Ce impact are orgoliul asupra relatiilor de afaceri (II)
Constantin Turmac, Managing Partner la Compass Consulting, spune ca un om orgolios creaza situatii sau conjuncturi, ia decizii bune sau rele, pentru ca are un surplus de "ceva".
"In spatele orgoliului sunt valori, convingeri, credinte, care determina niste atitudini, care implica sau genereaza niste comportamente. Acele comportamente exteriorizate si duse in zona de business, genereaza niste rezultate, care pot fi placute sau neplacute pentru persoana in cauza sau pentru receptor. Intrebarea este daca sistemul este facut sa-ti dea feedback, ca oamenii, in timp, vazand ca gresesc si cei din jur sunt nefericiti, sa-si modifice credintele, usor - usor atitudinea, apoi comportamentul si, in viitor, sa fie mai performanti, mai eficienti", explica pentru startups.ro Constantin Turmac.
(Citeste aici mai multe despre cum influenteaza orgoliul afacerile.)
Managing Partner-ul Compass Consulting mai spune ca orgoliul are in spate credintele "Este mai bine asa" sau "Asa sunt modelele de viata din familie".
"Un om orgolios este sigur pe el cand intra intr-o situatie cu necunoscuti, are, poate, o usoara nuanta de aroganta, este convins ca le stie pe toate, ca nu poate gresi, ca el are prin nastere sau prin familie sau prin bani o superioritate si va cadea mereu in picioare si ceilalti nu-l merita intotdeauna", detaliaza Constantin Turmac.
(Citeste aici cum a influentat orgoliul afacerile in ultimii trei ani.)
Razvan Iorgu, directorul general al companiei de consultanta imobiliara CB Richard Ellis Romania (CBRE), spune ca orgoliul este precum apa: depinde de vasul in care este turnata, intotdeauna luandu-i forma; cateodata il umple, cateodata de-abia o zaresti, dar sunt si cazuri in care da pe-afara.
"Orgoliul depinde de om, de personalitatea lui vazuta ca un intreg", adauga pentru startups.ro Razvan Iorgu.
Constantin Turmac mentioneaza ca orgoliul limiteaza oamenii, atunci cand au de primit sau de dat.
"Inainte de toate, orgoliul este ceva incomplet la nivel individual. Orgoliul este cum sa primesti ceva de la niste oameni pe care din familie si din mediul tau ii consideri inferiori. Pot aparea comportamente negative si in a da: cum sa dau ceva unuia care are mai mult decat mine? Adevarata calitate este sa-ti pastrezi o dimensiune umana cat mai mult la aceste doua extreme", precizeaza Constantin Turmac.
(Citeste aici mai multe despre cat de mult poate afecta orgoliul afacerile.)
Antreprenori versus manageri
Elisabeta Stanciulesu, sociolog si initiatoarea unui program interdisciplinar de Coaching-style Lifelong Learning, si George Butunoiu, directorul companiei de executive search cu acelasi nume (George Butunoiu Consulting Ltd.), nu considera ca exista diferente semnificative intre antreprenori si manageri in privinta orgoliului.
Constantin Turmac mentioneaza ca orgoliul este o masa de manevra importanta la antreprenori, nu numai in Romania, si ca acesta il poate porni sau il poate opri pe antreprenor, fiind aproape un blestem.
"Managerii cei mai puri sunt niste oameni care se simt confortabil sa respecte, sa implementeze niste proceduri si sa le imbunatateasca incremental, cu acceptul tuturor. Antreprenorul, prin nastere, are <o mancarime> si este mai apropiat de lider, pentru ca el cauta noi oportunitati, noi modalitati de a satisaface nevoi pe care le vede. Antreprenorii sunt mai aproape de leadership, dar, daca ne referim la autoritate si la orgolii, aceasta vine pe cealalta directie, care este istoria lui, in ce situatii este pus - langa prosti sau genii", mai spune Constantin Turmac.
Iuliana Stan, Director General la Human Synergistics Romania, spune ca, din experienta, dar fara a considera ca aceasta este regula, antreprenorii au lasat de-o parte orgoliul mai mult decat au facut-o sau o fac managerii.
"Un antreprenor are mult mai multe provocari si mize mult mai mari, iar ceea ce este relevant pentru el nu mai este la nivelul <a avea dreptate> in asa de mare masura cat este preocuparea de a face sa se intample lucrurile pe care si le pune in minte", explica pentru startups.ro Iuliana Stan.
Andrei Cionca, Managing Partner la Casa de Insolventa Transilvania (CITR), spune insa ca, de cele mai multe ori, experienta i-a aratat ca antreprenorii sunt mult mai orgoliosi, tocmai pentru ca le este foarte greu sa se distanteze si sa observe realist, din exterior, in ce situatie se afla compania.
Razvan Iorgu adauga ca depinde de persoana in sine, de multe ori managerii orgoliosi devenind antreprenori.
Madalin Niculeasa, Partener in departamentul de litigii al casei de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP), spune ca instructia si calitatea umana sunt prezente ca vocatii, atat la antreprenori, cat si la manageri, distinctia facand-o instructia si nu pozitia in companie.
Orgoliul in relatiile dintre angajati
"Cu cat pozitia unui angajat este mai inalta in ierarhie, cu atat orgoliul este mai puternic si, de regula, consecintele negative sunt mai mari si mai vizibile. De multe ori, sunt consecinte cu efecte si asupra a sute sau mii de angajati si poate chiar si asupra rezultatelor financiare ale firmelor", explica pentru startups.ro George Butunoiu.
Elisabeta Stanciulescu spune insa ca s-ar putea presupune ca cei aflati in pozitii ierarhic superioare sunt mai orgoliosi, pentru ca exista un proces de autoselectie a candidatilor la aceste pozitii: nu-ti doresti sa devii antreprenor sau manager decat daca ai o constiinta a propriei valori si o nevoie de realizare, de afirmare, de succes, de putere peste medie.
"Insa nu este obligatoriu ca aceia care detin astfel de pozitii sa ajunga la formele patologice ale orgoliului. Pe de alta parte, de foarte multe ori intalnim astfel de forme patologice la nivelurile de executie, sub forma insubordonarii, competitiei exagerate, incapacitatii de a coopera in echipa, ori chiar a sabotarii muncii de echipa", detaliaza pentru startups.ro Elisabeta Stanciulescu.
Razvan Iorgu completeaza ca orgoliul este un mod de pozitionare fata de cei din jurul tau, de relationare cu comunitatea careia ii apartii si, in ultima instanta, are legatura cu omul care esti, cu omul care vrei sa devii, si nu cu functia pe care o detii la un moment dat si care te defineste intr-o masura mai mica sau mai mare, dar niciodata complet.
"Este adevarat ca, atunci cand ocupi pozitii din ce in ce mai inalte, oamenii sunt mai interesati de reactiile tale si atunci pot trage concluzia pripita cum ca factorii de conducere sunt mai orgoliosi. In fapt, este doar o problema de vizibiltate. Pentru noi toti este interesanta, chiar apetisanta, ciocnirea dintre orgoliile a doi sefi de state puternice. Adevarul este ca putem intalni orgolii de neclintit si la absolventii proaspat angajati intr-o companie, insa nu trezesc acelasi interes", precizeaza Razvan Iorgu.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Orgoliul este o atitudine si are in spate credintele ”Este mai bine asa” sau ”Asa sunt modelele de viata din familie”.
Orgoliul limiteaza oamenii, atunci cand au de primit sau de dat.
Uneori, antreprenorii sunt mult mai orgoliosi, tocmai pentru ca le este foarte greu sa se distanteze si sa observe realist, din exterior, in ce situatie se afla compania
Orgoliul este un mod de pozitionare fata de cei din jurul tau si, in ultima instanta, are legatura cu omul care esti si nu cu functia pe care o detii.
Autocontrolul si autocritica sunt esentiale in orice business pentru un antreprenor sau un manager.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.