Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

"Legislatia si ratele dobanzilor, precum si a cursului valutar joaca, la randul lor, un rol important in ceea ce priveste fluxul de numerar. In timp, veti reusi sa previzionati anumite aspecte si pot fi rezolvate in avans. De asemenea, recomandam includerea in prognoza fluxului de numerar a semnalelor de avertizare timpurie si gandirea unui plan B pentru acoperirea deficitului, lipsa de bani. O analiza periodica a cifrelor proiectate ne permite crearea si mentinerea unei bune relatii cu bancile, furnizorii, clientii, angajatii, cu toti partenerii de afaceri in scopul gestionarii eficiente, iar celalalt ochi la piata si concurenta", precizeaza Mirela Serban.

Cash flow pozitiv versus cash flow negativ
"In general, un <cash flow> pozitiv, mai mare ca zero, este un indicator bun de lichiditate. Insa si nivelul acestuia este important de urmarit: este acesta in crestere sau in scadere fata de perioada anterioara? Urmatoarea intrebare ar fi: numerarul generat din operatiuni acopera sau nu cheltuielile importante, curente ale firmei?", mai spune Clara Chirculescu.

De asemenea, un indicator bun de lichiditate este ca firma genereaza mai mult numerar din operatiuni decat utilizeaza pentru investitii.

"O exceptie o pot constitui organizatiile la inceput, start-up-urile, unde se poate intalni adesea situatia unui flux negativ de numerar din operatiuni, intrucat sunt necesare o multime de cheltuieli pentru infiintare si firma nu este inca <pe roate>. Cu toate acestea, un flux de numerar negativ, pe perioade successive, de exemplu, trei luni la rand, ar trebui sa traga un semnal de alarma imediat pentru corectarea, fie a cheltuielilor, care ar trebui diminuate, fie a incasarilor, prin stimularea vanzarilor sau investigarea sumelor de incasat restante", detaliaza Clara Chirculescu.

Mirela Serban mentioneaza ca, pentru a nu ramane fara lichiditati, in primul rand, firma trebuie sa-si revizuiasca toare parghiile - marirea termenului de plata a furnizorilor, incasarea de avansuri, daca poate face troc, negocierea unor rate mai mici, scontarea sau factoringul ca modalitati de finantare, eliminarea sau reducerea cheltuielilor care nu sunt necesare, concentrarea pe nevoile clientilor pentru a creste vanzarile ca baza solida pentru incasare, realizarea de campanii de marketing, bonusarea angajatilor pentru incasare si, nu in ultimul rand, comunicarea cu toti partenerii sau angajatii.

"In al doilea rand, fluxul de numerar trebuie sa asigure fluxul operational, astfel incat ciclul de productie/vanzare sa poata fi efectuat si reluat. Resursa umana este un element cheie si reprezinta un activ valoros in orice companie, astfel incat climatul de siguranta si stabilitate sa poata asigura o implicare adecvata in companie. De asemenea, si dezvoltarea companiei este o prioritate, fiind in masura sa genereze valoare adaugata si trecerea in noi etape de dezvoltare a unei companii", precizeaza Mirela Serban.

Anda Racsa spune ca antreprenorul trebuie sa-si planifice afacerea, astfel incat sa aiba un flux de numerar pozitiv, ceea ce inseamna ca mereu trebuie sa faca balanta nevoilor si a surselor de finantare si sa gaseasca solutii alternative, fie pe componenta de planificare si organizare a afacerii, ca sa se reduca nevoia de finantare, fie pe componenta de identificare si suplimentare a surselor si sumelor disponibile pentru finantarea afacerii.

"Dupa lansarea afacerii, antreprenorul trebuie sa aiba in vedere ca fluxul de numerar din activitatea operationala sa fie pozitiv si suficient de mare, astfel incat sa faca fata oricaror situatii necontrolabile ale mediului de afaceri: cresteri de preturi la bunuri si servicii achizitionate de la furnizori, scaderea cererii de produse si de servicii, intarzieri sau neincasarea vanzarilor realizate catre clienti, variatii ale cursurilor valutare si ale dobanzilor bancare, cresteri de taxe si impozite etc.", subliniaza Anda Racsa.

Cand se calculeaza fluxul de numerar
De regula, fluxul de numerar este analizat pe baza situatiei fluxurilor de trezorerie care se intocmesc lunar, trimestrial, anual, impreuna cu bilantul si situatia contului de profit si pierdere.

"Aceasta raportare insa este retroactiva, iar informatiile furnizate ar putea fi tardive pentru decizii de management corective. In paralel, pot fi utilizate analize de numerar saptamanal sau chiar zilnic, urmarindu-se incasarile si platile efectuate. Fluxul de numerar poate fi revizuit ori de cate ori apar informatii noi ce pot influenta, pozitiv sau negativ, evolutia firmei", explica Clara Chirculescu.

Anda Racsa spune ca estimarea lunara, trimestriala, semestriala, anuala, monitorizarea dinamicii si interventiile rapide pentru optimizarea structurii fluxurilor de incasari si de plati sunt actiuni manageriale obligatorii pentru viabilitatea afacerii, indiferent ca este un start-up sau o afacere in crestere, maturitate sau declin.

"Este foarte important sa stii cand poate sa apara o problema de finantare (adica platile sunt mai mari decat incasarile), care este necesarul de finantare si ce solutii se pot implementa pentru echilibrarea situatiei platilor si a incasarilor", completeaza Anda Racsa.

Ea mai spune ca, in cazul unui start-up, fluxul de numerar trebuie sa aiba in vedere necesarul de finantare pentru: infiintarea firmei (taxe de inregistrare, onorarii avocat), pentru achizitionarea dotarilor minime (mobilier, birotica, echipamente de lucru, mijloace de transport etc.) si a serviciilor necesare desfasurarii activitatii firmei (amenajari, utilitati etc.), pentru plata salariilor si a taxelor specifice, pentru plata colaboratorilor (contabilitate) si pentru plata stocurilor de materii prime, marfa si materiale consumabile.

De asemenea, fluxul de numerar ar trebui estimat la inceputul unei afaceri sau al unui proiect, pentru a vedea perioada de returnare a investitiei.

"Daca estimarile duc catre un rezultat negativ, atunci, pentru corectarea acestuia, pot fi luate masuri chiar <din fasa>. Pe parcursul derularii activitatii, o firma isi poate analiza fluxul de numerar, simultan cu pregatirea altor rapoarte financiare, astfel incat rezultatele lor sa fie intrepretate corelativ, iar deciziile luate astfel sa fie cele corecte", completeaza Clara Chirculescu.

Mirela Serban mentioneaza ca orice firma isi stabileste, in permanenta, fluxul de numerar, fie prin planificare, fie dupa ce s-a lovit de situatia neplacuta in care a ramas fara lichiditati si se intreaba ce a facut cu banii, iar atunci, instinctiv, incepe sa le puna pe hartie, ca orice gospodina.

"Spre exemplu, un restaurant care are perioade sezoniere de evenimente sau se afla in zone geografice cu perioade sezoniere, litoral, nu isi poate stabili acelasi flux de numerar, ca periodicitate, ca o unitate care ofera tot anul servicii de catering. Este util sa avem coloana de bugetat si coloana de realizat pentru a invata cum trebuie sa-l personalizam pe specificul propriu de activitate", explica Mirela Serban.

Flux de numerar versus profit
Mirela Serban spune ca tinerii antreprenori trebuie sa tina cont de diferenta importanta dintre profit si fluxul de numerar, deoarece acestia se intreaba, de multe ori, "de ce nu am profit, caci eu am bani in banca?".

"Profitul este rezultatul vanzarilor asociat cu costurile necesare vanzarii. Poti face o buna afacere incheind un contract foarte profitabil, dar, din diverse motive, nu il poti incasa, in timp ce ai platit furnizorii. In acest caz, desi contractul este profitabil, in teorie, se transpune intr-un dezastru practic, pentru ca nu-ti mai asigura resursele de a merge mai departe, ciclul se blocheaza, iar, uneori, se rupe", adauga Mirela Serban.

Anda Racsa subliniaza ca antreprenorul trebuie sa se concentreze, prioritar, pe obtinerea banilor lichizi, cash, si, apoi, pe profit, pentru ca principala cauza a falimentului unei afaceri este lipsa banilor lichizi pentru continuarea activitatii.

Ea enumera cateva repere, general valabile, pentru orice firma, care are ca prioritate mentinerea unui flux de numerar echilibrat:

• identificati si fidelizati clientii tinta, ceea ce este egal cu clientii buni platitori, care asigura viabilitatea afacerii;

• restructurati si adaptati oferta de produse si servicii la nevoile clientilor platitori: modalitati de livrare, preturi de vanzare, termene de incasare, servicii si beneficii post-vanzare;

• volumul si structura achizitiilor de materii prime, marfa, materiale consumabile sa fie in concordanta cu cererile ferme sau cele estimate ale clientilor platitori, existenti sau potentiali;

• negociati termenele de plata catre furnizori, astfel incat sa fie mai mari decat termenele de incasare de la clienti;

• platiti la termen toate datoriile fiscale, astfel incat sa va puteti concentra pe business;

• optimizati achizitiile si costurile administrative, fara a afecta calitatea muncii;

• comunicati, permanent, cu clientii, furnizorii, angajatii, astfel incat sa cunoasteti situatiile "de pe teren";

• vindeti ceea ce nu va mai este necesar in firma si va consuma resurse, fara a crea plusvaloare;

• dezvoltati si implementati un sistem de raportari si estimari economico-financiare, astfel incat sa stiti care este dinamica banilor lichizi si sa puteti anticipa si interveni pentru echilibrarea situatiei financiare.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Un flux sanatos de numerar reprezinta diferenta dintre incasari si plati sau banii care circula inspre si dinspre organizatie
, intr-o perioada de timp data.
Fluxul de numerar este de trei tipuri - din activitati operationale, din finantare si din investitii. 
Fluxul de numerar poate fi calculat pornind de la disponibilitatile de la inceputul perioadei de referinta, la care se adauga incasarile si se deduc platile din acea perioadei.
Antreprenorii trebuie sa tina cont de diferenta importanta dintre profit si fluxul de numerar, deoarece acestia se intreaba, de multe ori, "de ce nu am profit, caci eu am bani in banca?".
Antreprenorii trebuie sa se concentreze, prioritar, pe obtinerea banilor lichizi, cash, si, apoi, pe profit, pentru ca principala cauza a falimentului unei afaceri este lipsa banilor lichizi pentru continuarea activitatii.

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.