Cum sa deschizi o gradinita privata


Piata gradinitelor private mai are inca locuri disponibile pentru antreprenorii doritori sa lanseze o afacere. Dar investitia initiala este semnificativa: aceasta poate depasi suma de 200.000 de euro. In cazul in care cumperi cladirea in care gradinita isi va desfasura activitatatea, valoarea investitiei se dubleaza.

 

Infiintarea unei gradinite private este dificila, pentru ca implica pe de o parte un proces complicat de autorizare si respectarea multor cerinte, si pe de alta parte, un nivel important de responsabilitate, centrul acestei activitati fiind copilul.

Acum primim cereri de inscriere pentru toamna anului 2009, ceea ce inseamna ca piata nu este suprasaturata. Cererea este foarte mare pentru grupa mini, care cuprinde copii de cresa, respectiv varsta 1-3 ani”, spune pentru startups.ro Florentina Lavi, Administrator la gradinita Ti.Mi, infiintata in 2008, de doua mamici care sunt partenere in afacere.

Totusi, in Bucuresti exista si anumite zone unde concurenta este mare pe acest segment, in prezent.

Piata este destul de aglomerata cel putin in zonele rezidentiale noi din Capitala. Din pacate insa, sunt multe gradinite care functioneaza ilegal, punand in pericol un proces instructiv-educativ de calitate”, precizeaza pentru startups.ro Madalina Gidiuta, Director la gradinita Butterfly, care are un sediu in zona Pipera si un altul in Cartierul Aviatiei, ambele in nordul Bucurestiului.


Etapele afacerii

Antreprenorii care au lansat o afacere in domeniu spun ca pasii de urmat pentru deschiderea unei gradinite private sunt destul de anevoiosi, procedura durand mai mult de un an si jumatate. Procedura implica procurarea unui spatiu adecvat acestui tip de activitate, dotarea spatiului pentru gradinita si intocmirea dosarului pentru autorizatie care va fi depus la ARACIP, institutie aflata in subordinea Ministerului Educatiei si Culturii, pentru programarea vizitei de evaluare.

Este foarte important ca spatiul sa aiba cel putin doua intrari-iesiri (una principala-receptia/holul de primire si una secundara, pentru scoaterea copiilor in curte)”, spune administratorul gradinitei Ti.mi.

Atat cladirea, cat si curtea, trebuie sa corespunda anumitor cerinte ale Ministerului Educatiei - ARACIP, Ministerului Sanatatii - Sanepid si Ministerului de Interne  Pompieri. In ceea ce priveste amenajarea spatiului, aceasta trebuie realizata pentru a corespunde numarului de grupe ce urmeaza a functiona, precum si numarului de copii care vor fi intr-o grupa.

De retinut faptul ca marimea incaperilor decide numarul de copii - este nevoie de 6 metri cubi de aer pentru un copil si asta chiar este foarte important pentru comisia ARACIP, care verifica la fata locului capacitatea incaperilor”, mai spune Lavi.

Institutia trebuie sa aiba un cabinet medical, bucatarie propire, grupuri sanitare pentru copii si pentru personal amenajate separat, iar toate sa corespunda normelor Sanepid.

Se considera suficient o toaleta si o chiuveta la un numar de 10 copii”, adauga Lavi.

In primii pasi intra si angajarea pesonalului, care trebuie sa corespunda atat cerintelor Aracip, cat si celor ale Sanepid.

Pentru directorul gradinitei si pentru educatori se cer anumite studii si experienta in domeniu, iar asistenta medicala si bucatarul trebuie sa aiba calificarile cerute pentru posturile pe care le detin. Dosarele acestora sunt verificate riguros de cate comisia Aracip”, mai spune administratorul Ti.mi.


Actele necesare
Dosarul cu toate reglementarile si cerintele in vigoare necesare pentru obtinerea autorizatiei de functionare de la Ministerul Educatiei si Cercetarii se gaseste la ARACIP.

Acreditarea se obtine in doua etape. Prima este autorizarea de functionare provizorie care constituie actul de infiintare a unitatii de invatamant, iar a doua este acreditarea, pentru care se depune documentatia la ARACIP la cel mult doi ani de la absolvirea primei promotii/primului ciclu de scolarizare a unitatii de invatamant autorizate”, precizeaza pentru startups.ro Violeta Gogu, reprezentant ARACIP.

Printre documentele necesare in raportul de evaluare interna la obtinerea autorizatiei de functionare provizorie se numara: proiectul privind dezvoltarea, pe termen mediu 3-5 ani, a unitatii de invatamant, oferta educationala, acte privind spatiile de invatamant si baza materiala, precum si regimul de detinere al acestora, lista dotarilor disponibile, proiectul de regulament intern al unitatii de invatamant etc.

Pentru acreditare, raportul de evaluare interna trebuie sa cuprinda documente precum: studiu diagnostic privind stadiul de dezvoltare a unitatii de invatamant preuniversitar, precum si eficienta interna si externa a unitatii de invatamant, pe ultimul ciclu de invatamant, noul proiect de dezvoltare institutionala, in baza diagnozei realizate si prin comparatie cu proiectul initial, realizat pe termen de 5 ani, planurile operationale pe ultimii 3 ani, care sa cuprinda si evaluarea atingerii obiectivelor propuse, oferta educationala pentru anul scolar in curs/urmator, dupa caz, lista obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe aflate in proprietatea unitatii de invatamant, certificatul de atestare fiscala etc.

Dupa acreditare, organizatiile furnizoare de educatie se supun procedurii de evaluare periodica.

La inceput, gradinita nu este de sine statatoare, ea trebuie sa fie sustinuta financiar de catre un ONG sau un SRL. De abia dupa trecerea unui numar de 3 ani de la obtinerea autorizarii, comisia, dupa o noua reevaluare, acorda acreditarea gradinitei care de la data obtinerii acreditarii se poate desprinde de societatea care a sprijinit-o”, spune administratorul gradinitei Ti.mi.


Componenta imobiliara
Specialistii in domeniul imobiliar spun ca, in general, clientii care doresc sa isi deschida o gradinita au cautat vile cu suprafete de peste 200 de metri patrati, cu cel putin doua grupuri sanitare, bucatarie si care au camere mari, care sa poata acomoda grupe de aproximativ 15 copii.

Clientii prefera ca spatiul de curte pentru joaca sa fie de cel putin 100 de metri patrati”, spune pentru startups.ro Irina Grosu, Communication Manager la compania imobiliara MediaCity.

Consultanti imobiliari le recomanda clientilor care cauta un spatiu pentru dezvoltarea unei gradinite sa se orienteze in functie de cati copii vor gazdui in acel spatiu.

Se poate cauta o casa cu parter sau P+1, care sa aiba multa lumina naturala, incaperi de preferat decomandate si finisaje potrivite unei gradinite. Spre exemplu, parchetul este mai calduros decat suprafetele ceramice”, mai spune Grosu.

Ea mentioneaza ca trebuie acordata multa atentie sigurantei - treptele sa previna derapajul, mana curenta sa fie trainica etc.


Investitiile in afacere
Investitia initiala, in care este inclus un sediu inchiriat, este de minim 75.000 de euro si de maxim 200.000 de euro”, spune directorul gradinitei Butterfly.

Dotarea cladirii cu echipamente, mobilier, jucarii si material didactic se poate ridica la 50.000 de euro. Costurile pentru cladirea care gaduieste gradinita Ti.mi s-au ridicat la 470.000 de euro. Imobilul este achizitionat in sistem leasing imobiliar (pe termen de 5 ani), iar rata lunara aferenta, plus cea pentru creditul contractat pentru reparatii si renovarea caldirii, se ridica la 10.000 de euro lunar.

Investitiile nuse fac doar in faza initiala. Pe parcursul derularii activitatii se investesc bani pentru intretinerea cladirii, plata personalului, achizitionarea de noi jucarii, echipamente si material didactic. Aceste sume pot ajunge la circa 10.000 de lei lunar.


Managementul afacerii
Consultantii in management le recomanda antreprenorilor ca, la construirea business-ului, sa gandeasca din perspectiva parintelui care isi va inscrie copilul la gradinita respectiva. Astfel, in termeni de management, un viitor proprietar de gradinita trebuie sa aiba o orientare fata de client (copil si parinte), sa aiba o buna capacitate de comunicare si consolidare a increderii, empatie, leadership.

Ce isi doreste un parinte? Sa aiba un copil echilibrat, hranit sanatos, sa ii dezvolte latura de comunicare, sa aiba contact cu o limba straina, sa se joace si sa invete in acelasi timp, sa fie in siguranta si bine urmarit, cei care stau cu ei sa nu fie agresivi sau dominanti, dar sa se deprinda cu regulile”, spune pentru startups.ro Madi Radulescu, Managing Partner la MMM Consulting.

In opinia ei, antreprenorul trebuie sa fie atent la tot ceea ce inseamna igiena, suport psihologic, personal calificat si aprobari legale. De asemenea, gradinita trebuie sa asigure mai mult decat ceea ce ar putea asigura un hotel, si anume sa aiba transport, daca se poate, si sa ofere parintilor increderea ca peste zi, atunci cand nu se pot ocupa de copii lor, acestia sunt in siguranta.


Serviciile oferite
In functie de tipul de gradinita, serviciile obligatorii sunt: 4 mese zilnic, supraveghere, spatiu pentru somn si activitati educationale. In medie, cerinta este de un numar minim de 12 copii la grupa, precum si personal calificat si specializat pe domenii.

De exemplu, in cazul gradinitei Butterfly, exista doua tipuri de programe. Cel scurt, de la 8.00 la 13.00, unde sunt incluse mic dejun, activitatile in limba engleza desfasurate cu educatoarea, gustare, activitati complementare si masa de pranz. Programul lung, intre 8.00 si 18.00, presupune in plus somnul copiilor, gustare si activitati de relaxare si recuperatorii.

Pentru activitatile de invatamant, trebuie urmarita si respectata programa Ministerului Educatiei, aceasta avand incluse obligatoriu, urmatoarele: educarea cognitiva prin educarea limbajului, activitate matematica, cunoasterea mediului, educatie socio-afectiva prin educatie pentru societate, educatie estetico-artistica prin activitate artistico-plastica si educatie muzicala, educatie psiho-motorie si fizica prin activitate practica si educatie fizica.

Activitatile complementare cuprind limbi straine, educatie sanitara, educatie rutiera, activitati creative si de indemanare. Gradinitele private au insa si programe optionale, precum lectii de balet, karate, tenis de camp, inot, cor, pian, dans sportiv, initiere calculator. Activitatile extracuriculare cuprind vizite la muzeu, la teatru, la circ, vizite la gradina zoologica sau la gradina botanica, serbari, excursii si tabere tematice.


Obstacole
Printre obstacole se afla procesul complicat de autorizare, perioada lunga de sustinere financiara a businessului (pana am ajuns la un numar de inscrieri care a permis echilibrarea afacerii) si formarea echipei”, spune directorul gradinitei Butterfly.

In cazul gradinitei Ti.mi, pentru care antreprenorul a avut nevoie de renovarea cladirii, obstacolele au fost legate si de probleme cu proiectantul, constructorul, primaria, compania de gaze, compania de apa-canal sau obtinerea de avize pentru recompartimentare si renovare.

Cea mai mare problema a fost faptul ca desi ne propusesem sa incepem activitatea in septembrie 2008, ca urmare a diverselor probleme de amenajare, am pierdut startul si copii inscrisi deja, gradinita fiind functionala abia in luna decembrie, dupa obtinerea autorizarii ARACIP”, precizeaza administratorul gradinitei.

Daniela Costachel, managerul gradinitei Prikindel (http://www.gradinita-prikindel.ro), spune ca printre obstacole se afla numarul redus al personalului didactic calificat, precum si lipsa cadrului legislativ specific invatamantului privat.

Reusita unei gradinite private este asigurata in primul rand de resursa umana si de cea materiala. Atuu-rile constau si in formarea de grupe cu un numar mic de copii la un educator, astfel incat acesta sa poata lucra si obtine o mai mare atentie din partea copiilor implicati in activitate. Un plus pentru dezvoltarea gradinitei este colaborarea educatori-parinti.

Succesul este asigurat de serozitatea in respectarea serviciilor educationale cuprinse in oferta, de mediul educational atractiv si stimulativ, securizat cat mai apropiat mediului familial, de un alt mod de abordare a triadei copil-scoala-parinte, precum si dotarea adecvata unui invatamant European”, considera Costachel.

Antreprenorii care au reusit in domeniu ii sfatuiesc pe cei care  vor sa infiinteze o gradinita sa se inarmeze cu foarte multa rabdare si perseverenta. De asemenea, trebuie sa se tina cont ca lansarea unui astfel de proiect necesita sume mari de bani, iar recuperarea se face pe termen indelungat, care poate ajunge si pana la 10 ani.


Redactor: Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii