Segmentarea cumparatorilor se va schimba in urmatorii ani
Estimarea este facuta de Daniel Bichis, Executive Coach si Director de Training la compania de consultanta si training Competent, si se bazeaza modificarile aduse de cercetarile din neuromarketing.
In prezent, segmentarea cel mai frecvent folosita de marketeri este cea de tip VALS (n.red. - dupa Valori si Stil de Viata - “Value and Life Style System”). Aceasta segmenteaza publicul in urmatoarele categorii: stabili, orientati spre succes, emuli, eu-insumi, experimentalisti, constienti social, supravietuitori, sustinatori si integratori.
“In mai putin de zece ani, aceste segmente (n.red. - din VALS) vor fi nu neaparat abandonate, dar lor li se vor adauga minim un sistem de segmentare derivat din sistemele de neuromarketing. O parte dintre cliseele actuale emise de VALS, de exemplu, vor fi schimbate. Imi inchipui tipuri de corelatii neuronale de tipul persoane instinctive sau primordial instinctive, cu nuante orientate spre lux, orientate spre low price, de exemplu, versus persoane rationale orientate spre lux, orientate spre low price”, detaliaza pentru startups.ro Daniel Bichis, Executive Coach si Director de Training la compania de consultanta si training Competent.
Dragos Cirneci, Senior HR Consultant la compania de consultanta in resurse umane Human Capital Solutions, spune pentru startups.ro ca studiile de neuromarketing au aratat modul in care reactioneaza creierul pentru fiecare tip de consumator la diferiti stimului, precum gustul sau marca.(Citeste aici mai multe informatii despre cum te poate ajuta neuromarketingul)
Neuromarketingul completeaza segmentarea publicurilor, asa cum este acesta cunoscuta in prezent. O impartire a consumatorilor se face pe baza indicilor demografici, in functie de varsta, sex, venit, nivelul de educatie si mediu (rural sau urban).
Dragos Cirneci adauga faptul ca neuromarketingul este un procedeu atat cantitativ, cat si calitativ, putand sa precizeze cati dintre cumparatorii de pe o anumita piata sunt de un anumit profil. Astfel, in functie de cate persoane dintr-o zona sau un oras sunt dintr-un anumit segment, atunci mesajul publicitar poate fi adaptat pentru acea categorie. De exemplu, un produs nou va fi interesant pentru o categorie orientata spre produsele care ofera siguranta, daca ii vor fi evidentiate caracteristicile de acest tip.
Dragos Cirneci subliniaza ca pe baza studiilor cartografiererii anterioare a creierului s-au dezvoltat teste din neuromarketing prin care se poate stabili tipul de consumator, fara a mai face RMN persoanei respective.
“Acele profile de consumator sunt date de diferentele la nivel de creier ale acelor oameni, la felul in care reactioneaza creierul pus in situatie de cumparare”, detaliaza Dragos Cirneci.
In perioadele de criza, profilul consumatorilor nu se modifica. Dragos Cirneci detaliaza ca in astfel de perioade se acccentueaza caracteristicile pe fiecare segment de consumator. De exemplu, cei inclinati spre produsele care ofera siguranta vor fi si mai putin inclinati sa experimenteze.
Dragos Cirneci mai spune ca din contra, cei care sunt mai usor de frustrat si mai impulsivi vor fi tentati sa cumpere cat pot de mult. De asemenea, cei orientati spre cumparare de produse sau servicii foarte noi, nu vor fi influentati de criza. Dragos Cirneci accentueaza ca cei cu social conformity (n.red. - constienti social) vor fi influentati pentru ca acolo, daca tendinta este acum sa fii mai prudent si foarte multi oameni cu care ei acum vorbesc tind sa fie prudenti, si ei vor tinde sa fie prudenti asemeni acelor oameni.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.