Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Alexandru Talmazan subliniaza, insa, ca numarul mentorilor unui om trebuie limitat la una sau doua persoane, pentru ca altfel se discuta de mimetism sau alte lucruri analizate de psihologi.
Colaborarea cu un mentor
Relatia dintre mentor si discipol este, de obicei, informala, pentru a usura invatarea si pentru ca se bazeaza pe increderea dintre cei doi.
“Mentoring-ul se apropie de relatia traditionala cu unul dintre <batranii satului>, fiind bazat pe sfaturi, idei general valabile si initiative venite din experienta”, spune Mihai Stanescu.
Aceasta relatie se bazeaza pe un transfer constant de informatii din partea mentorului, sedinte de interactiune cu discipolul, generarea de planuri de invatare sau experimentare, clare amandurora, analiza rezultatelor si un ciclu continuu de imbunatatire a relatiei. Astfel, intalnirile dintre cei doi nu sunt supuse unor reguli stricte.
“Relatia trebuie sa fie bilaterala, cei doi sa discute de la om la om si sa verifice. Mentorul trebuie sa fie convins ca merita efortul si ca studentul respectiv are potentialul sa inteleaga ce ii spune si sa progreseze vizibil si cat mai repede”, explica George Butunoiu.
In plus, intalnirile ar trebui sa fie macar saptamanale, pentru a avea consistenta, continuitate si pentru a se obtine rezultate.
“Un ucenic trebuie sa mearga serios la mentor timp de un an de zile, aproape fara intrerupere, cel putin saptamanal. Daca programul este mai scurt de un an de zile, in principiu, se poate, dar trebuie sa fie mai intensiv. Poti face si un mentorship de trei luni, daca cei doi se intalnesc de doua ori pe saptamana si au discutii serioase. Am auzit de extrem de putine cazuri de mentorship care sa fie consistente in sensul ca sa se deruleze pe o perioada compacta”, spune Gerge Butunoiu.
De asemenea, pentru ca mentorul sa fie eficient, nu poate avea mai mult de patru ucenici in acelasi timp.
George Butunoiu mentioneaza ca putine sunt relatiile de mentorship care reusesc, pentru ca sunt multe conditi (atractie reciproca intre cei doi, timp, resurse etc) de indeplinit simultan, iar aceasta probabilitate este extrem de mica.
Consultantii in resurse umane subliniaza ca, pentru a fi consistenta, relatia de mentoring nu poate avea la baza un contract.
Alexandru Talmazan precizeaza ca, uneori, atunci cand un antreprenor simte nevoia, poate apela la un consultant specializat.
De altfel, uneori, activitatea de mentor este practicata ca si consultanta manageriala, fiind firme de consultanta in management care au astfel de programe.
“Este doar o strategie de marketing din partea firmelor de consultanta sa isi prezinte programul de consultanta drept mentorship, in ideea ca se vinde mai bine. Este un pseudo-mentorship. Atata timp cat este platit si intre mentor si student nu exista o atractie naturala, acela nu este mentorship, aceea este consultanta”, subliniaza George Butunoiu.
El mai spune ca alt tip de pseudo-mentorship este reprezentat de situatiile in care cineva admira o persoana si ii imbratiseaza ideile in intregime, insa nu exista un contact direct cu mentorul.
Diferente dintre mentori si coach
Mentorul nu trebuie confundat cu un coach.
Spre deosebire de un mentor, in coaching, obiectivele clientului sunt cele care structureaza pasii pe care acesta ii face ca sa isi atinga performanta maxima si fara sfaturi din partea coach-ul. Astfel, o conditie necesara a relatiei de coaching este ca “antrenorul de afaceri” nu trebuie sa aiba experienta in domeniul de activitate al clientului.
“Daca coach-ul are experienta relevanta in activitatea clientului, el ii va bloca dezvoltarea fireasca cu idei si proiectii ale experientei proprii, asadar, libertatea alegerii si autonomia clientului vor fi reduse drastic. Metaforic, daca mentorul este <batranul satului>, coach-ul este <ghidul experimentat> care incearca impreuna cu clientul sau un nou traseu. La batran te duci sa inveti de la el, cu ghidul explorezi si inveti de la tine”, explica Mihai Stanescu.
Programe in companii
In unele firme, programele cu mentori se folosesc ca instrument de dezvoltare interna, fiind cateva persoane cu pozitie ierarhica inalta, care acorda astfel de ore colegilor si subalternilor.
Iuliana Stan spune ca cea mai mare nevoie de mentori o au angajatii, iar managerii pot fi mentori foarte buni. Astfel, in marea majoritate a cazurilor, mentorii provin tot din companie.
George Butunoiu precizeaza ca mult mai rar se intampla ca angajatii sa solicite sa aiba un mentor si mai des se intampla ca firma sa le sugereze asta, pentru ca exista un program finantat.
Iuliana Stan adauga faptul ca sunt companii care incurajeaza mentoratul, iar preocuparea si grija fata de ceilalti ar duce la dezvoltare, companiile avand doar de castigat dintr-o astfel de atitudine: sa vezi unde este valoarea cuiva si apoi sa ai viziunea a ceea ce insemana ca persoana aceea sa fie de succes si sa o ajuti sa fie de succes.
George Butunoiu precizeaza ca in multinationale sunt practicate astfel de programe, iar in firmele romanesti nu, pentru ca sunt mici, nu au timp si resurse si exista un contact direct intre angajati si sefii ierarhici.
“Relatia de mentoring este destul de greu de formalizat in absenta increderii investite direct de discipol in mentor, asadar, exista pericolul ca o formalizare facuta prea devreme sa nu dea nici un rezultat practic, data fiind lipsa de incredere existenta in climatul individualist din companiile romanesti”, subliniaza Mihai Stanescu.
George Butunoiu adauga faptul ca foarte rar a auzit ca programele de mentorship din companii sa reuseasca, deoarece firmele prefera ca persoane cu pozitii ridicate si succese recunoscute sa isi foloseasca resursele si timpul pentru strategia firmei si activitati legate de desfasurarea afaceri, decat pentru a sta de vorba si a invata alti angajati.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Antreprenorii pot avea nevoie de mentor cand incep afacerea, o relanseaza pe o nisa de piata, dezvolta un produs nou, schimba aria de competente sau rezultatele par sa il confirme ca persoana de succes si el nu simte asta.
Alexandru Talmazan si George Butunoiu spun ca mentoringul din Romania nu este la nivelul la care ar trebui sa fie.
Mentorii au carisma, o puternica experienta profesionala in domeniul vizat de ucenic si au trecut prin toate etapele de dezvoltare ale unui lider.
Avantajele de a avea un mentor sunt ca antreprenorul isi poate deschide sufletul, are un prieten profesional si capata incredere.
Relatia dintre mentor si discipol este, de obicei, informala, pentru a usura invatarea si pentru ca se bazeaza pe increderea dintre cei doi.
Spre deosebire de un mentor, o conditie necesara a relatiei de coaching este ca “antrenorul de afaceri” sa nu aiba experienta in domeniul de activitate al clientului si sa nu ii dea sfaturi clientului.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 04 Februarie 2010 la ora 02.35