Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

"Aceasta strategie poate fi adoptata din motive de siguranta (proprietarul marcii ramane o persoana fizica, indiferent de soarta companiei) sau din motive financiare (se poate asigura un venit persoanei fizice proprietar al marcii)", adauga Gabriela Milcev.

Daca proprietarul marcii este o persoana fizica, aceasta poate sa dea drept de folosinta asupra marcii unei companii, in care, de exemplu, este asociat sau actionar.

"Acordarea dreptului de folosinta se face printr-un contract intre persoana fizica (proprietar al marcii) si companie. In acest contract se poate prevedea ca societatea sa plateasca persoanei fizice niste bani pentru dreptul de a folosi marca. Acesti bani se considera venit pentru persoana fizica. Suma poate varia de la 100 euro pana la cateva mii de euro, in functie de intelegerea partilor, puterea financiara a companiei, valoarea marcii. Fiind venit pentru persoana fizica, acesta se va impozita conform legislatiei in vigoare", mai spune Gabriela Milcev.

Durata procedurii de inregistrare
Procedura de inregistrare dureaza intre patru si sase luni, daca se face printr-o agentie specializata, dupa cum spun consultantii din domeniu.

"In ultimii ani, perioada de inregistrare a unei marci comunitare a scazut foarte mult. OHIM face eforturi pentru a limita aceasta perioada la 26 de saptamani, daca nu se impun proceduri suplimentare (opozitii, limitari de clase, clarificari etc.)", mai spune Radu Bozocea.

Perioada in care se pot face opozitii in ceea ce priveste o marca comunitara este de trei luni.

"Procedura poate fi grabita daca taxele sunt achitate mai rapid si daca nu se formuleaza opozitii de catre terti. In cazul in care se formuleaza opozitii, procedura se prelungeste cu cateva luni, pana la cativa ani", mai spune Gabriela Milcev.

Specialistii in domeniu spun ca perioada de inregistrare ajunge pana la aproximativ 18 luni si chiar trei ani, daca nu s-a facut o cercetare inainte de a depune cererea, daca sunt depuse multe contestatii si daca firma accepta ca cercetarea cererii sa fie efectuata de OHIM.

Din momentul inregistrarii, marca este valabila zece ani, aceasta perioada putand fi prelungita nelimitat, de fiecare data cand se incheie.

Costurile inregistrarii
Taxa de inregistrare la nivel comunitar pentru o marca cu una - trei clase de produse sau servicii este de 900 de euro in cazul celei depuse online si de 1.050 de euro pentru cea scrisa pe hartie.

Daca cererea este pentru mai mult de trei clase de produse sau servicii, se adauga 150 de euro pentru fiecare clasa suplimentara.

Elena Grecu spune ca daca se inregistreaza mai multe marci, se platesc mai multe taxe.

Radu Bozocea adauga faptul ca in cazul opozitiei, spre deosebire de Romania, cel care pierde plateste costurile de opozitie, pentru a nu se face opozitii acolo unde nu este cazul, aceste costuri fiind in jur de 400 de euro - 500 de euro.

Toate taxele de inregistrare se platesc catre OHIM prin transfer bancar, in contul acestuia.

"Exista si posibilitatea debitarii contului platitorului direct de catre Oficiu, daca acesta are un cont deschis la dispozitia Oficiului. Taxele se pot plati si prin mandat postal", mai spune Gabriela Milcev.

Pe langa aceste costuri, daca firma apeleaza la un consilier european in proprietate industrial, se adauga si onorariul acestuia.

"La aceste taxe se adauga onorariul agentiei, de 500 de euro -1.500 de euro, in functie de procedurile solicitate de cel care doreste inregistrarea marcii (cercetare anterioara privitoare la marcile similare, limitare si solutionarea de opozitii etc.", adauga Radu Bozocea.

Daca o marca nu este inregistrata la nivel european dar produsele vandute sub acea marca sunt comercializate intr-o tara unde exista o marca asemanatoare, automat politia retrage de pe piata produsele.

Apoi, daca se constata ca a fost incalcare de marca, Radu Bozocea spune ca se calculeaza prejudiciul financiar (cat a vandut cel care nu si-a inregistrat marca pe baza notorietatii marcii care i s-a opus) si despagubirile morale.

Cate marci comunitare sunt in Romania
Companiile din Romania care au deja marci inregistrate la nivel comunitar sunt din domeniul alimentar (produse si preparate din carne, distributie de produse alimentare, bauturi), educatie si divertisment online, farmaceutice, servicii de cazare si alimentatie publica (restaurante, cafenele), din domeniul mobilei, firmele de incaltaminte si imbracaminte, cele de consultanta financiara, de marketing, resurse umane, cele din domeniul ingrijirii si frumusetii, precum si cele de electronice si electrocasnice.

Pana in prezent, sunt in jur de 1.350 de cereri de inregistrare de marca comunitara din tara noastra, primele fiind facute acum sapte ani.

Radu Bozocea spune ca primele trei clasificari (conform sistemului european), in functie de numarul de cereri, pentru care s-au solicitat inregistrarea de marci comunitare din Romania sunt comercializarea de produse prin lant de magazine (690 de cereri), transport, ambalare si distributie (261 de cereri) si servicii de cercetare si creatie, inclusiv soft (234 de cereri).

Alte 189 de cereri de marca comunitara din tara noastra sunt pentru clasa care cuprinde cafea, ceai, cacao, zahar, orez, tapioca, sago, inlocuitori de cafea; faina si preparate facute din cereale, paine, produse de patiserie si cofetarie, inghetata comestibila; miere, sirop de melasa; drojdie, praf de copt; sare, mustar; otet, sosuri (condimente); mirodenii; gheata.

O alta clasa unde sunt 174 de cereri de marca comunitara din Romania este cea a bauturilor (bere; ape minerale si gazoase si alte bauturi nealcoolice; bauturi din fructe si sucuri de fructe; siropuri si alte preparate pentru fabricarea bauturilor).

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Ar trebui sa-si inregistreze marca la nivel comunitar exportatorii, cei care presteaza servicii si cei care vor sa se extinda in Uniunea Europeana.
Marca comunitara este protejata in cele 27 de state membre ale Uniunii Europene.
Companiile din Romania care au deja marci comunitare sunt din domeniul alimentar, din educatie si divertisment online, farmaceutice, servicii de cazare si alimentatie publica etc.
Pana in prezent, sunt in jur de 1.350 de cereri de inregistrare de marca comunitara din tara noastra, primele fiind facute acum sapte ani.
Inregistrarea unei astfel de marci se face prin depunerea unei cereri la sediul OHIM, precum si a oricaror documente care pot ajuta la inregistrea marcii.
Procedura de inregistrare dureaza intre patru si sase luni, daca se face printr-o agentie specializata.
Taxa de inregistrare pentru o marca de acest tip cu una - trei clase de produse sau servicii este de 900 de euro daca este depusa online si 1.050 de euro in cazul celei depuse pe hartie.

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.