorbesti, cum sa te comporti. Aici piata este in formare, trebuie educata. Daca esti prea dragut, se intelege gresit, cred ca esti disperat sa vinzi. Daca faci un serviciu la domiciliu sau consultare, te trateaza de sus, nu inteleg ca este un plus de atentie pe care-l dai clientului", spune Adrian Margean.
De la infiintare, in 2005, pana in 2009, inclusiv, cifra de afaceri a companiei s-a dublat in fiecare an. Ritmul de crestere s-a redus in 2010, cand veniturile au crescut cu circa 7% fata de anul anterior, ajungand la 1,63 milioane de lei. Anul trecut, veniturile companiei au crescut cu aproape 29% fata de anul anterior, pana la aproximativ 2,1 milioane de lei.
"In continuare, chiar daca nu se mai construieste la fel de mult, amenajarile exista. Semnele sunt imbucuratoare, dar este inceputul. Vrem cresteri mult mai mari pentru ca investitiile au fost foarte mari. Nu ne asteptam sa ne recuperam banii, vrem sa construim din ce in ce mai mult. Incercam sa facem un brand care sa reziste de-a lungul anilor, sa concuram cu alte branduri din Europa, care au o intrare destul de buna in Romania, datorita vechimii si notorietatii pe piata europeana", detaliaza Adrian Margean.
De la jumatatea anului trecut, Mega Marrex a deschis si un magazin online, desi astfel de comenzi se puteau face si inainte de aceasta data.
"Nu avem politica aceasta foarte bine dezvoltata in Romania sau increderea in vanzarile online, dar trebuie sa existe si la noi. Daca dam incredere acestui fenomen, se va generaliza, probabil, in viitori 20 de ani, la fel de mult ca in Germania, Franta, Statele Unite", subliniaza Adrian Margean.
Mega Marrex are 12 angajati, dar, in total, in cadrul grupului sunt in jur de 30 de angajati. Pe langa acestia mai sunt 18 colaboratori.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Mega Marrex a fost infiintata acum sapte ani de sotii Nicoleta si Adrian Margean.
Compania vinde ovoare, perdele, draperii, lenjerii, mocheta, tapet si parchet.
In perioada 1999 - 2008, sotii Margean au facut design-ul mai multor ansambluri rezidentiale din Florida si al catorva din San Diego (California), din SUA.
Reteaua companiei cuprinde doua showroom-uri in Bucuresti si 27 de puncte de desfacere in restul Romaniei.
Ventiturile companiei s-au dublat in primii patru ani de activitate, ritmul a incetinit in perioada de criza, ajungand anul trecut la 2,1 milioane de lei.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 24 Mai 2012 la ora 17.56