Cum gestionezi nivelul stresului din firma ta
Daca angajatii tai cer prea des concedii medicale, productivitatea este scazuta si fluctuatia de personal creste, atunci este posibil ca nivelul de stres din companie sa fie mai mare decat trebuie. Un bun management al stresului organizational ajuta la imbunatatirea situatiei, dar si la mentinerea profitului afacerii.
“Managementul stresului consta in totalitatea tehnicilor care controleaza stresul, mentinandu-l la un nivel care sa mentina productivitatea fizica, intelectula si emotionala”, explica pentru startups.ro Dan Lixandru, consultant in resurse umane si fondator Pro Business Consulting.
El spune ca problemele apar in situatii stresante, din cauza unor persoane stresante, iar generatoare de stres pot fi schimbarile organizationale, termenele de predare presante, lipsa resurselor, standardele inalte sau schimbarile personale.
“In aceste zile, cauzele generatoare de stres in organizatii pot fi reducerea de personal (chiar si cei care raman in organizatie sunt foarte stresati dupa un proces de reorganizare), diminuarea salariilor, diminuarea resurselor (de exemplu, vanzatorii care nu mai au atat de multi clienti ca in trecut). Persoanele stresante pot fi un client nemultumit, un sef <rau>, un coleg cu un alt profil decat al nostru, persoane stanjenitoare, iritante si enervante”, adauga Lixandru.
Cei mai importanti factori
In opinia lui Ciprian Teleman, consultant la TMI Training & Consulting, care a coordonat un program de management al stresului si a analizat cateva sute de participanti, exista un top al factorilor care declanseaza stresul intr-o organizatie.
“Conduc detasat carentele de organizare personala sau organizationala, dar vin din urma obiectivele sau sarcinile ambitioase, neclare, neintelese sau gresit definite”, spune Teleman.
Consultantul precizeaza ca in ceea ce priveste comunicarea deficienta sau defectuoasa (incluzand si calitatea si cantitatea feedback-ului), lucrurile s-au mai reglat in ultimul an. Totodata, stilul managerial a coborat in clasament, ca si comunicarea, in companiile care au avut o politica sustinuta si coerenta de training. Totusi, raman in clasamentul factorilor organizationali conditiile de confort de la locul de munca. Teleman precizeaza insa ca, pe langa factorii organizationali, exista si cei personali.
“Destul de des, participantii la un program de control al stresului descopera ca factorii cei mai puternici sunt in afara companiei”, adauga el.
Consecintele stresului manifestat in cadrul companiei sunt absenteismul in crestere, randamentul individual scazut, irascibilitatea, oboseala, pierderea controlului sau a imaginii de ansamblu asupra activitatii, migratia mare si nepredictibila de personal.
Specialistul TMI Training & Consulting spune ca acestea se cuantifica in realizarea unor profituri mai mici, iar problema este ca uneori managerii nu stiu asta si cauta explicatiile in afara organizatiei.
Companii predispuse la stres
Desi stresul este prezent in orice tip de companie, nivelul acestuia poate fi diferentiat dupa tipul de cultura organizationala, si nu dupa marimea firmei sau gradul de dezvoltare al firmei, considera specialistii.
“Companiile care au o cultura constructiva, orientata spre rezultate si dezoltar, in care oamenii beneficieaza de sprijin si incurajare, vor fi ferite de stresul excesiv”, spune Lixandru.
Pe de alta parte, consultantul Pro Business Consulting sustine ca acele companii care au o cultura orientata spre putere, critica, obedienta, competitie excesiva, sunt cele care streseaza angajatii.
Ciprian Teleman recomanda ca “temperatura organizatiei” sa fie luata cel putin o data pe an, stresul organizational fiind unul dintre indicatorii luati in calcul.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Nivelul ridicat de stres din organizatie poate fi indicat si de concediile medicale, absenteism, fluctuatia mare de personal si productivitatea scazuta.
Culturile organizationale orientate spre putere, critica, competitie excesiva, obedienta, sunt cele care streseaza angajatii.
Culturile organizationale constructive, orientate spre rezultate sunt ferite de stresul excesiv.
Firmele din domeniul serviciilor sunt mai predispuse la stres, comparativ cu cele care produc bunuri.
Controlul stresului incepe prin identificarea factorilor de stres si ajunge pana la tehnici de respiratie, un set personalizat de exercitii fizice si un regim alimentar echilibrat si sanatos.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.