Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Foarte importanta este productivitatea angajatilor - vanzarile totale raportate la numarul total de ore de munca depusa in perioada respectiva”, precizeaza Andrei Cretu.

Mai sunt luate in calcul si elemente precum rotatia angajatilor, procentul zilelor de absenteism si procentul de training-uri la care angajatul a reactionat satisfacator, adica de la bine in sus.

Studiul evolutiei pe intervale orare a vanzarilor fata de angajatii prezenti este de asemenea necesar pentru o alocare optima a resurselor si a orarului de functionare”, mai spune Andrei Cretu.

Calin Cavaleru mentioneaza ca alti indicatori de masurare a eficientei sunt procentul de zile in care exista diferente intre incasarile reale si cele de pe casa de marcat, precum si procentul de zile in care managerul nu a comunicat la sfarsitul zilei tot ceea ce trebuie sa comunice (vanzari, numar de bonuri etc).

Indicatori legati de produse
Indicatorii din aceasta categorie sunt reprezentati de contributia fiecarei categorii de produse sau a unui produs la cifra de afaceri si la profitabilitatea unitatii. Andrei Cretu spune ca stabilirea acestora permite o alocare mai buna a resurselor companiei, ceea ce ar duce la maximizarea beneficiilor. Pretul produselor sta la baza unui alt indicator.

Politica de pret se poate ajusta ca urmare a analizei senzitivitatii cererii din partea consumatorilor si a unui studiu comparativ fata de pozitiile competitorilor”, mentioneaza Andrei Cretu.

Sunt evaluati si indicatorii care se refera la expunerea produselor, eficienta promovarii, cat de corect sunt implementate promotiile, oportunitatile de “product bundling” (n.red. - oferirea de pachete de produse si servicii) si evolutia “cosului de cumparaturi” mediu.

Calin Cavaleru mai spune ca alti indicatori sunt legati de cat de corect se pastreaza categoriile in raft si cat de corect este respectata imaginea corporativa (de la amenajarea vitrinei pana la rafturi).

Cum se masoara indicatorii
Masurarea celor mai multi dintre indicatori depinde de implementarea unor sisteme informatice automate.

Foarte multi dintre retailerii romani nu au sisteme automate de urmarire a cifrelor sau cele pe care le au nu sunt prea grozave sau ei nu prea stiu sa le foloseasca. Asta le face viata foarte grea in a urmari si a masura indicatori care pot fi relevanti pentru productivitatea lor”, adauga Calin Cavaleru.

Lipsa sistemelor automate de masurare a vanzarilor le da retailerilor dificultati si in urmarirea retururilor si evidentierea impactului lor asupra eficientei magazinului.

Pe langa faptul ca nu au sisteme de masurare a vanzarii potrivite, unii retailerii au dificultati in a calcula eficienta magazinului pentru ca o parte din marfa vanduta nu are sursa de provenienta.

Reteaua
La nivelul unei retele de magazine, analizarea indicatorilor poate duce la diferite decizii pentru a optimiza intreg lantul.

Andrei Cretu exemplifica printre acestea masurile de integrare a unitatilor (interactiunea magazinelor cu centrele de distributie), optimizarea retelei (rationalizarea numarului de magazine, relocarea si optimizarea retelei de distributie), reducerea nivelului de stocuri, cresterea disponibilitatii stocurilor, raportarea si interpretarea la  nivel de management, precum si optimizarea uneltelor de monitorizare.

Analiza indicatorilor se poate efectua intern (la nivel de retea), comparand outlet-urile intre ele, si comparativ fata de alte lanturi similare din tari vecine si fata de principalii competitori din regiune.

In plus, magazinele se pot grupa in “celule” omogene, care pot beneficia de masuri de optimizare similare.

Astfel, un eventual proces de restructurare ar fi suficient de customizat (standardizat) pentru a asigura eficienta masurilor propuse, dar evitand in acelasi timp o abordare unul-cate-unul, care ar prelungi inutil intregul proces”, mentioneaza Andrei Cretu.

Alti factori
Pentru a avea imaginea completa a eficientei magazinului, in paralel cu analizarea indicatorilor financiari si a celor referitori la vanzari, operatiuni, retailerii au nevoie si de o analiza asupra tuturor categoriilor de cost.

Numai o astfel de abordare din doua directii (vanzari si costuri) poate maximiza intr-adevar profitul final al retailerului”, completeaza Andrei Cretu.

Calin Cavaleru precizeaza ca inainte de deschiderea unui magazinul este bine sa se faca un studiu in care sa se estimeze indicatorii, pentru a vedea daca este viabil planul de afaceri si daca se pot acoperi cheltuielile din veniturile obtinute in zona respectiva.

 

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Indicatorii in functie de care se stabileste eficienta unui magazin
sunt vanzarile, operatiunile, situatia financiara si produsele.
Toti indicatorii se calculeaza pe minim un an.
Vanzarile anuale pe metru patrat reprezinta indicatorul cel mai important.
Masurarea celor mai multi dintre indicatori depinde de implementarea unor sisteme informatice automate, insa multi retialeri romani nu le folosesc.
Minim trei indicatori trebuie sa se calculeze pentru a sti eficienta unui magazin: vanzarile anuale pe metru patrat util, cat reprezinta cheltuielile cu personalul din cifra de afaceri si ce procent din cifra de afaceri se duce pe chirie.
La o retea de magazine, analizarea indicatorilor poate duce la masuri de integrare a unitatilor, optimizarea retelei, reducerea nivelului de stocuri etc.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.