De ce raman unii fondatori in companie dupa vanzare


Dupa vanzarea companiei, unii antreprenori mai raman implicati in afacere o perioada, pentru a asigura o tranzitie mai usoara catre noii proprietari si continuitatea activitatii. Perioda de timp si nivelul de implicare difera de la o tranzactie la alta, in functie de strategia cumparatorului si a vanzatorului.

 

Cand un antreprenor decide sa vanda firma catre un cumparator strategic din industria respectiva, indiferent de cat a vandut, acest moment inseamna inceputul procesului de exit din acea afacere. Investitorul strategic care cumpara va dori sa ia toate deciziile si sa-si aduca manageri pentru a putea integra firma operational si <cultural> in structura sa”, spune pentru startups.ro Cornel Marian, Managing Director la fondul de investitii cu capital de risc Oresa Ventures Romania.

Astfel, rolul atribuit antreprenorului care si-a vandut afacerea sau o parte din aceasta are in vedere pregatirea momentului in care el nu va mai avea nicio legatura cu firma. In aceste conditii, fondatorul poate sa devina fie CEO (sau alta functie de conducere), fie actionar minoritar, semnificativ etc (in functie de ponderea vanduta din companie) fie sa cumuleze ambele calitati.

Alexandru Talmazan, Managing Partner la compania de executive search Wrightson Romania, spune pentru startups.ro ca, daca antreprenorul ramane in companie, un avantaj poate fi acela ca isi poate duce mai departe ideile si controla punerea acestora in practica, avand in plus la dispozitie resurse pe care nu le-ar fi putut accesa singur. Pe de alta parte, el spune ca exista si situatii cand noii proprietari pot schimba radical modul de operare si strategia companiei, iar antreprenorul va suferi vazandu-si ideile alterate si neputand face nimic pentru a-si impune viziunea.

Cornel Marian spune ca una dintre problemele care apare atunci cand firma este achizitionata de un fond de investitii este aceea ca unii dintre antreprenori nu se pot adapta unui mod de lucru structurat si nici nu mai sunt la fel de creativi ca atunci cand conduc singuri.


De ce sunt pastrati fondatorii in companie
Oana Datki, Country Manager la compania de recrutare Consulteam, spune pentru startups.ro ca, in general, la vanzarea unei firme, daca antreprenorul conduce activitatea acesteia, achizitionarea se face prin instituirea unei clauze prin care persoana respectiva ramane in afacere, pentru ca, de exemplu, in cazul firmelor de servicii “se cumpara” omul respectiv - credibilitatea lui, relatiile acestuia etc.

Madalina Balan, Managing Partner la compania de consultanta de resurse umane si recrutare HART, spune pentru startups.ro ca, daca vanzarea este partiala sau totala, dar proprietarul anterior implicat in managementul companiei ramane in continuare la conducere, este posibil sa fie vorba de dorinta de a consolida compania, pozitia acesteia pe piata, aducerea unei infuzii de capital pentru revigorarea business-ului etc.

Alexandru Talmazan si Oana Datki mai spun ca unul dintre cele mai importante aspecte ale modului in care antreprenorul ramane si apoi iese din companie este negocierea acestui aspect cu cel care face achizitia.


Antreprenorii care devin CEO
Cornel Marian spune ca dupa vanzare antreprenorul poate ramane o perioada scurta doar ca CEO.

In aceasta perioada antreprenorul este motivat sa implementeze un transfer cat mai eficient al controlului catre conducerea corporatista, iar pentru asta poate avea un contract de management cu un bonus de succes (definit in functie de situatie) sau cu un contract de consultanta”, mai spune Cornel Marian.

Oana Datki mentioneaza ca in cazul in care antreprenorul ramane doar cu un contract de management, aceasta perioada variaza intre unul si trei ani, in functie de conditiile impuse, de performantele persoanei si de ceea ce doreste cumparatorul. 


Antreprenorii care raman actionari in firma lansata
Daca rolul antreprenorului este foarte important (pentru castigarea unor contracte, mentinerea unor clienti, parteneri etc.), atunci antreprenorul ramane cu o parte din actiuni pentru a fi motivat si aliniat in continuare cu interesele cumparatorului strategic”, precizeaza Cornel Marian.

Oana Datki spune ca actiunile sunt o forma de motivare suplimentara pe termen lung, pentru ca antreprenorul va ramane si co-interesat in bunul mers al firmei.

Alexandru Talmazan adauga faptul ca, in cazul in care antreprenorii mai detin actiuni in fosta lor companie, de obicei exista clauze de pre-emptiune, respectiv oricare dintre partile care constituie actionariatul are prioritate si trebuie anuntata cu prioritate daca se doreste vanzarea acestora.

Astfel, exista cazuri in care antreprenorul a recumparat business-ul dupa o perioada, eventual prin asociere cu alti investitori. Conditiile pot fi stabilite de la inceputul colaborarii, atunci cand investitorul si-a prevazut un termen limita de exit din business, sau pot fi impuse de actionarul majoritar, atunci cand acesta considera ca este cel mai bun moment din piata si actiunile se afla la o valoare apropiata de maxim”, mai spune Alexandru Talmazan.

Vanzarea actiunilor detinute inca de antreprenor se face in etape, iar pretul este stabilit dinainte, dar se precizeaza conditiile ce trebuie indeplinite de firma la momentul achizitiei acestora.

Daca cumparatorul afacerii este strategic, de obicei, acesta preia pachetul majoritar. Pentru actiunile ramase la antreprenor, cumparatorul strategic dispune de o optiune de achizitie (call option) care poate fi implementata in doi - cinci ani de la prima cumparare de actiuni.

In unele cazuri, daca actionarii firmei sunt un fond de investitii si un antreprenor, atunci antreprenorul vinde partea sa odata cu fondul de investitii partener.

Exista si anumite conditii contractuale care ne aliniaza pentru a maximiza valoarea la exit, astfel incat sa putem oferi 100% dintr-o firma in care suntem investitori, daca asta doreste cumparatorul. Pot exista si structuri mai complicate de call/put option in care antreprenorul are dreptul si obligatia de a vinde la un moment dat, dupa doi - trei ani, la o formula de evaluare prestabilita”, adauga Cornel Marian.

Evaluarea pentru call option este, de obicei, calculata cu o formula pre-agreata. De exemplu, aceasta este un multiplu de EBITDA (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization - castigul inainte de dobanzi, rate, depreciere si amortizare) sau de profit operational sau alt indicator al valorii firmei.

Alexandru Talmazan mentioneaza ca, in cazul in care perioada de achizitie este mare, de pana la cinci ani, investitorul trebuie sa acorde antreprenorului o bonificatie suplimentara.


Exemplul unui antreprenor ramas in firma dupa vanzare
La inceputul acestui an, Octavian Netcu a vandut 70% din grupul de firme pe care il detinea (Radiusmed, Integrine si Medical Management Services) catre holdingul britanic The Gada Group printr-o operatiune de cesiune si schimb de actiuni.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


DE RETINUT:
Dupa ce isi vand compania, unii antreprenori mai raman implicati in afacere o perioada de timp, pentru a asigura o tranzitie mai usoara catre noii proprietari.
Perioada de timp in care fondatorul mai ramane in firma depinde de ponderea vanduta din afacere precum si de strategia sa si a cumparatorului.
Daca fondatorii mai detin actiuni in firma, de obicei exista clauze de pre-emptiune,  respectiv oricare dintre partile care constituie actionariatul are prioritate si trebuie anuntata cu prioritate daca se doreste vanzarea acestora.
Indiferent de modul in care va fi implicat ulterior in companie, antreprenorul va avea de respectat cateva obiective, in functie de care va primi bonusurile si de care se va face exit-ul.
Dupa vanzare, fondatorii nu isi mai poate face o afacere in domeniul respectiv, timp de aproximativ trei - cinci ani de la tranzactie.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii