Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Cu cat organizatia este mai mare, cu atat inertia ei <termica> este mai mare, adica efectele unei schimbari sunt mai usor absorbite, insa si temperarea <incalzirii> vine mai greu”, spune el.

Din punct de vedere al domeniului in care activeaza compania, specialistii nu remarca diferente mari intre firmele de servicii si cele de bunuri, insa considera ca balanta inclina usor catre segmentul serviciilor.

Astfel, Iulian Penescu, Senior Trainer la Corporate Dynamics International considera ca in companiile sau departamentele de vanzari stresul este in general mai mare decat in alte companii, deoarece targetul este cel care genereaza starea de disconfort.

Totodata, “nivelul cel mai ridicat de stres il au angajatii din domeniul medical, militar si, in general, persoanele cu responsabilitati foarte mari”, adauga Stavre Geanini, Managing Partner la Vision Consulting. Geanini spune ca nivelul cel mai mare de stres il au antreprenorii, cei aflati la inceputul unei afaceri sau ale caror afaceri nu merg stralucit.

Metode de combatere a stresului
Specialistii in resurse umane spun ca cel mai bun tratament pentru diminuarea sau evitarea stresului in companie este prevenirea aparitiei acestuia. Ciprian Teleman spune ca prevenirea se axeaza pe cateva cuvinte cheie: pregatire, organizare, comunicare si anticipare.

Printre masurile de prevenire a stresului intr-o organizatie se numara definirea posturilor si incorporarea sarcinilor variate, implicarea angajatilor in deciziile care le influenteaza activitatea, dar si incurajarea spiritului de echipa.

Angajatorul trebuie sa incurajeze comunicarea intre departamente, sa delege autoritatea de decizie si sa dezvolte o cultura organizationala in care atitudinea fata de angajati este una pozitiva”, spune Iulian Penescu.

Consultantul de la Corporate Dynamics International precizeaza ca prevenirea stresului se realizeaza si prin asigurarea posibilitatii ca angajatii sa isi exprime opiniile in fata cuiva: sef, colegi, consilieri calificati etc. Dar, pentru situatia in care stresul se afla in afara influentei noastre, este nevoie de redobandirea controlului. In acest sens, specialistii recomanda tehnici mentale si fizice.

Tehnicile mentale au ca scop clarificarea perceptiei fata de stresor si alegerea atitudinii potrivite. Celelalte, fizice, aduc nivelul de energie sau de stimulare la o cota optima, benefica”, spune Teleman.

Prin urmare, pentru situatia in care stresul deja s-a instalat, este nevoie de un program de management al stresului. Consultantii recomanda, in principal stabilirea unor scopuri si limite realiste, gandirea optimista, dar si exercitiile fizice.

Trebuie sa construim un plan de corectare si sa actionam focalizandu-ne pe lucrurile pe care le putem controla si nu pe celalalte. Rezultatul - o gandire pozitiva, cu orientare spre viitor - ne scapa de stres”, explica Iulian Penescu

De asemenea, combinatia intre training si coaching se dovedeste utila. In opinia lui Dan Lixandru, metodele de control al stresului trebuie sa fie variate. Acestea incep prin identificarea factorilor de stres si ajung pana la tehnici de respiratie, un set personalizat de exercitii fizice si un regim alimentar echilibrat si sanatos.

Sfaturi pentru antreprenori
Viziunea si obiectivele clare, organizarea personala, planificarea si delegarea responsabilitatilor - acestea sunt cuvintele de ordine atat pentru antreprenorii aflati la inceput de drum, cat si pentru cei care au o afacere in derulare.

Stavre Geanini considera ca una dintre greselile recvente facute de un antreprenor este ca vrea sa aiba controlul, are putina incredere in cei din jurul sau, si asa ajunge sa le faca pe toate.

Gandirea optimista, realizarea unui plan si urmarirea lui, vizualizarea pozitiva a rezultatelor sunt cateva din elementele care te ajuta sa mergi mai departe”, adauga Geanini.

De asemenea, el spune ca este foarte important sa iti placa ceea ce faci, afacerea sa fie o pasiune, insa fara a uita viata personala si timpul liber necesar relaxarii, cheia succesului fiind un bun management al timpului si pastrarea unui echilibru in toate.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Nivelul ridicat de stres din organizatie poate fi indicat si de concediile medicale, absenteism, fluctuatia mare de personal si productivitatea scazuta.
Culturile organizationale orientate spre putere, critica, competitie excesiva, obedienta, sunt cele care streseaza angajatii.
Culturile organizationale constructive, orientate spre rezultate sunt ferite de stresul excesiv.
Firmele din domeniul serviciilor sunt mai predispuse la stres, comparativ cu cele care produc bunuri.
Controlul stresului incepe prin identificarea factorilor de stres si ajunge pana la tehnici de respiratie, un set personalizat de exercitii fizice si un regim alimentar echilibrat si sanatos.


Redactor: Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.