(2) Folositi Norocul Incepatorului
Va spuneam in articolul anterior despre cum am inceput aventura mea in antreprenoriat, pornind de la idei proprii si incurajat de oameni destepti. Nu cred ca sunt un caz cu adevarat deosebit.
Majoritatea afacerilor au la baza un moment de insipiratie venit fie din partea unor cunoscuti care te conving sa risti putin, fie chiar din partea ta, decis ca vrei sa faci ceva in viata (suna patetic, dar cam asta e gandirea in acel punct 0 despre care va vorbeam data trecuta..).
Deci... aveti propria afacere, ce faceti cu ea?
Mai intai, vestea proasta: peste 90% din startup-uri sunt sortite esecului in primele 12 luni de activitate. Din lipsa de bani, de resurse, de oameni, din multe alte motive, aceste 90% de esecuri sunt cele despre care nu veti auzi niciodata. Daca vreti parerea mea personala, cea mai importanta cauza a esecului nu e nici una din cele enumerate mai sus, ci doar LIPSA ENTUZIASMULUI. De ce? Pentru ca, fara entuziasm, nu poti face nimic.
Entuziasmul e cel care, de cele mai multe ori, tine loc de bani, de resurse umane, de plan de afaceri si multe altele.
Veste buna: daca aveti entuziasm, aveti sanse bune sa fiti in restul de 10%. De ce? E simplu: referindu-ne la internetul romanesc trebuie sa spunem ca sunt putine segmente de piata care sa fie cu adevarat acoperite de produse bune, deci, loc de noi veniti mai exista. Si cred ca acest aspect e valabil pentru multe domenii ale economiei romanesti (a nu se intelege prin asta ca veti intra in Top300 intr-un an).
Deci... Entuziasmul
E vestea buna, dar e si pericolul numarul 1, atunci cand o afacere iti merge bine. Ca sa demontez foarte multe mituri, desi nu e ceva de recomandat, majoritatea afacerilor de succes incep fara planificare, fara cunostinte de management si business. Incep de jos, de la 'hai sa vedem daca merge asta'. Unul sau mai multi entuziasti 'buni la toate' pun pe roate un mecanism care aduce mai multi bani decat consuma. Sau cel putin asa pare.
Aici intervine pericolul maxim: lipsa unei planificari (fie de la inceput, fie dupa ce lucrurile incep sa se miste) te poate lovi atat de tare, incat nu ai sanse sa te mentii. Experienta proprie m-a invatat ca banii castigati usor sunt cei mai usor de pierdut. Lipsa unei strategii de investitii (care pleaca intai de la un simplu document si, pe masura ce se strange experienta, ajunge la plan de dezvoltare bine argumentat si cu un research serios in spate) te poate face ca luna aceasta sa fii pe val si peste trei luni de zile sa pui lacatul pe firma. Si atunci intra in discutie norocul incepatorului si folosirea lui....
Deci...Norocul Incepatorului
Definit 'matematic': Se defineste norocul unui antrepenor ca fiind primul client de succes, primul produs care-ti aduce x sute sau mii de euro / dolari si care te face sa simti ca esti noua senzatie din IT :). Aici intervine sfatul meu de azi: FOLOSITI NOROCUL INCEPATORULUI.
Cum il folositi depinde de la caz la caz, de la 'noroc' la 'noroc': fie acel client va poate aduce alti 100, fie banii de la el directionati-i catre investitii si nu catre.... o masina de exemplu ;), fie ajungeti la media si laudati-va cu ce ati realizat printr-o serie de advertoriale, alegerea va apartine. Important este sa faceti o astfel de alegere. Nu lasati entuziasmul sa va adoarma, nu va culcati pe o ureche. Calculati urmatorii doi pasi dupa acest prim succes, planificati deja cum folositi urmatoarele succese.
Mi-ar placea sa va spun ca asta am facut si eu mereu, dar nu sunt perfect. Un motiv in plus sa tineti minte acest sfat si sa-l aplicati atunci cand este cazul...
Mircea Scarlatescu este cofondator al agentiei web FitYourBusiness , Imobiliare-Rezidentiale.ro, portal de prezentare a ofertei de ansambluri rezidentiale din zona Bucuresti si imprejurimi, FloriLaBucuresti.ro, magazin online de buchete si aranjamente florale si Termopane.com, portalul firmelor din domeniul productiei, comercializarii si montarii de tamplarie cu geam termopan.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Citeste aici articolele anterioare din "Jurnal de start-up".