Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

In perioada 2007 - 2008, Alina a facut proiecte de dezvoltare de supermarket-uri. Pentru aceasta activitate a infiintat firma Copacul Verde, dar dupa un an a renuntat, pentru ca nu i se potrivea.

Din acel moment, Alina s-a implicat mai mult in arhitectura de retail. Astfel, pe langa amenajarea de magazine, firma a inceput sa faca si managementul chiriasilor pentru centrele comerciale si sa-i reprezinte pe dezvoltatorii in relatia cu retailerii in ceea ce priveste respectarea design-ului mall-urilor.

"Ne-am impartit activitatea in proiectare de magazine si consultanta pentru mall-uri, in special, in relatia cu chiriasii pe durata constructiei", mentioneaza Alina.

Dezvoltarea activitatii
Prima data, Alina si Matius au facut consultanta pentru centrele comerciale, in 2005, pentru City Mall, amplasat in sudul Bucurestiului, care a fost deschis in acelasi an. Ei l-au reprezentat pe dezvoltator in relatia cu chiriasii, pe durata constructiei.

"Noi trebuia sa gandim in avans, pentru ca dezvoltatorul sa inchirieze si sa termine la timp, iar retailerul sa-si poata plati chiria. Ca sa aiba succes, un centru comercial trebuie sa fie deschis 70% - 90%, vizitatorul sa n-aiba sincope cand il parcurge, sa vada vitrina langa vitrina, sa stie ca poate veni la cumparaturi", spune Matius.

Astfel, Alina si Matius aveau grija ca fiecare chirias sa respecte "manualul" mall-ului, unde sunt cerintele pe care retailerul trebuie sa le indeplineasca, cand proiecteaza magazinul.

"Cerintele pot fi inaltimea fatadei, sistemul de inchidere a magazinului, cum sa fie siglele, materialele din interior si pentru pardoseala, cat de mare sa fie depozitul etc. Apoi, iti poti da seama dupa proiect cat de urat sau de frumos va arata acel proiect, asa ca-i poti face sugestii retailer-ului. Atunci, mi-am dat seama ca exista in Romania o piata, dar nu sunt specialisti in concepte de magazine", explica Matius.

Alina adauga faptul ca ei, cunoscand cladirea, trebuiau sa se ocupe si de gasirea de spatii de depozitare in mall sau sa gaseasca diverse solutii la modificarile de spatiu, care apareau in contractele deja semnate cu retailerii din mall.

Dupa finalizarea City Mall, Matius si Alina au continuat sa lucreze cu retailerii care-si deschideau magazine in noile centre comerciale din Romania.

In 2006, cei doi s-au ocupat de implementarea proiectului de benzinarii Petrom V, conceptul fiind realizat in afara Romaniei.

Apoi, in 2008, Alina si Matius au facut managementul chiriasilor pentru centrele comerciale City Park Mall (Constanta) si Liberty Mall (Bucuresti), primul deschis in iunie si al doilea in octombrie. Pe langa ceea ce faceau de obicei, la Liberty Mall, Alina a coordonat echipele de constructori care amenajau magazinele.

In 2009, Alina si Matius au reprezentat Mivan in relatia cu clientul la receptionarea apartamentelor din complexul rezidential New Town, din zona Dristor, din estul Bucurestiului. Acelasi dezvoltator a realizat Liberty Mall, in parteneriat cu firma de constructii Kier. Cei doi mediau situatia dintre clienti si dezvoltator la predarea apartamentelor. Multi clienti platisera un avans cand a inceput constructia apartamentelor, iar dupa ce a inceput criza nu si-au mai permis sa mai achite apartamentul.

"In 2009, am facut in continuare magazine, doar ca nu in ritmul dinainte, clientii nostri nu mai deschideau patru magazine pe an, ci unul sau doua. Au fost mall-uri si-n 2009 si-n 2010 - Sun Plaza, Cocor (n. red - ambele in Bucuresti), la Baia Mare, la Arad, Oradea. Noi  masuram anii in mall-urile deschise. In toate centrele comerciale care se deschid avem intre 5% si 12% dintre magazine, ceea ce este mai mult decat suficient pentru un birou de dimensiunile noastre", adauga Matius.

Cum functioneaza in prezent compania
La sfarsitul lui 2010, firmele Plazza Studio si Copacul Verde au fuzionat, pastrand cel de-al doilea nume. Motivul a fost aparitia impozitului forfetar, din mai 2009, si faptul ca Alina incepuse sa fie tot mai implicata in proiectele de arhitectura.

Colaboratorii permanenti ai companiei sunt Marius Bala (inginer HVAC), Stefanita Dobre (inginer electrice), Gorea Iulian (arhitect), Izabela Grigore (sprinklere) si verificatorii aferenti fiecarei specialitati, precum si cu George Nisioiu (logo-uri).

"In acest moment, lucram cu George, in mod constant, pentru completarea plajei de servicii a biroului nostru. Daca proiectele vor fi suficient de coerente si piata o va cere, vom construi, in simbioza, primul birou de retail branding din Romania", precizeaza Matius.

In jur de 90% dintre clientii companiei vin din recomandari, iar anul acesta au avut primii clienti, de pe blog.

Matius spune ca intr-o afacere de genul acesta cel mai important lucru, dincolo de prezentarea bogatiei de oferte, este interfata cu clientul.

"Este foarte greu sa zici ca ai facut un magazin in Romania. Nu exista specialisti. Poate acum sunt cativa, trei - patru birouri care stiu sa faca magazine. Magazinul nu inseamna doar mobilier, doar vitrina, ci sa intelegi business-ul", mai spune Matius.

Alina completeaza ca pentru a face un magazin in Romania, arhitectul trebuie sa inteleaga cum isi vinde produsele retailer-ul si cum interactioneaza cu clientii.

Matius mentioneaza ca, in prezent, un birou de arhitectura se poate infiinta cu 4.000 de euro - 5.000 de euro, dar mai important este sa aiba intai clienti, apoi, sa fie facuta firma.

"La inceput, ai nevoie de laptop, de licenta si de recomandari, nu de birou, mai bine te duci tu la client decat sa vina el la tine. Uneori, aportul de capital de imagine este mai important decat cel in bani", adauga Matius.

Veniturile si evolutia financiara a afacerii
Cea mai mare cifra de afaceri a companiei a fost in 2008, de 160.000 de euro. In anul urmator, veniturile s-au redus la jumatate, pana la 80.000 de euro. In 2010, afacerile au ajuns la 50.000 de euro, anul trecut mentinandu-se la acelasi nivel.

"Pentru noi, ca firma, sumele acestea sunt multumitoare, raportat la cat de mult trebuie sa muncesti, cat de mult trebuie sa stai acasa. Anul trecut a fost unul cu un bun raport munca - familie. Inainte aveam contracte cadru cu lanturi mari de magazine, cum este Jolidon-ul, Benvenuti, Gatta, cu ultimii lucram din 2006, dar in 2011 si inceputul lui 2012 au aparut magazinele retailerilor romani, care ori incep acum, ori isi amplifica afacerea pe care o au", spune Alina.

Singurul momentul mai dificil pentru Alina si Matius a fost intre noiembrie 2009 si februarie 2010, cand n-au primit nici cereri de oferte, dar atunci s-a nascut primul lor fiu, Filip.

Pe langa mai putine cereri din partea retailerilor, scaderea veniturilor a fost cauzata de reducerea preturilor de catre companie.

"Numarul de clienti noi a fost destul de mare in perioada 2010 - 2011, dar preturile au cazut cu 20% - 30%, pentru ca nu mai vor clientii 3D-uri", detaliaza Alina.

Anul trecut, 20% - 30% dintre clientii firmei au fost cei noi.

Tot in 2011, Copacul Verde s-a ocupat de conceptul magazinului F64 si de realizarea acestuia. Acest magazin are 1.200 mp, fiind considerat cel mai mare de acest tip din sud-estul Europei.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Matius Ichim face arhitectura de retail din anul 1999, cand a inceput cu realizarea de litere volumetrice.
De unsprezece ani, in activitatea companiei s-a implicat si Alina Andries, partenera de viata a lui Matius.
Copacul Verde face concepte pentru magazine, de la logo pana la mobilier, si consultanta pentru centrele comerciale in managementul chiriasilor si in ceea ce priveste design-ul.
Veniturile firmei s-au redus din 2008, de la un maxim de 160.000 de euro, pana in 2010, cand au fost de 50.000 de euro, stagnand la aceasta cifra anul trecut.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.