Cum te poate ajuta participarea la competitii
Numarul competitiilor din Romania destinate proiectelor de business, planurilor de afaceri, start-up-urilor sau companiilor cu vechime pe piata a crescut in ultimii ani. Castigurile imediate ale antreprenorilor nu sunt neaparat cele date de premii, ci sunt legate de vizibilitate si feedback.
Cei care sunt in stadiul de proiect sau plan de afacere participa la competitii mai ales pentru a-si valida ideea si conceptul de business.
De exemplu, pentru Doina Marian, care a participat pentru prima oara la o competitie in cadrul editiei de anul acesta a Net Start-up, obtinerea de feedback din partea specialistilor din juriu vizavi de proiectele la care lucreaza a reprezentat principalul motiv al inscrierii in competitie. In urma participarii la eveniment, doi dintre membri juriului s-au aratat interesati de proiectul pe care l-a sustinut - Biofil.ro.
“A fost pentru prima oara cand am cunoscut lumea antreprenorilor online. De altfel, chiar am pastrat legatura cu cativa dintre ceilalti participanti”, spune Doina Marian.
Bogdan Bocse, co-fondator TWIP, considera ca participarea la competitiile de business reprezinta o buna ocazie de a cunoaste oameni si de a schimba idei, dar nu este neaparat o conditie suficienta pentru a lansa o afacere de succes.
“In Romania, oamenii au initiativa, au incredere in ei. Insa, uneori este o combinatie intre inconstienta si incredere. Ceea ce, pe de o parte, este bine. Insa, ideea este ca trebuie sa te pregatesti tot timpul pentru posibilitatea in care proiectul tau nu o sa fie un succes international”, spune pentru startups.ro Bogdan Bocse, co-fondator TWIP.
Cei doi fondatori TWIP, Bogdan Bocse si Cristian Andreica, au inceput sa participe la competitii pornind de la faptul ca au o idee buna, dar avand nevoie sa primeasca un feedback legat de targetul caruia ar trebui sa se adreseze si de elementele pe care ar trebui sa puna accentul in dezvoltarea proiectului.
Dorinta de a-si putea structura ideea intr-un format profesional si posibilitatea de a primi feedback de la niste profesionisti au fost si motivele pentru care Steliana Economu s-a inscris la editia de anul acesta a Youth to Innovation. De altfel, ea a fost si unul dintre castigatorii competitiei, cu proiectul Ithaca Journey.
Competitii de afaceri
Exista insa si competitii pentru companii, nu doar pentru proiecte. Un exemplu este Gala Premiilor eCommerce (GpeC), care este dedicata afacerilor din comertul online.
“In ceea ce priveste magazinele electronice, cel mai important examen are loc in fata clientilor, dar sunt si momente cand specialistii din piata si oamenii cu experienta iti pot da o serie de informatii si ponturi care te pot ajuta. In plus, e un element de PR care anunta ca <esti aici> si lucrurile merg in directia corecta”, spune pentru startups.ro Mircea Scarlatescu, managing partner la FYB Romania, care a participat pentru al doilea an consecutiv la GPeC 2009 cu magazinul FloriLaBucuresti.ro si a castigat premiul pentru cel mai bun magazin de cadouri.
Pentru o afacere deja existenta, Mircea Scarlatescu considera ca, in general, castigarea unui premiu la o competitie face intodeauna bine. Insa, influentarea directa a vanzarilor e foarte greu de cuantificat si nu ar recomanda cuiva sa-si faca planuri functie de acest lucru.
Avantaje au si afacerile noi din domeniu, de exemplu, cei doi castigatori ai categoriei start-up a GpeC, LiveMag.ro si Strollers.ro.
Pentru Alexandru Circei, CEO la Copimaj Group, obtinerea validarii din partea celor mai importanti oameni de online din Romania, aflati in juriul GpeC, a reprezentat un motiv important pentru inscrierea in competitie a LiveMag.ro. Bogdan Briciu, administrator Strollers.ro spune ca participarea la GPeC 2009 a fost o provocare de a-si demonstra ca se afla pe drumul cel bun.
Avantajele inscrierii in competitii
Bogdan Bocse spune ca pentru el si Cristian Andreica participarea (incepand din august 2008) la diverse competitii cu proiectul TWIP a reprezentat mai mult o experienta de invatare, decat o rampa de lansare. Ei participasera deja la competitii pe partea de soft development, insa nu mai fusesera pusi in situatia de a pune accentul pe valoarea de piata a unui produs, pe experienta utilizatorului, pe chestiuni financiare etc.
In plus, datorita faptului ca au fost competitii in care fie o parte, fie toti membri juriului aveau experienta in alte domenii decat cel tehnic, au invatat inclusiv sa-si prezinte proiectul si altor persoane care nu au o legatura directa cu domeniul tehnologic. Iar asta i-a ajutat sa-si dea seama ca trebuie sa faca acest concept mai accesibil si mai usor de experimentat de catre mai multi oameni.
Vladimir Oane, co-fondator uberVU, spune ca participarea din 2007 la competitia 11 Minutes cu proiectul care a stat la baza dezvoltarii ulterioare a uberVU le-a confirmat faptul ca aveau o idee valoroasa.
Dupa aceasta etapa au inceput sa participe la diverse evenimente in strainatate, pentru a cunoaste oameni activi pe plan international si a-si face conexiuni (n. red. - avand in vedere ca uberVU urma sa fie un proiect international). In toamna anului 2008, uberVU s-a numarat printre castigatorii competitiei europene SeedCamp (Londra). Castigarea competitiei le-a adus acces la finantare, recunoastere in fata lumii si acces la o vasta retea de oameni importanti.
“Finalitatea proiectelor romanesti din domeniul online este extraordinara in momentul de fata, daca ne gandim ca sunt doua proiecte care au castigat SeedCamp. Dar eu cred ca potentialul este mult mai mare”, spune pentru startups.ro Vlad Stan, co-fondator Seed Money.
In cazul Stelianei Economu, pe langa recunoasterea de care avea nevoie, legata de transformarea ideii ei intr-o afacere, faptul ca s-a numarat printre castigatorii Youth to Innovation 2009 a insemnat oportunitatea de a participa la cel de-al treilea Forum Global al Incubarii de Afaceri, care a avut loc luna aceasta in Brazilia.
Chiar daca rezultatul nu a fost obtinerea imediata a unei finantari, informatiile, feedback-ul si sprijinul primite au fost importante. Printre cei cu care a avut ocazia sa discute s-au numarat directori de incubatoare de afaceri din toata lumea, precum si persoane din conducerea Bancii Mondiale.
Codrin Paveliuc Olariu este unul dintre initiatorii proiectului “The Hops Eco Farm” (n. red. - Proiectul presupune realizarea unei ferme ecologice de cultivare a hameiului pentru industria berii) iar anul acesta s-a inscris in competitia Innovact 2009.
“Participarea ne-a ajutat sa intelegem mai bine mecanismele unor astfel de concursuri, ceea ce se cere la prezentarea finala a proiectului, precum si anumite reguli nescrise ale jocului”, spune pentru startups.ro Codrin Paveliuc Olariu.
Sfaturi privind participarea la o competitie
“Daca vorbim de sustinerea unui proiect, cred ca este foarte important ca cei care se inscriu intr-o astfel de competitie sa-si cunoasca foarte bine juriul. Cu o seara inainte de competitie este mai putin important discursul tau, decat ceea ce au facut membrii juriului in ultimii cinci ani (ocupatie, experienta, domeniu de interes). Ideile tale le ai demult. Dar pe oamenii respectivi, practic, ii vezi pentru prima data”, explica Bogdan Bocse.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Principalele motive privind inscrierea intr-o competitie sunt date de nevoia de a testa o idee, posibilitatea de a primi feedback de la un juriu format din profesionisti, obtinerea validarii unei afaceri deja existente, precum si oportunitatea de a cunoaste oameni si de a schimba idei.
Castigurile imediate nu sunt neaparat de ordin financiar.
In cazul unui proiect la inceput de drum castigul poate fi legat de folosirea feedback-ul primit si accesului la un anumit grup de oameni pentru continuarea dezvoltarii proiectului.
Pentru o afacere deja existenta, poate fi vorba de castigarea notorietatii si consolidarii imaginii pe piata.
Cei care au in vedere participarea la competitii in strainatate ar trebui sa ceara inainte feedback de la oamenii pe care ii cunosc in tara.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.