Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
“Pentru regimul de declarare derogatoriu, contribuabilul se va putea prevala de acest regim simplificat de depunere a declaratiilor fiscale incepand cu data emiterii de catre ANAF a deciziei de aprobare a cererii de acordare a regimului de declarare derogatoriu”, explica Madalina Mincu.
Pentru a beneficia de regimul de declarare derogatoriu, dovada suspendarii activitatii eliberate de Oficiul Registrului Comertului se depune la ANAF.
“Mentionam ca regimul de declarare derogatoriu este conditionat de indeplinirea cumulativa a unor conditii enumerate in Ordinul ANAF 1221/2009, printre care se numara si plata la zi a obligatiilor fiscale”, precizeaza Madalina Mincu.
De mentionat ca si in cazul obtinerii acestui regim contribuabilul este obligat sa depuna declaratiile corespunzatoare fractiunii din an anterioare declararii inactivitatii temporare.
“Entitatile declamate in inactivitate temporara potrivit Legii Societatilor Comerciale pot fi scoase din evidenta platitorilor de TVA prin decizie a organului fiscal competent. Contribuabilul poate solicita reinregistrarea lui ca platitor de TVA imediat dupa incetarea starii de inactivitate temporara”, completeaza Madalina Mincu.
Ana-Maria Pruteanu subliniaza ca obtinerea regimului derogatoriu de la ANAF nu este o etapa a suspendarii activitatii, care se obtine in momentul ce se da hotararea de la Registrul Comertului.
“La Administratia Financiara se depune un alt dosar, insotit de anumite declaratii, totul pentru a obtine un regim derogatoriu de depunere a declaratiilor fiscale trimestriale. Astfel, la sfarsitul anului, in loc de aceste declaratii sau de bilant pe 0, se depune o declaratie conform careia nu desfasori activitate”, explica avocatul de la cabinetul de avocatura Elena Grecu.
Cei care nu fac demersuri pentru a obtine regimul derogatoriu de la Administratia Financiara de care apartine firma vor trebui sa depuna anual bilantul pe zero.
Care este situatia angajatilor
Ana-Maria Pruteanu spune ca atunci cand se depune cererea de suspendare la Oficiul Registrului Comertului, firma trebuie sa aiba clarificata situatia angajatilor. Acestia vor fi platiti pana la data obtinerii hotararii de suspendare.
“Agajatilor fie li se desface contractul de munca, fie sunt trimisi in somaj tehnic si in cererea catre Inspectoratul Teritorial de Munca se precizeaza perioada pe care se face suspendarea contractului”, adauga Ana-Maria Pruteanu.
Durata de timp
Suspendarea activitatii se poate face in orice moment de activitate al unei forme comerciale de organizare, in functie de reglementarile prevazute in statutul acesteia, dar nu poate sa depaseasca mai mult de trei ani.
Procedura de suspendare a activitatii se finalizeaza la aproximativ cinci zile de la depunerea cererii si a documentelor necesare.
“In principiu, la data depunerii dosarului se dau doua zile pana la termenul in fata judecatorului delegat. Iar de la termen, daca totul decurge bine, dureaza doua zile pana la eliberarea actelor. In mod normal, in sase - sapte zile lucratoare suspendarea este finalizata”, menioneaza Ana-Maria Pruteanu.
Madalina Mincu spune ca reintrarea in regimul normal de functionare se produce odata cu reluarea activitatii comerciale, indiferent daca incetarea starii de inactivitate temporara a fost inregistrata la Oficiul Registrului Comertului.
Costurile
In cazul firmelor, costurile pentru suspendarea activitatii sunt de aproximativ 300 de lei. Acestea includ taxele judiciare de timbru, timbrele judiciare, taxele de registru si costurile legate de publicarea in Monitorul Oficial a hotararii AGA de suspendare a activitatii. Ana-Maria Pruteanu precizeaza ca pentru companii costurile variaza deoarece se calculeaza in functie de dimensiunea hotararii AGA sau a deciziei asociatului unic (care trebuie sa fie publicate).
“In cazul PFA, AF si II, costurile sunt mai mici, intrucat acestea nu includ si publicarea vreunei hotarari in Monitorul Oficial”, mai spune Madalina Mincu.
Care sunt avantajele
Madalina Mincu spune ca spre deosebire de celelalte masuri derogatorii din legislatie, cea de inactivitate temporara sau suspendare a activitatii poate fi calificata drept o forma de protectie a entitatii comerciale.
Avantajul firmelor suspendate este de a nu plati impozitul minim care a intrat in vigoare la 1 mai in acest an, de la data la care sunt declarate suspendate.
“Inregistrarea masurii de suspendare temporara a activitatii la Oficiul Registrului Comertului asigura opozabilitatea acestei masuri fata de tertii interesati”, adauga Madalina Mincu.
Ana-Maria Pruteanu spune ca in situatia in care contribuabilul intra in inactivitate temporara in cursul anului, acesta va fi obligat doar la plata impozitului pentru perioada de la inceputul anului si pana la data cand societatea inregistreaza la Oficiul Registrului Comertului cererea de inscriere mentionata.
Firmele suspendate nu trebuie nici sa depuna declaratiile fiscale pentru impozite, taxe si contributiile administrate de ANAF si nu pot fi dizolvate.
Precizari si diferente legislative
Desi similare din punct de vedere terminologic, inactivitatea temporara reglementata de Legea societatilor comerciale nr. 31/1990 este distincta de notiunea de “contribuabil inactiv” reglementata de Codul Fiscal si Codul de Procedura Fiscala.
“In temeiul reglementarilor fiscale, declararea inactivitatii are natura juridica a unei sanctiuni impuse de organul fiscal pentru nerespectarea obligatiilor specifice (Articolul 78, aliniatul 5 din Codul de Procedura Fiscala)”, spune Madalina Mincu.
Astfel, formele de organizare declarate inactive prin ordinul ANAF nu pot desfasura niciun fel de activitate, precum emiterea de facturi, iar tranzactiile efectuate de catre si cu acestea nu vor fi luate in considerare in stabilirea cuantumului obligatiilor fiscale.
Madalina Mincu mentioneaza ca in cazul in care contribuabilii si-au declarat inactivitatea temporara pe baza Legii societatilor comerciale, ei nu sunt supusi acelorasi reglementari prohibitive.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Suspendarea activitatii este numita in legislatie inactivitate temporara
Procedurile de suspendare pot incepe numai cand care firma, PFA, Intreprinderea Familiala (IF) sau Intreprinderea Individuala (II) nu are datorii catre bugetul de stat, insa poate avea datorii catre alte firme sau catre angajati.
Spre deosebire de companii, PFA, IF si II pot obtine suspendarea printr-o procedura simplificata - depunerea unei cereri la Oficiul Registrului Comertului arondat.
Cei care isi suspenda activitatea pot obtine si o derogare de la depunerea declaratiilor fiscale pe care sa nu le depuna trimestrial, ci anual, aceasta nefiind insa o etapa obligatorie din procesul de suspendare.
Activitatea oricarei forme de organizare comerciala poate fi suspendata pentru maxim trei ani.
Costurile pentru aceasta procedura sunt de maxim 300 de lei
Neplata impozitului minim este principalul avantaj al suspendarii activitatii unei firme.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 10 Septembrie 2009 la ora 02.33