Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
In Germania si Austria, firmele devin automat membre ale Camerelor de Comert in momentul in care sunt infiintate. Reprezentantii Camerei de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR) spun ca in tara noastra aceasta nu ofera astfel de servicii, dar astfel de informatii se pot obtine de la camerele locale din fiecare judet.
“In general, informatiile primite de la aceste institutii nu sunt foarte detaliate si se constituie, in mare parte, din informnatii culese din piata si din media”, mentioneaza Mihaela Mititelu.
Marius Dontu, General Manager la compania de consultanta in management Schultz Consulting, spune pentru startups.ro ca o alta sursa unde se poate verifica un partener este consultarea unui registru comercial european.
Verificarea partenerilor externi se poate face si la FEBIS (Federation of Business Information Service), organizatie care cuprinde peste 60 de agentii de colectare de debite si furnizare de informatii de afaceri.
“Prin contactarea acestei organizatii, o companie ce doreste sa verifice eligibilitatea unui partener extern, poate fi indrumata spre o agentie specializata (membra F.E.B.I.S) din tara de apartenenta a partenerului extern, pentru a solicita un raport de bonitate sau alte informatii utile ce pot determina o decizie corecta”, completeaza Mihaela Mititelu.
In prezent, la nivelul Comisiei Europene se deruleaza proiectul E - Justice (Justitia electronica europeana), conform Planului de actiune din domeniul E - justitiei europene pe perioada 2009 - 2010, care a fost aprobat de Consiliul JAI (Justice and Home Affairs) la sfarsitul lunii noiembrie, anul trecut.
“Derularea lucrarilor in sfera E - Justice presupune, printre altele, si procesul de interconectare a registrelor nationale de insolventa din statele membre ale Uniunii Europene, si demararea pe viitor a procesului de interconectare a registrelor nationale ale comertului din statele membre”, spune pentru startups.ro Adriana Luminita Iacob, directorul general al Oficiului National al Registrului Comertului.
Pentru accesarea informatiilor de la aceste institutii, de obicei, se achita o taxa.
Rapoartele
In cazul companiilor cu afaceri importante ca valoare, verificarea se poate face si pe baza bilanturilor anuale, scrisorilor de la banca si extraselor de cont. Alte surse de informatii sunt raportul de bonitate, cel de credit si cel de monitorizare a firmei.
“Monitorizarea ajuta companiile sa ia masuri in timp util, inainte ca situatiile nefavorabile cu care se confrunta clientii sau furnizorii sa se repercuteze si asupra acestora”, explica Mihaela Mititelu.
Laurentiu Badita spune ca modul optim de utilizare a rapoartelor de credit este integrarea acestora in sistemul de management al riscului de credit. In Romania exista firme specializate care ofera astfel de rapoarte, printre acestea fiind Coface, Creditinfo si Creditreform.
Aceste rapoarte cuprind date de identificare ale firmei (numar de inregistrare, sediu central, alte sedii, numere de telefon si fax, e-mail) si date generale despre firma si actionari (forma juridica, data infiintarii, data inceperii activitatii, domeniul de activitate, numar de angajati, structura actionariatului si relationarile acestuia cu alte entitati, date despre managament).
Un astfel de raport cuprinde si date financiare extrase din bilant, contul de profit si pierderi, analiza financiara pe baza indicatorilor si a rezultatelor firmei investigate, informatii despre litigii si proteste de plati, bancile cu care firma lucreaza, comportamentul in efectuarea platilor si o evaluare (rating, comportament la nivel de piata, tendinte, recomandare la nivel de creditare).
Sursele pentru aceste rapoarte sunt institutiile oficiale, informatiile de presa, bazele de date ale companiilor care ofera astfel de servicii si investigatiile realizate de aceste firme.
“Trebuie sa luam in primul rand in calcul tara de unde provine partenerul extern. Vorbind de o tara Europeana informatia poate fi usor accesibila, dar daca ne indreptam spre Orientul Mijlociu trebuie sa constientizam diferenta de climat economic care nu este la fel de permisiv”, mentioneaza Cristina Ganea.
Informatiile din partea companiilor care furnizeaza astfel de servicii pot fi accesate si online. Preturile unor astfel de rapoarte variaza in functie tara de apartenenta a companiei despre care se solicita raportul si de eforturile de obtinere a datelor, termenul de livrare in care se solicita acesta, tipul accesului la sistemul companiei - furnizor de informatii, volumul estimat anual de comenzi, valabilitatea datelor (unde legislatia permite accesul la mai multe date) etc.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Numarul antreprenorilor si managerilor care verifica firmele cu care vor sa colaboreaze in afara tarii a crescut din cauza contextului economic din piata.
Rezultatele financiare (cifra de afaceri, profitul sau pierderile, gradul de indatorare, lichiditatea), actionariatul si sediul sunt principalele elemente de verificat cand se ia in calcul un parteneriat cu o firma din strainatate.
Pentru a avea o imagine completa despre companie toate datele trebuie corelate intre ele.
Registrul Comertului din tarile unde au sediul companiile respective, camerele de comert, consulatele si ambasadele sunt primele institutii la care pot apela firmele din Romania pentru a verifica partenerii externi.
Alte surse de verificare sunt FEBIS (Federation of Business Information Service), portalul e-justice, raportul de bonitate, cel de credit si cel de monitorizare a firmei.
Rapoartele despre companii sunt furnizate de firme specializate, unele fiind prezente si pe piata din Romania, iar accesul se poate face si online.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 23 Septembrie 2009 la ora 01.44