Ce strategii anticriza ar trebui aplicate in firme in 2011


La inceput au refuzat sa creada ca pot fi afectati de criza. Cand au pierdut clienti si au ramas cu facturi neplatite, au redus costurile. Intre timp, in unele companii au inceput sa fie aplicate strategii mai avansate de business iar consultantii le recomanda oamenilor de afaceri sa se concentreze pe stabilitatea firmei.

 

Anda Racsa, Manager General la ABC Training Consulting, spune ca, la nivel national, in cei doi ani de criza economico-financiara s-au pus in practica diverse "planuri de actiune pe termen scurt" pentru supravietuirea si mentinerea afacerilor pe piata, fara a exista o viziune de ansamblu si o strategie pe termen mediu si lung, cauzele generale fiind diverse.

Pentru a rezista, actiunile intreprinse de firme au fost extrem de diferite, mai ales in functie de situatia financiara in care se afla afacerea in momentul recunoasterii declansarii crizei in Romania, septembrie 2008.

Anul trecut, cele mai multe firme au inceput sa fie preocupate de reducerea costurilor si a platilor fixe lunare, obiectivul fiind stabilitatea financiara.

Anda Racsa spune ca cel mai des s-au luat urmatoarele decizii:
- renuntarea la actiunile de promovare a produselor;
- blocarea angajarilor si a salariilor/reducerea numarului de salariati si a salariilor;
- schimbari in componenta echipelor manageriale;
- renuntarea la programele de pregatire profesionala;
- renegocierea contractelor cu furnizorii privind valorile de contract si termenele de plata pentru chirii, utilitati, asigurari, alte servicii prestate de terti;
- renegocierea contractelor de creditare bancara pentru obtinerea unor perioade de gratie privind plata ratelor bancare sau pentru prelungirea termenelor de rambursare si implicit diminuarea ratelor bancare lunare;
- vanzarea afacerii sau fuziunea cu alte societati; reorganizarea activitatii pe divizii, pe componentele de baza ale firmei.

Anul acesta, oamenii de afaceri au continuat actiunile de ajustare si optimizare a costurilor si a platilor fixe, avand in vedere fluidizarea fluxurilor de incasari si de plati care sa asigure stabilitatea financiara a firmei (restrangerea capacitatilor de productie, redimensionarea sau schimbarea retelei de distributie, promovarea produselor de baza si identificarea si promovarea oamenilor cheie in companie).

Cum au reactionat oamenii de afaceri in fata crizei
"Un proverb chinezezc spune <Pe vant puternic poti fugi, incercand sa gasesti un adapost, sau profita si sa-ti faci o moara de vant>. Criza este vantul puternic, dar majoritatea managerilor companiilor din Romania au ales sa fuga. Putini, din pacate, au reusit sa vada in criza oportunitati si nici acestora nu le este foarte bine, pentru ca toata lumea in jur le tipa in urechi ca nu vor reusi. Sunt oameni care reusesc si in aceste conditii si merita cunoscuti, respectati si admirati", spune pentru startups.ro Marian Manolache, Managing Director la Skill Team Consulting.

Parafrazand proverbul, strategiile abordate in aceasta perioada au fost fuga la adapost (reduceri de personal, scaderea salariilor, inchiderea de centre de profit fara o anailza atenta), precum si adaptarea la piata si construirea de oportunitati cu creativitate si determinare.

"In proverb nu apare, dar exista si o a treia abordare: blocajul de panica sau inconstienta fara reactie, ramanerea in bataia vantului fara sa faci nimic compensator. Criza consuma resursele,iar sfarsitul este trist", mai spune Marian Manolache.

In plus, in prezent, angajatul si angajatorul au devenit doua parti si nimeni nu lucreaza pentru stabilitatea companiei si a locurilor de munca.

"Reducerile de personal si de salarii, eronat gestionate, au dus la demotivarea si ingrijorarea angajatilor si au determinat sau urmeaza sa determine, prin scadearea eficientei, o noua nevoie de reducere. Scaderea cu 20% a personalului sau a salariilor a dus la scadere cu 80% a eficientei", explica Marian Manolache.

Ce ar trebui sa faca oamenii de afaceri in 2011
Pentru perioada urmatoare, Marian Manolache spune ca strategiile de abordat sunt oprirea din fuga, iesirea din ascunzisuri, gandirea rationala si pus mana la treaba; conteaza zambetul si determinarea de a face ceva; incurajarea celor din jur si sustinerea pentru a reusi; implicarea angajatilor in sustinerea si reabilitarea companiei si securizarea locurilor de munca; exemplul personal al managerului si convingerea ca este urmat de angajati; creativitate si adaptarea continua la piata; atentie la oportunitatile care apar atat de des acum.

Anda Racsa spune ca pentru mentinerea, consolidarea si dezvoltarea afacerilor, antreprenorii si managerii trebuie sa inteleaga si sa anticipeze tendintele de <reasezare> a cererii si a ofertei din toate domeniile mediului de afaceri si sa-si restructureze/reorienteze afacerea din punct de vedere al produselor si serviciilor catre piata si clientii tinta, diferentiindu-se de concurenta prin plusvaloarea creata si beneficiile oferite clientilor.

"Daca suntem atenti la ceea ce se intampla in jurul nostru, observam ca firmele mari care au stiut sa-si adapteze afacerile si sa-si gestioneze eficient resursele, acum incep sa-si consolideze puterea financiara si pozitia pe piata", spune Anda Racsa.

Ea adauga faptul ca, pentru realizarea acestor obiective, firmele mari pun in practica urmatoarele strategii pe termen scurt, mediu si lung, in functie de situatia economico-financiara proprie si de obiectivele specifice ale strategiei:

a) comercial: restructurarea gamei de produse si flexibilizarea preturilor de vanzare:
- intensificarea activitatilor de marketing pentru loializarea clientilor existenti si castigarea clientilor noi;
- modernizarea/relocarea capacitatilor de productie;
- extinderea si consolidarea retelei de distributie;
- cresterea vanzarilor pe piata actuala sau pe noi piete de desfacere.

b) managerial: adaptarea structurii organizatorice si a personalului la dinamica afacerii:
- dezvoltarea cunostintelor financiare de business si a abilitatilor manageriale de elaborare a diverselor scenarii de afaceri, astfel incat sa existe deja solutii pentru orice situatie care poate aparea in activitatea firmei;

c) financiar: implementarea unui sistem de management bazat pe monitorizarea si optimizarea indicatorilor cheie de performanta ai afacerii, astfel incat sa se identifice care sunt sursele de castig si de pierderi ale firmei:
- restructurarea si optimizarea costurilor in corelatie cu dinamica vanzarilor si a veniturilor firmei;
- pastrarea unui raport optim si a unui echilibru stabil intre sursele de finantare proprii ale afacerii si sursele de finantare imprumutate de la terti;
- monitorizarea si optimizarea continua a fluxurilor de incasari si de plati ale firmei.
 

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
Anul trecut, oamenii de afaceri au inceput sa fie preocupati de reducerea costurilor si a platilor fixe lunare, obiectivul fiind stabilitatea financiara a firmelor.
Anul acesta au continuat actiunile de ajustare si optimizare a costurilor si a platilor fixe, avand in vedere fluidizarea fluxurilor de incasari si de plati care sa asigure stabilitatea financiara a firmei.
Antreprenorii si managerii trebuie sa inteleaga si sa anticipeze tendintele de <reasezare> a cererii si a ofertei din toate domeniile mediului de afaceri si sa-si restructureze/ reorienteze afacerea din punct de vedere al produselor si serviciilor catre piata si clientii tinta, diferentiindu-se de concurenta prin plusvaloarea creata si beneficiile oferite clientilor.
(Re)definirea strategiei unei companii trebuie sa inceapa de la intrebarile”Care este scopul principal al organizatiei tale, care sunt principiile de baza care unifica si ghideaza tot ceea ce faci?

Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii