Cum sa iti faci o podgorie si o crama
Gabriel Roceanu, General Manager la Carl Reh Winery, le recomanda celor care vor o afacere in domeniu sa stabileasca de la inceput pentru ce o vor: hobby, familie, cerc restrans de prieteni, turism sau business.
Livia Girboiu, Executiv Manager la Crama Girboiu, spune ca atunci cand se pune problema investitiei intr-o crama, discutia inglobeaza mai multi factori: timp, energie, resurse financiare, resurse umane etc.
"Bineinteles, atunci cand intervine si pasiunea pentru ceea ce faci, deja problema timpului si a energiei se reduce la o chestiune mai putin solicitanta. Se compenseaza cu senzatia lucrului bine facut", spune pentru startups.ro Livia Girboiu.
Aurelia Visinescu, oenolog si General Manager la Domeniile Sahateni, spune ca cei care vor sa faca o crama trebuie, in primul rand, sa aleaga locul potrivit viziunii afacerii - sa stie de la inceput ce fel de vinuri doresc sa faca si cui vor sa le vanda.
"Planificarea resurselor tine de obiectivele investitorului. Investitiile (n.red. - in crama) pot fi de la cateva sute de mii de euro pana la zeci de milioane de euro, in functie de dimensionarea si de pozitionarea afacerii. Investitiile trebuie sa fie alocate, in primul rand locului, respectiv plantatiilor cu vita de vie, utilajelor de productie, dar si know-how-ului si marketingului", mai spune pentru startups.ro Aurelia Visinescu.
Florin Opris, Manager General la Vie Vin Vinju Mare, spune ca cei care vor o crama trebuie, in primul rand, sa fie atenti la terroir: combinatia dintre apa, clima, sol si expunerea terenului.
"In al doilea rand, este pasiunea pentru vin si pentru un business de familie pe care sa-l lasi copiilor si nepotilor. In al treilea rand, este capacitatea de a finanta un astfel de business si de a avea incredere intr-un astfel de business. Investitiile in vin sunt un trend in Romania, dar nu sunt un sac de bani. Din pacate, cei care intra intr-un astfel de business si au astfel de asteptari fie nu cunosc domeniul, fie anumite persoane le-au dat sa inteleaga ca de maine castiga bani. Vinul se regaseste printre primele zece cele mai grele business-uri din lume, sunt rezultatele unor studii facute de Forbes la nivel mondial", detaliaza pentru startups.ro Florin Opris.
Cum poti face o podgorie
Gabriel Roceanu, de la Carl Reh Winery, spune ca cei care vor o podgorie trebuie sa ia in considerare urmatorii indicatori:
- ce dimensiune doresc sa aiba crama
- pozitionarea podgoriei, arealul viticol etc.
- zona viticola; strugurii disponibili (albi, rosii, cat alb si cat rosu), in functie de care se calculeaza nevoia capacitatii de fermentare, pentru ca vinul alb se face altfel decat cel rosu
- de unde provin strugurii, cati struguri vor primi in crama/sezon
- ce volum de vin vor sa faca
- ce tipuri de vinuri doresc, cat de valoroase si tipul acestora - prospete, tinere, seci, dulci sau/si vinuri maturate (consistente, puternice)
"Acest indicator este necesar pentru a identifica nevoia de resurse umane, mai mult sau mai putin profesionale, precum si de a determina spatiile de stocare necesare. Vinul tanar si floral-fructos se pastreaza in conditii diferite fata de vinurile destinate maturarii sau imbatranirii pe termen mediu si lung", explica Gabriel Roceanu.
- filosofia, perceptia si conceptele viitorului proprietar despre crama
"Felul lui de a fi se regaseste in traditie, cultura, modernism, natura, ecologie etc. sau nu-l intereseza decat sa faca profit", subliniaza Gabriel Roceanu.
- destinatia vinului
- strategia de promovare-vanzare (piete, paliere de consumatori, preturi etc.)
Livia Girboiu adauga faptul ca unul dintre cele mai importante aspecte pentru cei care vor sa investeasca intr-o podgorie este de a avea un scop foarte bine definit si de la care sa nu faca rabat.
Care sunt costurile unei crame
Gabriel Roceanu spune ca investitia in cladirea cramei este alocata pentru teren, cladire, utilitati (apa, canalizare, curent electric), echipamente de procesare pentru struguri-must-vin, vase de stocare a vinului, si, eventual, echipamente de imbuteliat, dar, obligatoriu, un mini-laborator pentru determinari de baza, o camera de degustare cu iluminare buna si cat mai aerisita.
General Manager-ul Carl Reh Winery precizeaza si costurile pentru o crama facuta de la zero, cu materiale noi:
- constructia intre 500 euro si 800 euro/mp
- utilitatile in jur de 150 euro/mp
- utilajele de procesare a strugurilor
- minim 0,15 euro/kg pe struguri primiti in crama
- utilajele de procesare a mustului - minim 5.000 de euro instalatia de frig si cea de cald
- vasele de inox de prelucrare a mustului si vinului un euro/ litru
"De exemplu, o cisterna de 5.000 l costa 5.000 de euro, complet echipata, cu manta pentru control temperatura", explica Gabriel Roceanu.
- pompele, filtrele, furtunele, conectorii si altele - minim 10.000 de euro
- alte echipamente pentru operatii cu vinul (filtre, conducte, aparate pentru determinari, masuratori, etc.) - minim 20.000 de euro
- resursele de administratie (birotica - imprimanta, calculator, copiator etc.)
- butoaie din stejar (barrique) - 700 de euro/bucata de 225 l
"Resursele umane minime sunt un om calificat mediu sau superior, cu experienta in vinuri, doi muncitori in crama cu abilitati in lucrul cu struguri-must-vin si un contabil care sa cunoasca temeinic legislatia fiscala si din domeniul vinului. Birocratia este stufoasa in aceasta industrie, iar controalele nu iarta acest domeniu", detaliaza Gabriel Roceanu.
Livia Girboiu subliniaza ca lucrurile se complica in ceea ce priveste resursele umane.
"La ora actuala, este destul de greu sa formezi o echipa bine inchegata care sa conduca spre un rezultat fructuos. Daca ne referim la acest aspect, discutand despre ceea ce se intampla, de fapt, in vie, zilierii presupun, de asemenea, o investitie financiara demna de luat in calcul", explica Livia Girboiu.
General Manager-ul Carl Reh Winery adauga faptul ca perioada de break-even este intre trei si zece ani, depinzand de aportul amortizarii investitiei in costul litrului de vin - dobanda creditului si taxele locale intra in costurile fixe, iar costurile variabile sunt cu salariile, utilitatile, consumabilele etc.
Gabriel Roceanu spune ca recuperarea investitiei se face intre 10 ani si 30 de ani, ca urmare a valorilor mari ale investitiilor, echipamentelor din materiale scumpe, tehnicii neconventionale, iar piata viurilor este dezechilibrata in privinta raportului valoare produs/pret de vanzare.
"De exemplu, in piata, litrul de benzina vrac este de sase lei, iar litrul de vin vrac, calitate medie, este de sapte lei. La propria crama, nu am recuperat inca investitia", adauga General Manager-ul Carl Reh Winery.
Domeniile Sahateni
"Afacerea a inceput in 2003, prima productie de vin fiind in 2006, iar prima imbuteliere la Domeniile Sahateni a fost in 2007. Vinurile au ajuns pe piata abia la jumatatea anului 2008. Iti trebuie multa rabdare sa dezvolti un astfel de bussiness", spune Adina Vulcan, Marketing Manager la Crama Domeniile Sahateni.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Cei care vor o crama trebuie sa-si stabileasca niste obiective si sa stie de la inceput pentru ce o vor: hobby, familie, cerc restrans de prieteni, turism sau business.
Trebuie stabilit de la inceput ce vinuri se vor produce si cui vor fi vandute.
Investitia intr-o crama cu o suprafata intre 100 ha si 250 ha variaza intre cinci si unsprezece milioane de euro, recuperarea acesteia incepand dupa aproximativ zece ani.
Resursele umane minime sunt: un om calificat mediu sau superior, cu experienta in vinuri, doi muncitori in crama cu abilitati in lucrul cu struguri-must-vin si un contabil care sa cunoasca temeinic legislatia fiscala si din domeniul vinului
Unii producatorii romani exporta deja de cativa ani pe pietele internationale, iar altii preconizeaza ca o vor face mai mult in urmatorii ani.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.