Networkingul de business incepe cu o analiza a oamenilor din jurul tau
Andy Lopata, specialist in networking, spune ca primul pas in networking este o analiza a oamenilor din jur si a modului in care acestia te pot ajuta.
Printre cei din jurul tau se afla inclusiv familia, prietenii si toti cei pe care ii cunosti, a mentionat Andy Lopata in cadrul conferintei Antreprenor 2010 - "Show me the business".
Andy Lopata este fondatorul companiei in strategii de networking si recomandari Andy Lopata Business Networking Strategy, vice-presedintele organizatiei Professional Speakers Association (PSA; Marea Britanie) si director al retelei online Word of Mouse.
Specialistul a precizat pentru startups.ro ca, dupa analiza oamenilor din jur, un pas important in networking-ul de business este dezvoltarea permanenta a retelei.
Urmatoarea etapa pentru oamenii de afaceri este sa vada daca si-au dezvoltat corect reteaua si daca, pe masura ce aceasta a crescut, din ea fac parte cei cu care antreprenorul poate colabora.
In acest sens, Andy Lopata spune ca "networking-ul este un instrument serios in strategia de afaceri, nu doar ceva ce faci dupa orele de program".
El adauga faptul ca antreprenorii trebuie sa aiba rabdare atunci cand fac networking, pentru ca este nevoie de timp pentru a dezvolta relatiile si pentru a castiga increderea oamenilor.
"Networking-ul nu a fost niciodata mai important ca acum. Networking-ul este benefic in a ne dezvolta mai bine si a fi mai bine conectati. Nu incercati sa vindeti la evenimentele de networking, pentru ca vanzarile nu le veti face celor de la eveniment, ci prin cei care vin la un astfel de eveniment. Nu va uitati doar la ceea ce scrie pe un ecuson sau pe cartea de vizita, ci incercati sa ii cunoasteti pe oamenii respectivi, pentru ca nu stiti cine sunt prietenii lor, sotii lor, cu cine joaca golf sau cu cine sunt vecini", mai spune Andy Lopata.
Specialistul precizeaza ca networking-ul trebuie sa fie ceva natural, sa faca parte din ceea ce faci deja, dar sa fie un lucru pe care il faci cu un obiectiv clar si cu un plan.
Nu este nevoie doar sa participi la evenimente si sa aduni carti de vizita, ci sa si dezvolti o retea proprie de relatii cu cei care te pot ajuta in afacerea ta.
Cei care fac networking aleg asta pentru ca decid ca impreuna cu altii pot ajunge mult mai departe decat singuri.
In ceea ce priveste brandul, Andy Lopata mentioneaza ca important este ceea ce se spune despre compania respectiva si despre persoana respectiva, precum si ceea ce comunica aceasta.
"Pentru a vedea daca ceea ce comunicati este corect, reintorceti-va la cei apropiati, la familie, clienti si intrebati-i ce au inteles din mesaj. Veti descoperi ca putin. Cate oportunitati nu ati pierdut pentru ca cei din jur nu au spus ceea ce trebuie despre tine? Sau pentru ca nu au stiut ca ai nevoie de ajutor? Ceea ce vrem sa se spuna despre noi nu este ca suntem profesionisti, ci ceea ce facem diferit de ceilalti", mai spune Andy Lopata.
El precizeaza ca pentru un networking eficient trebuie sa ai mentori (Citeste aici mai multe despre cum te poate ajuta un mentor) si sa incerci sa inveti tot timpul la evenimentele la care participi. De asemenea, o data pe luna trebuie sa te intrebi “care este cea mai mare provocare pentru afacerea mea in acest moment?”.
In plus, Andy Lopata mentioneaza ca persoanele care au un profil online trebuie sa fie constiente ca nu pot fi acolo atunci cand ceilalti vorbesc despre ele.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.