Cum sa iti faci strategia de social media


Chiar daca se vorbeste tot mai mult despre social media, nu orice companie are nevoie de o strategie proactiva pentru acest mediu, ci doar daca astfel isi poate indeplini un obiectiv strategic de business sau de comunicare, la fel ca in mediile traditionale.

 

"Totusi, in masura in care o mare parte dintre angajatii unei companii au acces la computer si sunt prezenti in social media in nume propriu, e bine sa existe un set de repere de comportament in social media, pentru ca granita dintre personal si profesional este, in acest spatiu, foarte fina, iar cei care il folosesc trebuie sa fie constienti de posibilele implicatii ale activitatii lor personale asupra activitatii profesionale. Reperele trebuie sa fie, insa, mai degraba la nivel de principiu de bune practici, si nu de reguli prohibitive", mai spune pentru startups.ro Sorana Savu, Managing Partner la Premium PR.

Bogdana Butnar, blogger si consultant de social media, spune ca toate companiile ar trebui sa fie in social media, intr-o anumita masura, in functie de analiza de oportunitate, deoarece in Romania majoritatea populatiei cu venituri, acces la internet si serviciu are cont pe aceste canale de comunicare.

"E util sa ai o strategie pentru social media, pentru ca este un canal de comunicare complicat, cu reguli complet diferite de TV sau print si e mai bine sa stii exact ce vrei sa faci decat sa improvizezi", spune pentru startups.ro Bogdana Butnar.

Costin Radu, Managing Partner la The Geeks, spune ca nu trebuie in mod obligatoriu sa existe o strategie pentru social media, in multe cazuri acest lucru fiind doar foarte important, iar intre "e important" si "trebuie" este un drum lung, fiind companii ale caror obiective pot fi atinse si fara prezenta in social media.

El da exemplul unei companii de software care face automatizari pentru fermieri. Pentru o astfel de companie ar fi mai simplu, mai eficace si mai ieftin, sa-si sune potentialii clienti decat sa le dedice orice tip de continut in social media, deoarece, probabil, in targetul acesteia intra cateva zeci de persoane in toata tara.

"Pentru a decide daca <trebuie> sa fie prezenta in social media, e necesar ca respectiva companie sa-si listeze obiectivele si sa vada daca si cum se poate folosi de social media pentru a atinge unul sau mai multe dintre obiectivele respective. Ca in orice demers de strategie, e important sa fie clar punctul A (de unde plecam?) si punctul B (unde vrem sa ajungem?). Daca de la A la B se constata ca e nevoie de social media, atunci <trebuie>. Avantajul social media este ca te poti folosi de ele in mai multe etape ale demersului de marketing: comunicare de brand, customer support sau chiar cercetare", precizeaza Costin Radu.

Gabriel Nedelea, Managing Director la Metromind, spune ca o strategie de social media este la fel de necesara ca una de marketing, deoarece social media permite brandurilor o comunicare bidirectionala, ce nu exista in trecut.

Monica Jitariuc Soare, Head of Social Media la The Practice, spune ca strategia de social media ar trebui sa existe pentru a sti clar unde se doreste sa se ajunga cu brandul prin aceste canale si cum se poate ajunge acolo.

"Strategia de social media bine facuta va diferentia, in curand, brandurile care sunt prezente doar pentru ca e cool si sexy sa fii in social media de cele care sunt acolo cu niste scopuri clare, care la finalul zilei se contorizeaza in reputatie. In plus, o strategie de social media facuta profesionist este decisiva, pentru ca ia in calcul si riscurile, nu doar oportunitatile acestor medii noi", explica  pentru starups.ro Monica Jitariuc Soare.


Cand incepi sa comunici in social media
Consultantii din comunicare spun ca, pentru a fi eficienta, strategia de social media trebuie stabilita in cadrul strategiei generale a companiei si in cadrului celei de comunicare.

Momentul intrarii in social media poate fi oricand, atata timp cat exista o strategie, si in functie de necesitatile si obiectivele companiei: cele de comunicare, de business, de marketing etc.

Indiferent de varianta aleasa, cele doua trebuie gandite si tratate coerent si, neaparat, ca parte din drum, nu din destinatie", mentioneaza Monica Jitariuc Soare.

Gabriel Nedelea adauga faptul ca, in realitate, strategia de social media este stabilita cand factorii de decizie din companie isi dau acordul.
Bodgana Butnar mentioneaza ca, in prezent, in Romania, strategia de social media este strans legata de cea de comunicare si, probabil, mai putin de cea de business per se.

"Strategia de social media trebuie stabilita atunci cand se discuta planul de comunicare anual al companiei. Normal, ar trebui ca acesta sa se discute odata cu planul de business si metricele unuia sa fie strans legate de metricele celuilalt, insa mai avem niste drum de parcurs pana acolo. Important este sa intelegem ca oricum masuram succesul in comunicare, intr-un final acesta trebuie legat direct de succesul general al companiei", detaliaza Bogdana Butnar.

Monica Jitariuc Soare adauga faptul ca nu exista o strategie de social media si una de comunicare, ci exista doar o strategie de comunicare.

"Obiectivele setate in strategia de comunicare pot fi, partial, atinse prin social media, de aici si raspunsul firesc al necesitatii integrarii celor doua", explica Monica Jitariuc Soare.

Sorana Savu completeaza ca, in mod normal, strategia de comunicare a companiei deriva din cea de business, pe care o urmareste, o traduce in mesaje, de aceea cea de social media ar trebui sa faca parte din aceasta din urma.

"In social media, companiilor nu li se cere numai sa raspunda la solicitari sau intrebari, ci sa reactioneze. Este si motivul pentru care tot mai multe companii vad in social media un canal de gestionare a relatiei cu clientii, nu numai unul de comunicare", subliniaza Sorana Savu.

Costin Radu mentioneaza ca integrarea social media se face in functie de tipul de business.

"Pot exista companii, start-up-uri, al caror business este de a creste pagini de Facebook si de a le monetiza, ulterior, din publicitate. La fel, pot exista companii care produc continut pentru YouTube, pe care apoi il monetizeaza. Prezenta in social media este integrata, din start, in strategia generala a acestor companii. Insa exista multe alte companii pentru care prezenta in social media nu este altceva decat o forma de utilizare a unui nou canal de comunicare sau o alta forma de a obtine informatii de la consumatori", detaliaza Costin Radu.


Care sunt factorii de care se poate tine cont
Toate componentele unui business (domeniul de activitate, produsele, brandul, competitia etc.) sunt importante cand se face strategia de social media, la fel ca la cea de comunicare, doar ca se face o adaptare.

"Trebuie identificate necesitatile de comunicare si auditate resursele: interne (angajatii), externe (agentia de comunicare). Mai mult, trebuie clar analizate oportunitatile si identificate riscurile la care se expune compania. Apoi, trebuie facut un plan bun de gestionare a acestor riscuri", spune Monica Jitariuc Soare.

Head-ul Social Media de la The Practice adauga faptul ca cel mai important lucru de care trebuie sa se tina cont cand se realizeaza strategia de social media este angajamentul fata de noile medii  al companiei - de la management la departamentul de comunicare si restul angajatilor companiei, deoarece strategia trebuie facuta pe termen lung.

"In linii mari, sunt cinci intrebari care au nevoie de raspuns in momentul realizarii strategiei pe social media: De ce avem nevoie de social media? Cum vom face social media? Cine va face social media? Cum vom masura social media? Cat vom investi in social media si cum vom calcula ROI-ul?", explica Monica Jitariuc Soare.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
O companie are nevoie de o strategie proactiva de social media, doar daca astfel isi poate indeplini un obiectiv strategic.
Pentru a fi eficienta, strategia de social media trebuie stabilita in cadrul celei generale si a celei de comunicare a companiei.
Toate componentele unui business (domeniul de activitate, produsele, brandul, competitia etc.) sunt importante cand se face strategia de social media, la fel ca la cea de comunicare, doar ca se face o adaptare.
Strategia de social media este compusa din aceleasi elemente ca cea de comunicare: publicul tinta, obiectivele, strategia de continut sau pilonii de comunicare, contextul de comunicare, canalele potrivite, instrumentele, competitorii etc.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii